V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Multimediaexpo.cz:Článek dne/Archiv

Z Multimediaexpo.cz

Zde je archiv článků DNE pro rok 2022, které již byly zveřejněné na hlavní stránce (aby nedocházelo k častému opakování).

Všechny články se vkládají pomocí šablon.



Annie Lennox (Laureate 2008)

Ann Lennox, OBE, známá jako Annie Lennox (* 25. prosince 1954), je britská zpěvačka, politická aktivistka a filantropka. Známou se stala již v 70. letech 20. století s hudební skupinou The Tourists, ale největší mezinárodní úspěch jí přineslo až působení ve skupině Eurythmics80. letech s hudebníkem Davidem A. Stewartem. Se ziskem osmi cen je nejvíce oceňovanou zpěvačkou v historii cen britské populární hudby BRIT Awards. Někdy bývá označována jako „Brits Champion of Champions“.

Annie Lennoxová působila od roku 1976 v kapele Dragon's Playground, kde hrála na flétnu. V kapele působila ještě v době, než se Dragon's Playground proslavili v britské talent show New Faces. V letech 1977 až 1980 byla frontmankou nepříliš známé skupiny The Tourists, kde také navázala spolupráci se zpěvákem Davidem A. Stewartem. V době, kdy hráli společně ve skupině The Tourists, měli spolu milostný vztah. Ten ale skončil v období, kdy založili slavnou skupinu Eurythmics.

Spolupráce Lennoxové a Stewarta pokračovala dále i v 80. letech. V roce 1980 založili slavné zpěvácké duo Eurythmics. Lennoxová se v Eurythmics proslavila svým stylem oblékání a také tím, že jednou zosobnila Elvise Presleyho. Během 80. let vydali Eurythmics celou řadu singlů. Ačkoliv se Eurythmics oficiálně nikdy nerozpadli, vydala se Lennoxová od roku 1990 na sólovou dráhu.

Ve druhé polovině 90. let obnovila Lennoxová spolupráci se Stewartem a Eurythmics vydali nové album Peace. Poté odstartovalo jejich turné a výtěžky z koncertů putovaly na činnost organizací Greenpeace a Amnesty International.

Lennoxová obdržela celkem osm cen BRIT Awards a stala se nejvíce oceňovanou zpěvačkou v historii.

V roce 1988 nazpívala společně s Alem Greenem singl „Put a Little Love in Your Heart“ (jednalo se o coververzi stejnojmenného songu Jackie DeShannon z roku 1969). Píseň byla nahrána jako soundtrack k filmu Strašidelné Vánoce. Singl se vyšplhal na druhou příčku hitparády US Adult Contemporary chart, na devátou příčku americké hitparády Billboard Hot 100 a ve Spojeném království se umístil mezi top 40 hity. Lenoxová nahrála také song „Ev'ry Time We Say Goodbye“, původně píseň Cola Portera, která se objevila ve filmu Edward II. V roce 1992 hostovala na koncertě The Freddie Mercury Tribute Concert na stadionu WembleyLondýně, kde nazpívala společně s Davidem Bowiem a zbývajícími členy skupiny Queen píseň „Under Pressure“.

V roce 1992 začala Lennoxová pracovat společně se Stephenem Lipsonem na svém debutovém albu Diva. Jednalo se o komerčně velmi úspěšné album, ve Spojeném království se umístilo na prvním místě, v Německu na šesté příčce a v USA skončilo na 23. příčce hitparád alb, kde získalo dvojité platinové ocenění. Součástí alba byly také dva úspěšné singly „Why“ a „Walking on Broken Glass“. Singl „Why“ získal ocenění MTV Video Music Awards za nejlepší ženský videoklip roku 1992. Ve videoklipu k singlu „Walking on Broken Glass“ si zahráli herci Hugh Laurie a John Malkovich. Song „Little Bird“ se stal, společně s písní „Love Song for a Vampire“, součástí soundtracku k filmu Drákula, který v roce 1992 natočil Francis Ford Coppola. Její song „Step by Step“ posloužil v roce 1996 ke vzniku coververze, kterou nazpívala Whitney Houston. Song Whitney Houstonové se stal později hitem jako soundtrack k filmu Kazatelova žena. Píseň „Keep Young and Beautiful“ byla na CD zařazena jako bonusová skladba, původní vinylová deska měla jen deset songů.

Album vstoupilo do britské hitparády alb na první pozici a od té doby se ho prodalo přes 1,2 milionů kopií v samotném Spojeném království. Deska získala čtyřnásobné platinové ocenění. Album zaznamenalo velký úspěch také v USA, kde se ho prodalo přes 2,7 milionů kopií. V roce 1993 bylo zařazeno mezi 50 nejlepších alb roku 1992 podle magazínu Q. Magazín Rolling Stone zařadil album v roce 1999 na seznam základních nahrávek 90. let 20. století. V roce 1993 získalo album Diva na udílení cen BRIT Awards ocenění za nejlepší britské album roku.


445. článek dne...(do 18. ledna 2022)



Mafia II is a 2010 action-adventure game developed by 2K Czech.

Mafia II nebo Mafia 2 je pokračování 3D akční počítačové hry Mafia: The City of Lost Heaven, vydané roku 2002. Její vývoj byl oznámen 21. srpna 2007, na herní výstavě Leipzig Games Convention. Hra byla vydána 27. srpna 2010 v Evropě24. srpnaSeverní Americe. Vývojářem je 2K Czech (dříve Illusion Softworks). Hra je určená pro Mac OS X, PlayStation 3, WindowsXbox 360.

Mafia II využívá The Illusion Engine, který v 2K Czech vyrobili přímo pro potřeby hry. S jeho pomocí se dle slov vývojářů úspěšně daří minimalizovat hadwarové nároky hry, aniž by tím trpěla kvalita grafického zpracování. O demolici modelů se stará technologie NVIDIA PhysX, která hráči dovoluje zdemolovat karosérii (nejen svého) auta či rozstřílet sklo, přičemž veškerý tento typ fyziky působí značně realisticky.

Oproti prvnímu dílu je v pokračování zastoupeno automatické obnovování zdraví. Podle hráčem nastavené obtížnosti se pak bude odvíjet, do jaké míry se při zranění hráčovo zdraví obnoví. Ve hře je možné se po stisku klávesy skrýt za okolními předměty a z úkrytu střílet. Nevýhodou je, že ve hře není "volná jízda" (jako v Mafia: The City of Lost Heaven), takže si města musíte užít během příběhu.

Většinu aut lze různě upravovat – měnit laky, kola, motory, ráfky nebo tuning. V kompletní verzi hry (Mafia II: Director’s Cut) lze ještě přemalovat vzor a nebo přidat Turbodmychadlo. Vozidla jsou z různých období (předválečná, válečná a poválečná).

Hlavní postavou v Mafii 2 je mladý Vito Scaletta, jenž bojoval ve druhé světové válce. Jeho dlouholetý přítel, Joe Barbaro, mu ze začátku pomůže dostat se natrvalo z armády. Dalšími dvěma důležitými postavami jsou Henry Tomasino a Eddie Scarpa.

Vito Scaletta se narodil roku 1925 na Sicílii, ale už jako malý chlapec emigroval s otcem, matkou a sestrou Francescou do USA. Vitův otec zde začal pracovat v přístavu a jednoho dne se nešťastnou náhodou utopil. Aby si Vito pomohl k penězům, začal s kamarádem Joem vykrádat auta a obchody. V roce 1943 byl však Vito při jedné z krádeží chycen. Jelikož však v té době zuří v Evropě válka a armáda potřebuje na invazi na Sicílii vojáky, co se dokážou domluvit italsky, dostane Vito možnost stát se místo vězněm výsadkářem 82. výsadkové divize (82nd Airborne). Vito je později v boji zraněn a s Purpurovým srdcem a válečným křížem se po dvou letech vrací na měsíc do Ameriky.

Na nádraží v Empire Bay potká Vito Joea, který tenkrát stačil uprchnout. Joe Vitovi zařídí přes zloděje Giuseppeho falešné propouštěcí doklady, takže se Vito nemusí vrátit do Evropy, a také ho zasvětí do svých nekalých kšeftů. Takřka hned po svém příjezdu se Vito zúčastní krádeže auta pro Joeova přítele Mika Bruskiho. Matka ale po Vitovi chce, aby pracoval poctivě. Vito tedy navštíví Frederica Papalarda (Dereka), zaměstnavatele svého otce, a jeho pravou ruku Steva. Po krátkém pokusu o poctivou práci Vito zjistí, že Derek se také zná s Joem, a díky tomu získá dobře placenou, i když opět ne zrovna poctivou práci.

Zanedlouho se Vito přes Joea seznámí s mafiánem Henrym Tomasinem. Dostane od něj „pořádný kšeft“, musí ukrást cenné přídělové lístky na benzin ze střežené federální budovy. Po úspěšném Vitově vloupání ale Henry zjistí, že lístky už mají vyplněné datum splatnosti, a lze je využít jen do půlnoci. Vito je tedy musí co nejrychleji rozprodat po benzinových stanicích. Později dostanou Vito s Joem od Henryho další úkol – vykrást klenotnictví, které patří jistému podnikateli, jenž nesplácí Henryho rodině své dluhy. Během vloupání se však na scéně hlasitě objeví irská zlodějská banda O’Neilla.

Později se Vito seznámí s Lucou Gurinem, consiglierim rodiny Clemente. Ten Vita i s Joem a Henrym zaúkoluje, že je nutné zlikvidovat tlouštíka, jenž vlastní lihovar na Clementeho území a nechce mafii platit výpalné. Tlouštík je zastřelen a Vito za odměnu získá dost peněz na to, aby splatili otcův dluh, jenž trápí jeho matku a sestru.

Zanedlouho je však Vito zatčen za onu krádež přídělových lístků a je odsouzen na 10 let do vězení. Zde potká O'Neilla, který je ve vězení právě kvůli Vitovi, ale díky této události se také spřátelí s mužem jménem Leo Galante. Díky němu se Vito dostane do skupiny rváčů, která pořádá souboje s jinými skupinami, např. čínskou, černošskou nebo irskou. Peppé, hlavní člen Vitovy skupiny, se má utkat s O'Neillem, Irové jej však v přesile napadnou a zmlátí ještě před utkáním, aby nemohl bojovat a Peppému zlomí ruku. Vitovi se naskytne možnost vrátit to O'Neillovi samotnému v prázdné tělocvičně. Tento souboj již O'Neill nepřežije a Vito ho zabije.


446. článek dne...(do 27. ledna 2022)



Model Doutzen Kroes attends the Whitney Contemporaries Art Party June 17, 2008

Doutzen Kroes, česky: Doutzen Kroesová, (* 23. ledna 1985) je nizozemská modelka a herečka.

Kariéru modelky zahájila v roce 2003 v Nizozemsku a její agentura ji rychle vyslala do New Yorku, kde ji obsadila značka spodního prádla Victoria's Secret. Od roku 2008 do roku 2014 byla andílkem Victoria's Secret. Od roku 2006 je ambasadorkou značky L'Oréal Paris. Kroesová patřila k nejlépe placeným modelkám, její příjem se odhaduje na více než 10 000 dolarů. 5 milionů dolarů ročně, od roku 2008. V roce 2014 se umístila na druhém místě v žebříčku nejlépe vydělávajících modelek časopisu Forbes, její roční výdělek se odhaduje na 8 milionů dolarů.

V prosinci 2015 ji server Models.com zařadil mezi "nové superhvězdy" módního průmyslu a nazval ji "Helenou z Tróje v oblasti reklamy".V roce 2013 se stala první modelkou, která během jediného roku získala čtyři různé samostatné mezinárodní obálky zářijového vydání časopisu Vogue.

Doutzen Kroesová se narodila ve vesnici Eastermar. Její matka Geartsje Leistra byla zdravotní sestra, poté učitelka, a otec Johan Kroes byl psychoterapeut.

V mládí se popisovala jako "tomboy" a nikdy vážně neuvažovala o modelingu, ale v roce 2003 poslala snímky do modelingové agentury Paparazzi Model Management v Amsterdamu.

V roce 2005 získala Kroesová titul "Modelka roku" podle čtenářů časopisu Vogue.com. V květnu 2007 byla představena na obálce časopisu Vogue jako jedna z "World's Next Top Models", mimo jiné spolu s Chanel Iman. Spolu s několika dalšími modelkami se objevila v kalendáři Pirelli na rok 2008.

V roce 2006 byl uveden fríský dokumentární film režiséra J. J. M. Jansena o týdnu v životě Kroesové jako modelky. Dokumentoval Kroesovou na milánském týdnu módy a její přemýšlení o modelingovém průmyslu. V červenci 2007, kdy si za předchozích dvanáct měsíců vydělala odhadem celkem 1,5 milionu dolarů, zařadil časopis Forbes Kroesovou na čtrnácté místo v seznamu patnácti nejlépe vydělávajících supermodelek světa. V dubnu 2008 se umístila na pátém místě s odhadovaným příjmem 6 milionů dolarů. V letech 2009 (6 milionů dolarů), 2010 (6 milionů dolarů) a 2012 (6,9 milionu dolarů) časopis Forbes označil Kroesovou opět za pátou. V roce 2014 se Kroesová vyšplhala na druhé místo žebříčku, když rok předtím vydělala 8 milionů dolarů.

Na konci srpna 2008 potvrdila Victoria's Secret časopisu People, že Kroesová bude nejnovějším andílkem Victoria's Secret. Její první kampaň jako nejnovějšího andílka značky se jmenovala "Supermodel Obsessions". V amsterodamské pobočce muzea voskových figurín Madame Tussaud's se nachází vosková figurína Kroesové. Od listopadu 2009 do července 2010 psala Kroesová měsíční sloupek o svém životě pro nizozemské vydání Marie Claire.

V únoru 2010 se Kroesová vrátila na přehlídkové molo během týdne módy pro značku Prada spolu s kolegyněmi z řad andělů Alessandrou Ambrosio a Mirandou Kerr.

V září 2013 se Kroesová stala první modelkou v historii, která se během jednoho měsíce objevila na obálce čtyř mezinárodních vydání časopisu Vogue.

V roce 2014 se Kroesová objevila v nové reklamě na vůni Calvin Klein Reveal po boku Charlieho Hunnama a také pokračovala ve svých dlouholetých smlouvách. Rovněž oznámila, že po sedmi letech spolupráce se značkou Victoria's Secret ukončuje smlouvu; v letech 2005-2009 (s výjimkou roku 2007) a 2011-2014 se procházela po módních přehlídkách Victoria's Secret. Kroesová je podle serveru Models.com považována za jednu z "nových supermodelek".

Dne 24. listopadu 2011 Kroes debutovala ve filmu Nova Zembla, prvním nizozemském 3D filmu, který byl natočen. Kroesová již několik let navštěvuje kurzy herectví v New Yorku a v rozhovorech uvedla, že plánuje hrát v dalších filmech. V roce 2017 se objevila v superhrdinském filmu Wonder Woman v roli amazonské bojovnice a prakticky stejnou roli hrála i ve filmu Wonder Woman 1984.


447. článek dne...(do 3. února 2022)



Photo of Farrah Fawcett from the television program Charlie's Angels.

Farrah Fawcett (* 2. února 1947, † 25. června 2009) byla americká filmová a televizní herečka proslavená zejména televizním seriálem Charlieho andílci ze 70. let.

Zároveň je díky svému vzhledu považovaná za jeden ze symbolů popkultury.

V letech 19661969 studovala na University of Texas. V prvním ročníku se stala školní královnou krásy, což významně nasměrovalo její kariéru, neboť její fotografie byla umístěna do hereckého rejstříku.

Na televizních obrazovkách se zpočátku objevovala jako modelka v reklamách na spotřební zboží. První významnější roli získala v seriálu I Dream of Jeannie (1965). Následovalo hostování v seriálech Owen Marshall: Counselor at Law (1971) či v The Six Million Dollar Man (19741976).

V roce 1976 se objevila ve filmu Charlieho andílci v roli vyšetřovatelky Jill Munroe. Díky úspěchu filmu byl následně natočen stejnojmenný seriál, který se vysílal v letech 1976 – 1981. Účast ve filmu a seriálu byla pro Fawcettovou nejvýznamnějším zlomem v její kariéře a zařadila ji mezi hvězdy. V roce 1976 hrála i v dalším úspěšném filmu Loganův útěk po boku Michaela Yorka.

V roce 1976 navíc nafotila sérii snímků, z nichž se fotografie v jednodílných červených plavkách stala nejprodávanějším plakátem Pin-up girl všech dob. Její podíly z prodeje tohoto plakátu jí finančně vynesly více než honoráře za Charlieho andílky.

V letech 1976 až 1983 se objevila v řadě filmů, které nebyly úspěšné komerčně a nezískaly ani příznivé ohlasy kritiky (např. Saturn 3 či Tajný závod). V roce 1984 se objevila v dramatické roli týrané ženy ve filmu The Burning Bed. Příběh filmu se zakládal na skutečnosti a Fawcettová za roli získala tři nominace na cenu Emmy. Další nominaci, tentokrát na Zlatý glóbus získala v roce 1986 za roli ve filmové verzi divadelní hry Extremities pojednávající o ženě, které se ubrání sexuálnímu napadení a následně řeší psychické dilema pomsty.

Další nominace následovaly za roli Beate Klarsfeldové v Nazi Hunter: The Beate Klarsfeldová Story (nominace na Zlatý Glóbus) a za roli vražedkyně Diany Dowson v miniseriálu Small Sacrifices (nominace na Cenu Emmy a nominace na Zlatý Glóbus).

Během své kariéry v 70. a 80. letech Fawcettová odolávala nabídkám na to, aby se nechala fotografovat nahá. To skončilo v 90. letech, kdy se její fotografie objevily v časopise Playboy. Tohoto čísla se po celém světě prodaly 4 milióny kusů.

V roce 1997 hrála jednu z hlavních rolí ve filmu Roberta Duvalla Apoštol. Za roli manželky hlavního hrdiny v tomto filmu získala nominaci na Independent Spirit Award.

V posledních letech se Fawcetová objevila například ve filmu Hollywoodské manželky či v televizních seriálech Ally McBealová a Spin City.

V letech 1973 – 1982 byla Fawcettová provdaná za herce Leeho Majorse. V té době ke svému jménu připojovala příjmení Majors.

Od roku 1982 až do své smrti Fawcettová udržovala vztah s hercem Ryanem O'Nealem. Z toho vztahu se v roce 1985 narodil syn Redmond. V roce 2001 zemřela na rakovinu plic Diane Fawcettová, starší Farrahina sestra, její matka zemřela v březnu 2005.

V roce 2006 byla Fawcettové diagnostikována rakovina konečníku a tlustého střeva. Díky následnému chirurgickém zákroku a prodělané chemoterapii bylo onemocnění vyléčeno. Ale za necelé čtyři měsíce u ní byl v tlustém střevě objeven maligní polyp. Navrženou kolostomii ("vývod bokem") Fawcettová odmítla a v Německu se podrobila léčbě.


448. článek dne...(do 9. února 2022)



Just Cause 2 – Complete Edition

Just Cause 2 je akční adventura z roku 2010, kterou vyvinulo studio Avalanche Studios, vydala společnost Eidos Interactive a distribuovala společnost Square Enix. Hra je pokračováním hry Just Cause z roku 2006 a byla vytvořena na enginu Avalanche 2.0 od Avalanche Studios. Jeho hrdinou je Rico Rodriguez, hlavní agent fiktivní Agentury, který přijíždí na Panau, aby svrhl diktátora Pandaka "Baby" Panaye a postavil se svému bývalému mentorovi Tomu Sheldonovi.

Panau je prakticky fiktivní dystopický ostrovní stát obklopený mořem v jihovýchodní Asii. Just Cause 2 zavádí systém Chaosu, v němž hráči musí plnit mise a ničit vládní majetek na Panau za body Chaosu. Tyto body jsou nezbytné pro další postup v příběhu.

Hra vznikla jako vylepšení Just Cause 1. Její tým viděl v první hře nevyužité příležitosti, analyzoval je a vylepšil. Výsledkem bylo přepracování designu misí, umělé inteligence a většiny základních herních mechanismů. Fiktivní stát Panau, inspirovaný jihovýchodní Asií, považoval tým za dobrou lokaci pro velkou akční hru. Avalanche Studios při vývoji Just Cause 2 spolupracovalo s londýnskými studii Square Enix. Hra byla oznámena v roce 2007 a její demo přilákalo přes dva miliony hráčů.

Hra byla vydána v březnu 2010 pro Microsoft Windows, PlayStation 3 a Xbox 360. Hra Just Cause 2 získala vesměs pozitivní recenze od kritiků, kteří chválili její hratelnost, otevřenost, kaskadérské kousky, design světa a grafiku, zatímco kritizovali příběh, střelbu a design misí. Celosvětový prodej šesti milionů kopií překonal původní odhady. Hra byla při vydání podporována stahovatelným obsahem a nakonec byl jako přídavek schválen i fanouškovský projekt pro více hráčů.

Just Cause 2 je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které hráči ovládají Rica Rodrigueze, polního agenta Agentury, ve snaze svrhnout diktaturu na ostrově Panau: otevřený svět, který mohou hráči prozkoumávat. Hra má tři typy misí. Mise Agentury rozvíjejí příběh a jsou hlavní kampaní hry; mise frakcí dávají hráčům za úkol pomáhat třem frakcím ve hře a mise pevností dávají hráčům za úkol infiltrovat vládní základny a osvobodit je pro frakce. K postupu v misích kampaně musí hráč získat body chaosu, což je systém postupu zavedený ve hře. Hráči získávají body chaosu za plnění misí a ničení určeného vládního majetku. S rostoucím počtem bodů chaosu získávají frakce vliv a vláda se začíná hroutit. Kromě typických misí obsahuje Just Cause 2 i závodní výzvy, za které hráči dostanou peníze.

Otevřený svět hry mohou hráči volně prozkoumávat, když zrovna neplní mise. Panau je popisováno jako oblast o rozloze přibližně 1 000 km2 (390 mil čtverečních). Nachází se zde různé krajiny, včetně pouští, hor a džunglí, a více než tři stovky osad. V osadách se nacházejí vládní zařízení a nemovitosti, které lze zničit, a odemykatelné předměty, jako jsou skrýše s penězi a součástkami zbraní, vozidel a brnění. Nalezení všech sběratelských předmětů a zničení všech vládních nemovitostí pomůže hráčům osvobodit osadu a získat body chaosu. Když hráči vytvářejí chaos nebo vstupují do zakázaných oblastí, generují teplo, kterého si všimnou nepřátelští vládní bojovníci; teplo se snižuje, když se jim hráč vyhne. Mapa se zobrazuje v Ricově PDA a jsou v ní vyznačeny body zájmu včetně míst, kde se plní mise, osad, vojenských stanovišť, závodních výzev a postupu hráče. Na PDA lze nastavit body cesty.

Hráči mohou k boji s nepřáteli používat různé zbraně. Hra obsahuje rozsáhlý arzenál zbraní, od pistolí po velké raketomety, a různá námořní, pozemní i letecká vozidla. Hráči je mohou řídit, skákat na ně nebo se před nimi schovávat za jízdy a unášet nepřátelská vozidla, čímž se spouští řada událostí. Zpočátku musí hráč získávat zbraně a vozidla v terénu. Na začátku hry se setká s dodavatelem na černém trhu, od něhož lze zbraně a vozidla zakoupit (s volitelným doručením na místo hráče vrtulníkem). Se získáváním dalších bodů chaosu se na černém trhu zpřístupňují další zbraně, vozidla a možnost extrakce. Všechny zbraně a vozidla na černém trhu lze postupně vylepšovat součástkami zbraní a vozidel v herním světě – lze získat více než 2 000 součástek. Hráči používají k přístupu na černý trh speciální vysílačku.


449. článek dne...(do 24. února 2022)



Dishonored – Definitive Edition

Dishonored je akční stealth steampunková videohra vytvořená společností Arkane Studios pro Microsoft Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3 a PlayStation 4 a distribuovaná firmou Bethesda Softworks.

Hra kromě dalších ocenění získala cenu hra roku od British Academy Games Awards (Bafta) za rok 2013.

Hlavní protagonista hry se jmenuje Corvo Attano, osobní strážce císařovny. Corvo se právě vrací z neúspěšné zahraniční cesty domů, do císařského města Dunwall. Corvo měl za úkol získat pomoc ostatních ostrovních států v boji proti krysímu moru. Po svém návratu je přijat u císařovny Jessamine Kaldwin, která je následně zavražděna, a její dcera Emily, dědička trůnu, je unesena. Corvo je obviněn šéfem císařské špionáže Hiramem Burrowsem z její vraždy a zatčen. Půl roku je mučen ve vězení, aby se k vraždě přiznal. Vraždu totiž zosnoval právě Burrows, který se následně prohlásil lordem regentem, a přiznání by se mu mohlo hodit.

Corvovi se však díky pomoci zvenčí podaří z věznice uprchnout před jeho plánovanou popravou. Skrze místní stoky se dostane k Samueli Beechworthovi, který ho přepraví ke skupince, kteří si říkají loyalisté. Skupinu vede vysloužilý admirál Farley Havelock, který se po císařovnině smrti snažil ovládnout armádu. Po jeho boku stojí Treavor Pendleton, dunwallský šlechtic. Tito vědí, že vraždu nechal objednat Burrows, a také ho chtějí svrhnout. Rekrutují Corva jako zabijáka, jehož cílem je odstranit hlavní pilíře Burrowsovy moci a nakonec lorda regenta samého. Corvovi je k dispozici Piero Joplin, zneuznaný vědec a vynálezce, autor jednoho ze dvou léků na krysí mor, který ho opatří specifickou maskou.

Corvo tak prvně musí odstranit Thaddeuse Campbella, nejvyššího dozorce Opatství všech (Abbey of Everyman) a pravou ruku lorda regenta, přičemž osvobodí třetího člena loyalistického triumvirátu Teague Martina. Poté zlikviduje dvojčata Morgana a Custise Pendletonovi, Treavorovy bratry a hlavní opory režimu v parlamentu. Při jejich likvidaci také zachrání mladou Emily. Následně se mu podaří unést císařského lékaře Antona Sokolova, vynálezce druhé verze léku na krysí mor. Díky Campbellovu deníku, skrývajícímu choulostivé informace, dosadí loyalisté Martina jako nového nejvyššího dozorce. Také zjistí, že Burrows má milenku.

Poté, co lord regent ztratil církevní, parlamentní i finanční podporu, infiltroval Corvo Dunwallskou věž, regentovo sídlo, s cílem regenta odstranit. Po pádu režimu je však Corvo loyalisty otráven, jejich služebníci povražděni a Emily opět unesena. Corvo se zachrání jen díky tomu, že mu sympatizující Samuel nedá plnou dávku jedu. Jeho bezvědomé tělo je puštěno v loďce na vodu a nakonec nalezeno nájemnými vrahy v Zaplavené čtvrti. Zabijáci Corva zajmou a uvězní. Attanovi se však opět podaří uprchnout a zlikvidovat vůdce zabijáků Dauda, který zavraždil císařovnu.

Při svém návratu do bývalé centrály loyalistů zjistí, že se Havelock prohlásil novým lordem regentem. Podaří se mu zachránit Sokolova a Joplina a zjistit polohu triumvirátu. Ti se skrývají na ostrově Kingsparrow ve zdejší pevnosti na vrcholku majáku. Corvovi se podaří infiltrovat pevnost i maják a zneškodnit zrádnou trojici.

Hra je viděna z pohledu vlastních očí. Hráč využívá obě ruce postavy, v pravé je defaultně umístěn nůž, který slouží jako útočná i obranná zbraň, do levé ruky si může nastavit pomocnou schopnost či předmět. Mezi předměty patří (upravitelná) pistole, (upravitelná) minikuše s různými šípy (normální, uspávací, zápalné), granáty, výbušné pasti a zařízení na úpravu elektrických obranných prostředků (jako jsou elektrické sloupy, obranné věže či světelné zdi), které pak zraňují nepřátele místo hráče. Speciálním předmětem je pak srdce, které ukazuje hráči umístění run a kostěných amuletů.

Hráč postupuje příběhem na základě plnění misí. V každé misi má pevně daný úkol, který je třeba splnit. Pravidelně se nabízí také postranní nepovinné úkoly. Hlavní úkol, pokud se jedná o likvidaci nějakého cíle, se dá splnit buď násilnou nebo alternativní cestou. Hráč je v každé misi přenesen do určité lokace, kde plní cíle. V lokacích narazí na nepřátele i civilisty. Průchody lokacemi mohou být variabilní a k cíli vede několik cest. Hráč může zvolit také několik typů hraní, může hrát agresivně a zabíjet nepřátele v otevřeném boji, může je zabíjet skrytě či je jen omráčit, popřípadě se jim může zcela vyhnout. S (ne)agresivním postupem také souvisí míra chaosu, kterou hráč svým jednáním (zabíjením nepřítel) přímo ovlivňuje. Pokud je míra chaosu vysoká (agresivní postup), pak je konec hry temnější (mor nadále ničí město), pokud je nízká (mírumilovný přístup), pak je konec jasnější (Emily moudrá císařovna, mor zcela vyléčen).


450. článek dne...(do 8. března 2022)



Otakar Jaroš was a Czech officer in the Czechoslovak forces in the Soviet Union.

Bitva u Sokolova se odehrála 8. a 9. března 1943 u města Sokolovo (Соколове, Sokolove) nedaleko Charkova na Ukrajině, když byl probíhající útok Wehrmachtu zdržen společnými sovětskými a československými silami. Bylo to poprvé, kdy zahraniční vojenská jednotka, První československý samostatný polní prapor, bojovala společně s Rudou armádou. Pod velením Ludvíka Svobody, pozdějšího československého prezidenta, zdrželi českoslovenští vojáci postup Němců k řece Mži.

Vojáci 1. čs. samostatného praporu byli přepraveni z výcvikového tábora Buzuluk do železniční stanice Valujka, odkud vyrazili na 350-ti kilometrový pochod do Charkova, protože dále již byly železnice zcela zničené. Pochodovalo se v noci, jelikož přes den hrozily nálety letadel Luftwaffe. Do právě osvobozeného Charkova se prapor dostal 1. března 1943. Zde si vojáci odpočinuli a 2. března po půlnoci vyrazili k dalšímu pochodu do prostoru Sokolova. Tam dostali svůj první bojový úkol - udržet postavení na linii nově budované obrany na řece Mža. Přístupy k Sokolovu bránil v první linii v osadě Taranovka sovětský 78. gardový střelecký pluk, který bojoval s obrovskou přesilou Němců. A tak se mohli čs. vojáci dobře připravit na blížící se útok a provádět opevňovací práce. Problémem bylo, že řeka Mža byla zamrzlá a proto nebylo těžké, aby se přes ni dostaly německé tanky. Velitel praporu Ludvík Svoboda tedy rozhodl, že se jedna rota přesune před řeku Mžu, kde zaujme ve vesnici Sokolovo vysunuté obranné postavení. K tomuto úkolu se přihlásil velitel první roty nadporučík Otakar Jaroš. Vesnice byla dobře opevněna, k posílení obrany byly Jarošovi přiděleny dva sovětské protitankové kanóny. Dalšími podpůrnými prostředky bylo těžké dělostřelectvo a raketomety, umístěné za řekou Mža a deset sovětských tanků T-34, které sloužily jako záloha k protiútoku. Od 6. března čs. průzkumné oddíly několikrát narazili na Němce, a při přestřelkách jich několik zastřelili. Byla to předzvěst rozhodujícího útoku.

Dne 8. března 1943 okolo půl druhé hodiny odpoledne zaútočilo čtrnáct německých tanků na Sokolovo. Palbou sovětských děl a raketometů byl však postup zastaven a tanky se obrátily na ústup. Před vesnicí zůstaly stát tři hořící tanky, což se však ukázalo jako lest, protože minimálně jeden z nich byl nepoškozený a vycházel z něj pouze dým z dýmovnice. Německá posádka zjistila postavení československých a sovětských zbraní, a při druhém útoku, který začal o dvě hodiny později, již měli Němci sokolovskou obranu rozkrytou. Podařilo se jim zneškodnit jedno ze dvou protitankových děl a těžký kulomet. Rozhořel se krutý boj, při kterém se však čs. vojáci nezalekli postupujících tanků a snažili se je ničit protitankovými puškami a protitankovými granáty. Jelikož protitankové pušky neměly účinnost probít čelní pancíře německých tanků, stříleli do pásů nebo z boku či zezadu pod věž a do prostoru motoru. Čs. vojáci odrazili několik útoků pěchoty, ale německá přesila byla veliká. Kolem páté hodiny odpolední vojáci zaujali kruhovou obranu kolem sokolovského kostela. Ludvík Svoboda se rozhodl, že vyšle do protiútoku sovětské tanky. Pod prvním z nich se při přejezdu přes řeku probořil led, takže v podpoře první roty nebylo možné pokračovat. Tato událost však byla dobrou zprávou pro bránící se československá a sovětská vojska - bylo jasné, že německá tanková vojska již nemohou z chodu překročit řeku, protože led důsledku tání rychle rozmrzá. Ludvík Svoboda tedy kolem sedmé hodiny nařídil, aby se vojáci bojující v Sokolovu stáhli za řeku. V důsledku minometného odstřelování bylo přerušeno telelefonní vedení, byla zničena i radiostanice. Rozkaz k ústupu se tak do Sokolova nedostal. Stejně tak se tam nepodařilo proniknout spojkám, které byly německými vojáky zlikvidovány. A tak u sokolovského kostela pokračoval hrdinný boj, ve kterém čs. vojáci dokazovali své kvality i svoji statečnost. Například vojín Černý nejprve zlikvidoval granátem jeden německý tank, poté vhodil další protitankový granát dovnitř obrněného vozidla, kde zlikvidoval dvacet německých vojáků.

Padl i nadporučík Otakar Jaroš, který dostal zásah v okamžiku, kdy se chystal hodit na německý tank protitankový granát.
Po setmění prudké boje ustaly, ústup čs. vojáků ze Sokolova probíhal celou noc. Čechoslováci tak splnili svůj bojový úkol, který zněl: nepustit Němce přes řeku Mžu.

Boje ještě pokračovaly 9. března, kdy dvě čs. roty podnikly protiútok na Sokolovo, při němž Němci utrpěli další ztráty. Dne 11. března zachytili čs. radisté německou zprávu, díky které byl odhalen německý protiútok. Sovětské dělostřelectvo zahájilo do místa soustředění Němců palbu a útočící jednotky rozprášilo. Po opětném dobytí Charkova německými vojsky dne 15. března 1943 hrozilo 1. čs. samostatnému praporu obklíčení a tak se vydal na taktický ústup. Tragicky skončil osud čs. zraněných a zajatých vojáků. Čs. vojáci totiž věděli, že jako občané Protektorátu mohou být za údajnou „vlastizradu“ popraveni, a tak se do zajetí dostávali v drtivé většině jen z důvodu silného zranění. Těžce ranění Čechoslováci, kteří byli v nemocnici v Charkově, byli po obsazení města Němci bezmilostně postříleni.


451. článek dne...(do 18. března 2022)



Blank physical map of Italy (czech version)

Tyrhénské moře je část Středozemního moře ležící západně od italské pevniny mezi ostrovy Sardinie, Korsika a Sicílie. Severně od něho se nachází Ligurské moře, na jihu otevřené Středozemní moře a na východě spojuje Tyrhénské moře Messinská úžina s Jónským mořem. Název moře vznikl z řeckého pojmenování etruských námořníků: Tyrrhenoi.

Moře se nachází na složitém systému zemských tektonických desek a je geologicky mladé. Současnou podobu ostrovů a pobřeží ovlivnil vulkanismus. Části příkopů a podmořských hor jsou tvořené oceánskou kůrou. Některé zdroje uvádí maximální hloubku až 3 840 metrů. Pobřeží Tyrhénského moře je od dob starověku osídleno vyspělými civilizacemi, vedly přes něj obchodní cesty a bylo dějištěm mnohých námořních bitev. Námořníky plavícími se dříve přes oblast moře byli Etruskové, Řekové, Římané, Vandalové, Normané, Janované, Španělé a Francouzi. Řím má díky Tyrhénskému moři spojení se zbytkem Středozemního moře, také námořní cesty z Marseille a z Janova na východ a k Suezskému průplavu vedou přes Tyrhénské moře. Nejdůležitějším přístavem v oblasti je Gioia TauroKalábrii. V porovnáním se zbytkem Středozemního moře má Tyrhénské moře nízkou bioproduktivitu. Biologicky významné jsou skalnaté úseky pobřeží, kde se vyskytují červení koráli a langusty. Pobřeží Neapolského zálivu, Amalfinské pobřeží, pobřeží Sicílie a menší ostrovy Capri nebo Ischia patří od počátků moderní turistiky k nejoblíbenějším turistickým oblastem světa.

Moře má přibližně trojúhelníkový tvar. Maximální hloubka není přesně známa, většina pramenů udává hloubku kolem 3 600 metrů, ale je možné se setkat i s hloubkami od 3 400 až 3 840 metrů. Dno moře se dá rozdělit na části, které odděluje 41. rovnoběžka. Jižně od této linie je zemská kůra zřetelně slabší a silně ovlivněná vulkanickou činností. Kontinentální šelf je úzký, dosahuje šířky od 10 do 40 kilometrů. Z celkové rozlohy moře 231 000 km2 připadá na kontinentální šelf 14 800 km2, na kontinentální svah dalších 48 600 km2. Zbytek rozlohy zaujímají hlubokomořské pánve.

Hlavní spojení mezi hlubokomořskými pánvemi Tyrhénského moře s hlubinou Ligurského moře tvoří Canale di Corsica. Hlubokomořský kanál je zhruba 100 km dlouhý a na nejužším místě mezi toskánským šelfem a ostrovem CapraiaKorsika jen 30 kilometrů široký. Kanál má hloubku 460 metrů. Sever Tyrhénského moře nedosahuje větších hloubek než 2 000 metrů. Západní část, tzn. Korsická hlubina, má rovinný povrch.

Na centrálním hřebeni leží ostrovy Elba, Montecristo, Capraia a Pianosa. Při pobřeží se nachází rovinný toskánský šelf. Podmořské hory Etruschi a Cialdi leží na přechodu k hlubšímu jižnímu Tyrhénskému moři.

Jižní část Tyrhénského moře se skládá pravděpodobně z čedičové oceánské kůry. Zemská kůra má na západě u Sardinie tloušťku 30 km a směrem na východ se zeslabuje na tloušťku pět až deset kilometrů. Velmi slabá je zemská kůra v centrální části moře, u podmořských hor Vavilov a Marsili, která se nachází na měkkém zemském plášti. Podobnou charakteristiku má zemská kůra u ostrova Ischia.

Tyrhénské moře má nejslabší zemskou kůru z celého Středozemního moře a největší tepelný tok z zemských hlubin. Přenos tepla z nitra Země, stejně jako magnetické anomálie, je velice nepravidelný a variabilní. Mořské dno je zde velice členité, s četnými svahy a častými malými hlubinami. Hlubiny jsou obklopené podmořskými horami, které se také nachází uprostřed hlubin. K tomuto je nutno započítat členité pobřeží. Ze severního sicilského pobřeží padá mořské dno strmě v hlubinu, které patří k nejhlubším částem moře.

V jižní části Tyrhénského moře se nachází četné magmatické útvary, z nichž některé dosahují výšky několika tisíc metrů. Patří k nim podmořské hory vulkanického původu, Vavilov a Marsili. Marsili dosahuje výšky 2 600 metrů od mořského dna a skládá se z nejstarších hornin v oblasti Tyrhénského moře. Liparské ostrovy na jihu Tyrhénského moře jsou mladší než samotné moře a jsou staré pouze milion let. Vznikly pohybem magmatu, který byl výsledkem sunutí jónské desky pod Tyrhénské moře. Ostrov Ustica leží na kontinentální kůře v přechodné oblasti mezi tyrhénskou oceánskou kůrou a okolními deskami a je vulkanického původu.


452. článek dne...(do 21. března 2022)