Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Tomáš Enge
Z Multimediaexpo.cz
Tomáš Enge (* 11. září 1976, Liberec) je český automobilový závodník, první český pilot Formule 1.
Je synem dalšího úspěšného českého automobilového závodníka Břetislava Engeho. V roce 2001 závodil ve třech závodech za tým Prost. 10. prosince 1999, jako první Čech, poprvé testoval vůz Formule 1.
Obsah |
Závodní kariéra
Svoji kariéru začal v patnácti letech po absolvování jezdecké školy Jiřího Mičánka v Brně, kde získal licenci a v 16ti letech startoval ve svém prvním závodě - Ford Fiesta Cupu v týmu Světa motorů. V roce 1993 vytvořil posádku s Jaroslavem Páralem a obsadil tak 13. místo v konečném pořadí. V posledním závodě sezóny po boku svého otce poprvé vystoupil na stupně vítězů. V roce 1994 měl v posádce Jürgena Rothera, se kterým společně dosáhli osmi postavení v čele startovního roštu. Pro sezónu 1995 získal pro Tomáše jeho manažer Antonín Charouz místo v nejlepším německém týmu formule Ford, v Eifelland Racing pana Alberta Hampera. Stejnou cestou kráčeli do formule 1 například Michael Schumacher, Heinz-Harald Frentzen, Ayrton Senna nebo Nigel Mansell.
V roce 1996 Tomáš Mistrovství Německa formule Ford vyhrál a v následujícím roce startoval v týmu BSR, Bertrama Schäfera, v Mistrovství Německa formule 3. Tento tým pro sezónu následující nezvolil vhodnou kombinaci motoru a podvozků a Tomáš přes veškeré nasazení získal do poloviny sezóny pouhé tři body. Manažer Charouz však našel ve svízelné situaci řešení a Tomáš v závěru července 1998 jel svůj první závod v mezinárodním mistrovství formule 3000. V italském týmu AutoSport Racing absolvoval pět zbývajících závodů sezóny a získal jeden bod.
Formule 3000
V roce 1999 startoval Tomáš v italském týmu WRT Rafanelli. Po úvodních dvou závodech kdy se nekvalifikoval, pravidelně dojížděl a ve Francii dojel dokonce druhý. Zisk šesti bodů stačil na celkové 10. místo.
Pro rok 2000 získal Tomáš post testovacího jezdce týmu Jordan ve Formuli 1. Současně nastoupil do své druhé kompletní sezóny v mezinárodním mistrovství formule 3000 v barvách týmu mySAP.com Team a vedl si poměrně velmi slušně. Dvakrát dojel na pátém, jednou na šestém místě. Historického úspěchu dosáhl na okruhu Hockenheimring, kde v dramatickém závodě dokázal zvítězit. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkové šesté místo.
V roce 2001 hájil Tomáš spolu s britem Justinem Wilsonem barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing a v závěru sezóny se stal Tomáš Enge prvním českým jezdcem, který startoval v závodech formule 1 a to ve francouzském týmu Prost Acer.
2002
V roce 2002 se Tomáš Enge představil v barvách týmu Arden International. Ve startovním poli Mezinárodního mistrovsví FIA F3000 patřil mezi nejzkušenější jezdce a nabyté zkušenosti dokázal zúročit. Zvítězil v závodech na okruzích A1-Ring, Silverstone, Magny Cours. K tomu přidal čtyři vítězství v kvalifikaci a pět nejrychlejších kol závodu. Nebýt pozitivního dopingového testu na marihuanu, kvůli kterému byl diskvalifikován ze závodu v Maďarsku, by se stal mistrem F3000. V sezoně nasbíral 50 bodů a skončil třetí.
V červnu 2002 se Tomáš Enge poprvé zúčastnil proslulého závodu 24 hodin Le Mans, kde závodil s vozem Ferrari 550 Maranello týmu Prodrive. Vyhrál kvalifikaci třídy GTS a v závodu si připsal i nejrychlejší kolo své třídy.
Dalším úspěchem byly závody Americké série Le Mans, ve kterých se, po skončení mistrovství formule 3000, Tomáš Enge vrátil do vozu Ferrari v závodě v kalifornské Laguna Seca. V Kalifornii získal pole position, zajel nejrychlejší kolo závodu a nakonec závod vyhrál. V dalším závodě Americké série Le Mans v Miami Tomáš skončil třetí a v Petit Le Mans získal výborné druhé místo a vyhrál kvalifikaci.
2003
V sezóně 2003 patřil Tomáš Enge mezi nejvytíženější jezdce. Vrcholem sezony byl druhý start v Le Mans, kde s týmem Veloqx Prodrive Racing slavil ve třídě GTS vítězství v legendární a stejně jako o rok dříve si odvezl i plaketu pro nejrychlejší kvalifikační kolo tříd GTS/GT. S týmem Prodrive se také zúčastnil American Le Mans Series, kde se několikrát blýsknul vítěznou kvalifikací nebo nejrychlejšími koly závodu, příčka nejvyšší mu ale z rozličných důvodů několikrát unikla.
Další starty přidal Tomáš Enge v šampionátu FIA GT s českým týmem MenX. Vedle toho stihl okusit i rallye, kde si při svých premiérových startech vedl velmi dobře a největšími úspěchy jsou šesté místo v Barum Rally Zlín a druhé místo v rallye sprintu ve Vyškově.
2004
V roce 2004 se Tomáš vrátil do Mezinárodního šampionátu FIA formule 3000 s novým týmem Ma-con Dark Dog Charouz. Po počátečních neúspěších způsobených vývojem vozu a nedostatkem cenných zkušeností nového týmu se v druhé polovině dostavili výborné výsledky. Enge opět dokázal svoji kvalitu a několikrát zajel nejrychlejší kolo závodu a obsadil příčku mezi nejlepšími třemi.
V týmu Prodrive Ferrari se opět zúčastnil slavného závodu 24 hodin Le Mans. Po třetí v řadě dokázal zajet nejrychlejší kolo kvalifikace třídy GTS/GT ale do cíle se posádce z technických důvodů dojet nepodařilo.
V září pak Tomáš usednul po téměř roční pauze do formulového vozu týmu Panther Racing, který dvakrát vyhrál Indy Racing League, testoval na oválu ve Fontaně. Hned při svých prvních jízdách ukázal český jezdec svou rychlost, když zajel srovnatelné časy s dvojnásobným šampionem IRL Samem Hornishem jr. Následně se zúčastnil i dvou posledních závodů sezóny 2004, ve kterých skončil na 16. a 13. místě.
2005
Enge měl v roce 2005 velmi nabitý program. Prioritou byly závody IRL, kde závodí pro Panther Racing. V Kvalifikacích byl schopen ukázat svoji rychlost, ale z prvních závodů vypadl. kvůli technickým problémům. Výborně si vedl v legendárním závodu 500 mil Indianapolis, kde jel pohodlně ve vůdčí skupině. Ale bohužel skončil poté, co Danica Patricková udělala chybu během žluté fáze. V Texasu, Richmondu a Kansasu bojoval o stupně vítězství a dvakrát zajel nejrychlejší kolo.
Enge se vrátil do Le Mans jako člen továrního týmu Aston Martin. Znovu ukázal svojí rychlost, už čtvrtým vítězstvím po sobě v kvalifikaci, ve třídě GT1. Zúčastnil se také dvou závdů Le Mans Endurance Series s Ferrari 550 Maranello, českého týmu MenX. Byl daleko nejrychlejším jezdcem v této třídě během otevření v Spa.
A1 Grand Prix
Koncem roku Tomáš nastoupil za Českou republiku, jako jeden z jezdců v novém šampionátu národů A1 Grand Prix. V Malajsii se Tomáš poprvé dostal na stupínek vítězů když dojel třetí v hlavním závodu. V následujícím závodě v Dubaji se Tomáš zase dostal mezi nejlepší když se mu podařilo dojet třetí v spritovém závodu.
2006
Tomáš se v roce 2006 soustředil především na starty v zámořské American Le Mans Series s továrním vozem Aston Martin DBR9 týmu Aston Martin Racing. V konečné klasifikaci jezdců obsadil čtvrté místo, když se mu podařilo dva závody v Salt Lake a Petit Le Mans vyhrát. Ve slavném závodě 24 hodin Le Mans Tomášovi proklouzlo vítězství mezi prsty a nakonec skončil na druhém místě. Tomáš však zazářil i v A1GP, kde stál třikrát na stupních vítězů. V posledním závodě sezony 2005/2006 v čínské Šanghaji dokonce zvítězil.
Tomáš se také zúčastnil ještě jednoho závodu IRL, v japonském Motegi, kde zaskakoval v týmu Cheever Racing. Dále se zúčastnil jednoho vytrvalostního závodu mistrovství vozů FIA GT ve Spa, s vozem Aston Martin DBR9, se kterým skončil na 4. místě. Zúčastnil se také jednoho závodu Mezinárodního mistrovství České republiky - Jarní ceny Brna, kterou vyhrál s vozem Mercedes-Benz CLK DTM.
2007
Tomáš se opět účastní mistrovství světa národů A1 Grand Prix. Za Českou republiku jel v sezoně 2006/2007 celkem 12 závodů. Nejlepším umístěním bylo 2. místo v hlavním závodě v Brně.
Také startoval v závodě 24 hodin Le Mans v továrním týmu Aston Martin Racing s vozem Aston Martin DBR9, společně s britem Johnny Herbertem a holanďanem Peterem Koxem. Závod dokončili celkově na 9. místě a umístili se na 4. místě ve své kategorii.
Prioritou byly opět závody ALMS. V této sezoně závodil Tomáš s vozem Ferrari 430 GT týmu Petersen Motorsport/White Lightning Racing. Dne 31. března havaroval ve druhém závodě, na okruhu v St. Petersburgu. S vážnými zraněními byl převezen do nemocnice. Měl zlomená dvě žebra, ruku, natrženou plíci a trauma. 21. července byl Tomáš uvolněn ze smlouvy s týmem Peterson/White Lightning, kvůli penalizaci, kterou potrestán za opakované kolize s Mikou Salem, při závodu v Mid-Ohiu.
Dále se v této sezoně zúčastnil čtyř závodů sportovních prototypů, v americké sérii Grand American Rolex Series v týmu Samax Motorsport se speciály Riley & Scott a Samax Pontiac Riley. Také se zúčastnil tří závodů vozů FIA GT s vozem Ferrari 430 GT2 britského týmu Scuderia Ecosse. V Brně startoval s vozem Saleen S7R rakousko-německého týmu RBImmo Racing Team/Konrad Motorsport.
2008
Pro sezonu 2008 se Tomáš Enge stal oficiálním továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing. V Le Mans Series působil v týmu Modena a s vozem Aston Martin DBR9 a týmovým kolegou Antoniem Garcíou vybojoval druhé místo v konečném hodnocení třídy GT1; v rámci několika společných startů se Stefanem Mückem ve FIA GT Championship pro Aston Martin vyvíjeli vůz Vantage V8 třídy GT2 a s modelem DBRS9 si Tomáš poprvé vyzkoušel čtyřiadvacetihodinový závod na okruhu Nürburgring.
Podruhé v kariéře se Tomáš Enge roku 2008 zúčastnil také čtyřiadvacetihodinovky v Daytoně. Nechyběl ani při dalším slavném maratónu v Le Mans, kde se premiérově představil v královské kategorii LMP1 s vozem Lola B08/60 Coupe - Aston Martin týmu Charouz Racing System a v cíli se radoval z 9. místa absolutně. S výjimkou prvního závodního víkendu na Hungaroringu se Tomáš s vozem Mercedes-Benz DTM C-Klasse týmu Charouz Racing System zúčastnil kompletního Mistrovství České republiky v závodech na okruzích, kde vybojoval svůj první domácí okruhový titul.
2009
V roce 2009 byl Tomáš Enge opět továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing, ve kterém při debutu nového vozu Aston Martin LMP1 v Barceloně získal společně s Janem Charouzem a Stefanem Mückem cenný triumf, který zopakoval také na Nürburgringu. V posledním závodě sezóny v Silverstone česko-německé trio získalo cenný titul v celkovém hodnocení šampionátu Le Mans Series. Již poosmé se Enge zúčastnil nejslavnějšího závodu světa 24h Le Mans, kde v barvách českého týmu Aston Martin Racing Eastern Europe s výše zmíněnými kolegy obsadil čtvrté místo v absolutní klasifikaci a triumf mezi prototypy poháněné benzínovým motorem. Tomáš Enge se po pětileté pauze vrátil za volant soutěžního vozu. V barvách týmu CNG Seznam.cz Rally Teamu s Mitsubishi Lancer EVO IX poháněné stlačeným zemním plynem se liberecký rodák účastní českého sprintrallyového mistrovství. Objevuje se také v mezinárodním mistrovství České republiky v závodech automobilů na okruzích s vozem Mercedes-Benz DTM a týmem Sauto.cz Racing.
Galerie
Kompletní výsledky ve F1
(Legenda: tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | Prost Acer | Prost N179 | Acer (Ferrari 049) 3.0 V10 | AUS | MAL | BRA | SMR | ESP | AUT | MON | CAN | EUR | FRA | GBR | GER | HUN | BEL | ITA 12 | USA 14 | JPN Ret | - | 0 |
Výsledky z ostatních kategorií automobilového sportu
Sezóna | Série | Tým | Vůz | Závody | Pole position | Vítězství | Body | Konečné umístění |
1991 | Motokáry | |||||||
1992 | Ford Fiesta Cup | Svět motorů | Ford Fiesta | |||||
1993 | Ford Fiesta Cup | Ford Fiesta | 13. místo | |||||
1994 | Ford Fiesta Cup | Ford Fiesta | 8 | 5 | 9. místo | |||
1995 | Formule Ford 1800 Německo | Eifelland Racing | 4 | 3. místo | ||||
1996 | Formule Ford 1800 Německo | Charouz Racing System | Van Diemen RF96 | 4 | 1. místo | |||
1997 | Formule 3 Německo | Opel Team BSR | Dallara F397-Opel | 18 | 1 | 0 | 30 | 12. místo |
1998 | Formule 3 Německo | Opel Team BSR | Martini MK73-Opel Spiess | 9 | 0 | 0 | 3 | 19. místo |
FIA Formule 3000 | AutoSport Racing | Lola T96/50-Zytek | 5 | 0 | 0 | 1 | 22. místo | |
1999 | FIA Formule 3000 | WRT Fina | Lola T96/50-Zytek | 8 | 0 | 0 | 6 | 11. místo |
ALMS Prototype | Riley & Scott Mk. III-Judd | 2 | 0 | 0 | 15 | 64. místo | ||
2000 | FIA Formule 3000 | mySAP.com Team | Lola T99/50-Zytek | 9 | 1 | 1 | 15 | 6. místo |
2001 | FIA Formule 3000 | Coca-Cola Nordic Racing | Lola T99/50-Zytek | 11 | 3 | 2 | 39 | 3. místo |
2002 | FIA Formule 3000 | Arden Team Russia | Lola B02/50-Zytek | 12 | 4 | 3 | 50 | 3. místo |
2003 | ALMS GTS | Veloqx Prodrive Racing | Ferrari 550 Maranello | 9 | 1 | 1 | 97 | 7. místo |
2004 | FIA Formule 3000 | Ma-con Dark Dog Charouz | Lola B02/50-Zytek | 10 | 0 | 0 | 38 | 4. místo |
IRL | Patrick Racing | Dallara IR2-Chevrolet | 2 | 0 | 0 | 31 | 27. místo | |
MMČR v Rally | Styllex Tuning Prosport | Ford Focus WRC | 1 | 0 | 0 | 15 | neklasifikován | |
2005 | IRL | Panther Racing | Dallara IR2-Chevrolet | 15 | 0 | 0 | 261 | 16. místo |
ALMS GTS | Prodrive | Aston Martin DBR9 | 1 | 0 | 0 | 14 | 21. místo | |
LMS GT1 | MenX | Ferrari 550 Maranello | 2 | 0 | 0 | |||
2005-06 | A1 Grand Prix | Česká republika | Lola-Zytek | 20 | 0 | 1 | 56 | 12. místo |
2006 | ALMS GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | 10 | 2 | 2 | 159 | 3. místo |
FIA GT GT1 | BMS Scuderia Italia | Aston Masrtin DBR9 | 1 | 0 | 0 | 5,5 | 30. místo | |
IRL | Cheever Racing | Dallara IR2-Honda | 1 | 0 | 0 | 12 | 30. místo | |
MMČR v závodech na okruzích - divize 4 | AMG M3000 Mercedes | Mercedes-Benz CLK DTM | 1 | 1 | 1 | 10 | neklasifikován | |
2006-07 | A1 Grand Prix | Česká republika | Lola-Zytek | 12 | 0 | 0 | 27 | 12. místo |
2007 | ALMS GT2 | Peteresen Motorsports/White Lightning Racing | Ferrari 430 GT | 5 | 2 | 1 | 42 | 18. místo |
FIA GT GT2 | Scuderia Ecosse | Ferrari 430 GT2 | 3 | 0 | 0 | 9 | 18. místo | |
FIA GT GT1 | RBImmo Racing Team/Konrad Motorsport | Saleen S7R | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
Grand-Am | SAMAX Motorsport | Riley Mk. XI-Pontiac 5.0L V8 | 5 | 0 | 0 | 93 | 35. místo | |
2007-08 | A1 Grand Prix | Česká republika | Lola-Zytek | 4 | 0 | 0 | 10 | 19. místo |
2008 | Grand-Am | SAMAX Motorsport | Riley Mk. XI-Pontiac 5.0L V8 | |||||
LMS GT1 | Team Modena | Aston Martin DBR9 |
Výsledky ze závodů 24 hodin Le Mans
Rok | Kategorie | Tým | Vůz/Motor | Spolujezdci | Umístění |
2002 | GTS | Prodrive Racing | Ferrari 550-GTS Maranello -Ferrari F131 6.0L V12 | Alain Menu (Švýcarsko), Rickard Rydell (Švédsko) | nedokončil |
2003 | GTS | Veloqx/Prodrive Racing | Ferrari 550-GTS Maranello -Ferrari F133 5.9L V12 | Peter Kox (Nizozemsko), Jamie Davies (Velká Británie) | 1. místo (10. absolutně) |
2004 | GTS | Prodrive Racing | Ferrari 550-GTS Maranello -Ferrari F133 5.9L V12 | Peter Kox (Nizozemsko), Alain Menu (Švýcarsko) | 4. místo (11. absolutně) |
2005 | GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 | Peter Kox (Nizozemsko), Pedro Lamy (Portugalsko) | nedokončil |
2006 | GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 | Darren Turner (Velká Británie), Andrea Piccini (Itálie) | 2. místo (6. absolutně) |
2007 | GT1 | Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9-Aston Martin 6.0L V12 | Johnny Herbert (Velká Británie), Peter Kox (Nizozemsko) | 4. místo (9. absolutně) |
2008 | LMP1 | Charouz Racing System - Aston Martin Racing | Lola B08/60 Coupe - Aston Martin V12 | Jan Charouz (Česko), Stefan Mücke (Německo) | 9. místo (9. absolutně) |
YouTube
Tomas Enge at Rolex 24 2011 in Daytona Beach |
Tomáš Enge – rozhovor o Rally Krkonoše (2009) |
Externí odkazy
- Osobní stránka Tomáše Engeho
- Sportovci.cz - Tomáš Enge
- Sportovninoviny.cz - Enge získal podeváté Zlatý volant
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |