V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Stefan Bellof

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 7. 2012, 15:13; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Stefan Bellof (* 20. září 1957 Gießen, † 1. září 1985 Spa-Francorchamps) byl německý automobilový závodník, účastník formule 1 a mistr světa ve sportovních vozech v roce 1984 .

Biografie

Stefan Bellof zahájil svou kariéru na motokárách v roce 1973, v roce 1976 získal titul mezinárodního mistra Lucemburska a v roce 1980 se prosadil i v domácím šampionátu a získal titul německého šampióna.

V tom samém roce získal titul německého šampióna ve formuli Ford, hned ve své premiérové sezoně. Následující rok ve stejné kategorii získal titul mezinárodního mistra Německa a startoval ve formuli super VW, navíc získal místo ve formuli 3, kde zazářil třemi vítězstvími a třetím místem v konečném umístění šampionátu.

Stefan Bellof ve voze Tyrrell 014 na Nürburgringu v roce 1985

Do formule 2 v roce 1982, vstoupil famózním způsobem, když zvítězil v prvních dvou závodech a v celém šampionátu dokončil na čtvrtém místě. V roce 1983 již tak úspěšný nebyl a z dvanácti závodů pouze ve dvou bodoval. Současně startoval i v mistrovství světa značek s vozem Porsche 956, zvítězil v Silverstone, Mount Fuji a Kyalami, když jeho spolujezdcem byl Derek Bell. V závodě na 1000 km Nürburgringu byl neuvěřitelně rychlý, překonal rekord jak v kvalifikaci tak v závodě a zapsal se tak do listiny rekordmanů na Nordschleife, jako nejrychlejší jezdec ve všech třídách.

V roce 1984 ho angažoval tým Tyrrell pro závody formule 1, zároveň však směl startovat v závodech sportovních vozů. Slibně rozjetá sezona nakonec skončila obrovskou ostudou a následnou diskvalifikací celého týmu. Při Grand Prix Detroitu byly oba vozy podrobeny prohlídce komisařů FIA, kteří odhalili v palivových nádržích nepovolenou zátěž. Vše si vynahradil v mistrovství světa sportovních vozů, kde získal titul mezi jezdci (zvítězil v Monze, Nurburgringu, Spa, Imole, Mount Fuji, Sandown Parku) a týmu Porsche výrazně pomohl k titulu mezi značkami.

Začátkem sezóny 1985 Tyrrell používal stále motory Cosworth V8 nepřeplňované a v době, kdy světu formule 1 vládly turba, neměl Stefan Bellof možnost rozvinout svůj talent. Tyrrell nasadil nový model 014 s turbo motorem Renault až při Grand Prix Německa, což bylo až za polovinou sezóny. Stefan Bellof se s tímto vozem svezl pouze ve třech závodech, poté přišlo osudné datum 1. září. V ten den se Stefan postavil na start závodu na 1000 km Spa v soukromém voze Porsche 956 týmu Brun Motorsport. V nájezdu do zatáčky Eau Rouge zavadil Bellof o vůz Jacky Ickxe, narazil ve vysoké rychlosti čelně do zdi a jeho vůz začal hořet. Závod byl přerušen, a i když byl oheň rychle uhašen, zcela zdemolovaná přední část vozu nedávala šanci na přežití. Stefan Bellof zemřel hodinu po vyproštění z vozu. Pro stáj Porsche to byla již druhá smrtelná nehoda od smrti Manfreda Winkelhocka 12. srpna.

Kompletní výsledky ve formuli 1

(Legenda, tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)

Rok Tým Šasi Motor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Umístění Body
1984 Tyrrell Racing Organisation Tyrrell 012 Cosworth V8 BRA
DSQ
RSA
DSQ
BEL
DSQ
SMR
DSQ
FRA
DSQ
MON
DSQ
CAN
DSQ
USE
DSQ
USA
DSQ
GBR
DSQ
GER
AUT
EX
NED
DSQ
ITA
EUR
POR
- 0
1985 Tyrrell Racing Organisation Tyrrell 012 Cosworth V8 BRA
POR
6
SMR
Ret
MON
DNQ
CAN
11
USA
4
FRA
13
GBR
11
16. místo 4
Tyrrell 014 Renault V6 T GER
8
AUT
7
NED
Ret
ITA
BEL
EUR
RSA
AUS


Sezóna Série Tým Vůz Závody Vítězství Pole position Podium Body Konečné umístění
1973 Motokáry (Německo) 4. místo
1974 Motokáry (Německo) 4. místo
1975 Motokáry (Německo) 2. místo
Motokáry (Německo) 5. místo
1976 Motokáry (Německo) 13. místo
Motokáry (Lucembursko) 1. místo
1978 Motokáry (Německo) 8. místo
1979 Motokáry (Německo) 3. místo
Motokáry (Evropa) 4. místo
1980 Motokáry (Německo) 1. místo
Motokáry (Evropa) 7. místo
Formule Ford (Camera Cup) 1. místo
Formule Ford (Německo) 4. místo
1981 Formule Ford (Německo) 1. místo
Formule Super VW (Německo) 7. místo
Formule 3 (Německo) 3. místo
1982 Formule 2 Maurer Motorsport Maurer MM82 - BMW 13 2 4 33 4. misto
1983 Formule 2 Maurer Motorsport Maurer MM83 - BMW 8 1 9 9. místo
FIA World Endurance Championship Rothmans Porsche Porsche 956 4 3 75 4. místo
European Endurance Championship Rothmans Porsche Porsche 956 3 1 47 10. místo
1984 FIA World Endurance Championship Rothmans Porsche Porsche 956 9 6 139 1. místo
Internationale Deutsche Rennsportmeisterschaft 1. místo
1985 FIA World Endurance Championship Brun Motorsport Porsche 956 32. místo
Deutsche Sportwagenmeisterschaft Porsche 956

Externí odkazy