V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Martin XB-33 Super Marauder

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 12:33; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Martin XB-33
Základní charakteristika
Určení výškový bombardér
Výrobce Glenn L. Martin Company
Konstruktér
První let
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 0
Varianty Martin B-26 Marauder
Uživatel

Martin XB-33 Super Marauder (Model 190) byl vyvíjen jako výšková varianta středního bombardéru Martin B-26 Marauder. Od B-26 se typ lišil v řadě věcí. Nejzásadnější bylo použití dvojitých ocasních ploch a přetlakové kabiny posádky. U varianty XB-33A měl mít letoun čtyř motorů namísto dvou u varianty XB-33. Projekt byl zastaven ještě před stavbou prototypu.

Obsah

XB-33

První verzí XB-33 byl dvoumotorový bombardovací letoun s dvojitými ocasními plochami a přetlakovou kabinou, poháněný motory Wright R-3350. Práce na projektu začaly v roce 1940. Měl nést až 1 800 kg pum. Krátce po začátku prací na této variantě bylo rozhodnuto, že dvoumotorová koncepce neumožní dosáhnout požadovaných výkonů a že je nutné ji radikálně přepracovat. Tak vznikla varianta XB-33A.

Parametry

XB-33A

XB-33A byla čtyřmotorová varianta typu XB-33. Jeho konstrukce byla zásadně přepracována a letoun byl zvětšen až do rozměrů, srovnatelných s těžkým bombardérem Boeing B-29 Superfortress. Měl unést až 4 500 kg pum. Místo původních nedostatkových motorů Wright R-3350, které poháněly také B-29, měla XB-33A pohánět čtveřice slabších motorů Wright R-2600. Tato varianta zaujala americké armádní letectvo, které objednalo stavbu dvou prototypů a 17. ledna 1942 dokonce sérii 402 kusů, označených B-33A Super Marauder. Měly být vyrobeny v továrně firmy Martin v Omaze ve státě Nebraska. 25. listopadu 1942 ale byl projekt zrušen, aby se firma Martin mohla plně věnovat licenční výrobě B-29.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 7
  • Rozpětí: 40,8 m
  • Délka: 24,3 m
  • Výška: 7,32 m
  • Nosná plocha: 153 m²
  • Plošné zatížení: 280 kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 39 000 kg
  • Vzletová hmotnost: 43 000 kg

Pohonná jednotka

  • 4× Wright R-2600-15
    • Výkon motoru: 1800 hp (1300 kW)

Plánované výkony

  • Nejvyšší rychlost: 555 km/h
  • Cestovní rychlost: 389 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: 3000 km

Výzbroj

  • 8× 12,7mm kulomet
  • 4500 kg pum