V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Nakadžima Ki-87

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 30. 7. 2011, 17:51; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Nakadžima Ki-87
Nakajima Ki-87.jpg
Základní charakteristika
Určení výškový stíhací letoun
Výrobce Nakadžima
Konstruktér
První let duben 1945
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty
Uživatel Japonsko

Nakadžima Ki-87 byl prototyp výškového stíhacího letounu, vyvíjeného za druhé světové války pro japonské armádní letectvo firmou Nakadžima. Hlavním posláním letounu byla likvidace nepřátelských těžkých bombardérů.

Vývoj typu začal počátkem roku 1942, přičemž velení letectva byl základní návrh nového letounu předložen v listopadu 1942. Jednalo se o rozměrný jednomístný jednomotorový jednoplošník celokovové konstrukce s poloskořepinovým trupem. Letoun poháněl dvouhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Nakadžima Ha-44-12, za kterým bylo na pravé straně trupu umístěno turbodmychadlo, poháněné výfukovými plyny. Motor roztáčel čtyřlistou stavitelnou vrtuli o průměru 3,90 m.

Podvozek byl zatahovací, přičemž hlavní podvozkové nohy se při zatahování o 90° pootočily a naplocho dosedly do křídelních gondol. Pilotní kabina byla přetlaková a pilota chránilo přední pancéřové sklo. Výzbroj složená ze dvou synchronizovaných 20 mm kanónů Ho 5, střílejících okruhem vrtule a dvou nesynchronizovaných 30 mm kanónů Ho 105, byla umístěna v křídlech letounu.

Dne 9. července 1943 byla objednána stavba tří prototypů Ki-87, ale díky průtahům ve vývoji letounu byl do konce války dokončen jen jediný kus, který provázely neustálé technické potíže. První let Ki-87 proběhl v dubnu 1945. Problém byl především s turbodmychadlem (Japonci neměli s touto techniku příliš zkušeností) a podvozkem. Do konce války prototyp absolvoval pravděpodobně jen pět letů. Jen ve fázi projektu zůstala vylepšená verze Ki-87 II s výkonnějším motorem Nakadžima Ha-46-11 o výkonu 3 000 k a jinak umístěným turbodmychadlem. Po skončení války prototyp letounu ukořistily Američané. Dodnes se nedochoval.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1
  • Rozpětí: 13,42 m
  • Délka: 11,82 m
  • Výška: 4,49 m
  • Nosná plocha: 26 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 387 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 632 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 6 100 kg

Pohonná jednotka

  • dvouhvězdicový vzduchem chlazený osmnáctiválec Nakadžima Ha-44-12
    • Výkon motoru u země: 2 450 k
    • Výkon ve výšce 4 400 m: 2 200 k
    • Výkon ve výšce 11 000 m: 2 040 k

Výkony

  • Maximální rychlost ve výšce 11 000 m: 716 km/h
  • Cestovní rychlost ve výšce 11 000 m: 470 km/h
  • Dostup: 12 855 m
  • Výstup do 10 000 m: 14 min.
  • Vytrvalost: 2 h

Výzbroj

  • 2× synchronizovaný 20 mm kanón Ho 5
  • 2× nesynchronizovaný 30 mm kanón Ho 105
  • existovala možnost podvěsit 250 kg pumu

Externí odkazy


Letouny Japonské armády za druhé světové války
Stíhací letouny Bombardovací letouny
Ki-10Ki-27Ki-43 Ki-21Ki-30Ki-32Ki-48Ki-49Ki-51Ki-66Ki-67
Průzkumné letouny Transportní letouny Ostatní letouny Kluzáky
Ki-15Ki-46Ki-36 Ki-34Ki-54Ki-56Ki-57 Ki-115Ki-167Ka-1 Ku-1Ku-8Ku-11
Experimentální letouny a prototypy
Ki-74Ki-78Ki-83Ki-87Ki-94-I a IIKi-96Ki-108Ku-6Ku-7