Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tatra 87
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:1941 Tatra 87 49870 front.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1941 (2013)]] |
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:1941 Tatra T-87 4 Door Sedan 2 FLICKR.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1941 (2013)]] |
- | [[Soubor:Tatra_gora.jpg|thumb|Tatra 87 s odsouvací částí střechy]] | + | [[Soubor:Tatra 87--1939--FLICKR.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1939 (2014)]] |
+ | [[Soubor:Tatra_gora.jpg|thumb|240px|Tatra 87 s odsouvací částí střechy]] | ||
'''Tatra 87''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] v letech [[1937]] až [[1950]]. Jde o luxusní [[aerodynamika|aerodynamickou]] limuzínu, následníka modelu [[Tatra 77|T 77 A]]. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech [[1947]]–[[1950]], kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli [[Jiří Hanzelka]] a [[Miroslav Zikmund]] cestu do [[Afrika|Afriky]] a [[Jižní Amerika|Jižní Ameriky]]. | '''Tatra 87''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] v letech [[1937]] až [[1950]]. Jde o luxusní [[aerodynamika|aerodynamickou]] limuzínu, následníka modelu [[Tatra 77|T 77 A]]. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech [[1947]]–[[1950]], kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli [[Jiří Hanzelka]] a [[Miroslav Zikmund]] cestu do [[Afrika|Afriky]] a [[Jižní Amerika|Jižní Ameriky]]. | ||
== Historie == | == Historie == | ||
=== Typ 87 === | === Typ 87 === | ||
- | |||
V roce [[1936]] byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce [[1937]]. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly. | V roce [[1936]] byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce [[1937]]. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly. | ||
V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a [[Komunistická strana Československa|stranických]] orgánů. | V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a [[Komunistická strana Československa|stranických]] orgánů. | ||
- | Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a [[ | + | Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a [[Slitina|slitin]] (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z [[Magnalium|Elektronu]], extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve. |
Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru. | Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru. | ||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
== Majitelé některých vozů == | == Majitelé některých vozů == | ||
- | Mezi majiteli vozů bylo mnoho<ref>http://aerotatra.czweb.org/t87.htm | + | Mezi majiteli vozů bylo mnoho<ref>[http://aerotatra.czweb.org/t87.htm Aerotatra.czweb.org]</ref> známých osobností: |
* [[Hans Ledwinka]], dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve [[Vídeň|Vídni]] zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel [[Felix Wankel]], když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsche Museum v [[Mnichov]]ě) | * [[Hans Ledwinka]], dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve [[Vídeň|Vídni]] zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel [[Felix Wankel]], když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsche Museum v [[Mnichov]]ě) | ||
* [[Ernst Heinkel]], letecký konstruktér | * [[Ernst Heinkel]], letecký konstruktér | ||
Řádka 39: | Řádka 39: | ||
== Technická data == | == Technická data == | ||
'''Typ 87''' modely 1937-50 | '''Typ 87''' modely 1937-50 | ||
- | * Délka: | + | * Délka: 4 740 mm |
- | * Šířka: | + | * Šířka: 1 670 mm |
- | * Výška: | + | * Výška: 1 500 mm |
- | * Rozvor: | + | * Rozvor: 2 850 mm |
- | * Rozchod vpředu: | + | * Rozchod vpředu: 1 250 mm |
- | * Rozchod vzadu: | + | * Rozchod vzadu: 1 250 mm |
* Světlost: 230 mm | * Světlost: 230 mm | ||
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem [[OHC]], vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory) | * Motor: osmiválcový do V s rozvodem [[OHC]], vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory) | ||
- | ** Objem: | + | ** Objem: 2 968 cm³ |
** Kompresní poměr: 5,8:1 | ** Kompresní poměr: 5,8:1 | ||
** Výkon: 75 [[koňská síla|koní]] (55 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min | ** Výkon: 75 [[koňská síla|koní]] (55 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min | ||
Řádka 54: | Řádka 54: | ||
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ||
* Poháněná náprava: zadní | * Poháněná náprava: zadní | ||
- | * Hmotnost: | + | * Hmotnost: 1 370 kg |
* Objem palivové nádrže: 55 l | * Objem palivové nádrže: 55 l | ||
* Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce) | * Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce) | ||
Řádka 61: | Řádka 61: | ||
'''Typ 87-603''' model 1950 | '''Typ 87-603''' model 1950 | ||
- | * Délka: | + | * Délka: 4 740 mm |
- | * Šířka: | + | * Šířka: 1 670 mm |
- | * Výška: | + | * Výška: 1 500 mm |
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory | * Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory | ||
- | ** Objem: | + | ** Objem: 2 545 cm³ |
** Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min | ** Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min | ||
* Převodové ústrojí: | * Převodové ústrojí: | ||
Řádka 71: | Řádka 71: | ||
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány | ||
* Poháněná náprava: zadní | * Poháněná náprava: zadní | ||
- | * Hmotnost: | + | * Hmotnost: 1 400 kg |
* Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce) | * Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce) | ||
== Související články == | == Související články == | ||
*[[Tatra V 570]] – první prototyp automobilky s motorem vzadu | *[[Tatra V 570]] – první prototyp automobilky s motorem vzadu | ||
- | *[[Tatra V 855]] | + | *[[Tatra V 855]] – motorové saně na bázi vozu Tatra 87 |
*[[Tatra 77]] – předchůdce | *[[Tatra 77]] – předchůdce | ||
- | *[[Tatra 603]] | + | *[[Tatra 603]] – následník |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
+ | == Literatura == | ||
+ | * Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977) | ||
+ | * Rosenkranz, Karel: Personenkraftwagen Tatra - 100 Jahre, GT Club - Motormedia, Prag, 1998 | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t87_sk&lang=sk Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk] | * [http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t87_sk&lang=sk Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk] | ||
Řádka 90: | Řádka 91: | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Tatra+87}}{{Commonscat|Tatra 87}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Automobily Tatra|87]] | [[Kategorie:Automobily Tatra|87]] | ||
[[Kategorie:Luxusní automobily]] | [[Kategorie:Luxusní automobily]] |
Verze z 22. 1. 2015, 12:53
Tatra 87 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra v letech 1937 až 1950. Jde o luxusní aerodynamickou limuzínu, následníka modelu T 77 A. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech 1947–1950, kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky.
Obsah |
Historie
Typ 87
V roce 1936 byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce 1937. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.
V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a stranických orgánů.
Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a slitin (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z Elektronu, extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.
Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.
Celkem bylo za třináct let (s přerušením výroby v důsledku druhé světové války) vyrobeno 3023 vozů tohoto typu. Pokračovatelem T 87 byl modernější vůz T 603, z toho 1 371 do roku 1945, zbylých 1652 vozů po roce 1946. V roce 1948 bylo vyrobeno nejvíce vozů, okolo 700. Model byl také úspěšně exportován, například do Maďarska, Rumunska, SSSR, Belgie, Německa, Rakouska, Francie, Švédska, Jihoafrické republiky, Egypta, Argentiny nebo dokonce i Austrálie.
Typ 87-603
V období let 1950 až 1953 byly některé vozy T 87 osazeny novým motorem T 603 A, používaným později v „šestsetrojkách“. Motor poskytoval vozu dostatečný výkon k vyvinutí maximální rychlosti téměř 170 km/h. Tyto vozy nesly označení Tatra 87-603.
Majitelé některých vozů
Mezi majiteli vozů bylo mnoho[1] známých osobností:
- Hans Ledwinka, dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve Vídni zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel Felix Wankel, když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsche Museum v Mnichově)
- Ernst Heinkel, letecký konstruktér
- John Steinbeck, nositel Nobelovy ceny za literaturu
- Eliška Junková, česká automobilová závodnice
- E. F. Burian, divadelní režisér
- Faruk I., egyptský král
- Vítězslav Nezval, básník
- arcibiskup Josef Beran
- generál Erwin Rommel
- vedoucí Todtovy organizace, Fritz Todt
- prezident ČSR Klement Gottwald
- prezident Antonín Zápotocký
- maršál Jeremenko (dostal vůz darem, toto vozidlo je v Technickém muzeu Tatry Kopřivnice)
Technická data
Typ 87 modely 1937-50
- Délka: 4 740 mm
- Šířka: 1 670 mm
- Výška: 1 500 mm
- Rozvor: 2 850 mm
- Rozchod vpředu: 1 250 mm
- Rozchod vzadu: 1 250 mm
- Světlost: 230 mm
- Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
- Převodové ústrojí:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá
- Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
- Poháněná náprava: zadní
- Hmotnost: 1 370 kg
- Objem palivové nádrže: 55 l
- Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
- Spotřeba: 12,2 l/100 km
- Počet vyrobených vozů: 3023
Typ 87-603 model 1950
- Délka: 4 740 mm
- Šířka: 1 670 mm
- Výška: 1 500 mm
- Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory
- Objem: 2 545 cm³
- Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min
- Převodové ústrojí:
- Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
- Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
- Poháněná náprava: zadní
- Hmotnost: 1 400 kg
- Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)
Související články
- Tatra V 570 – první prototyp automobilky s motorem vzadu
- Tatra V 855 – motorové saně na bázi vozu Tatra 87
- Tatra 77 – předchůdce
- Tatra 603 – následník
Literatura
- Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
- Rosenkranz, Karel: Personenkraftwagen Tatra - 100 Jahre, GT Club - Motormedia, Prag, 1998
Reference
Externí odkazy
- Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk
- Fotografie a historické souvislosti na www.aerotatra.czweb.org
- Počty vyrobených vozů
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |