Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
MiG-17
Z Multimediaexpo.cz
(+ Masivní vylepšení) |
(+ Galerie) |
||
Řádka 72: | Řádka 72: | ||
[[File:Mig17-north korea.jpg|thumb|Bývalý Indonéský Lim-5 vystavený v USA se severokorejskými znaky]] | [[File:Mig17-north korea.jpg|thumb|Bývalý Indonéský Lim-5 vystavený v USA se severokorejskými znaky]] | ||
[[Soubor:MiG-17-2008-Peenemunde-tail.jpg|thumb|Východoněmecký MiG-17]] | [[Soubor:MiG-17-2008-Peenemunde-tail.jpg|thumb|Východoněmecký MiG-17]] | ||
- | * {{flagicon | Afghánistán}} [[Afghánistán | + | * {{flagicon|Afghánistán}} [[Afghánistán]] |
- | + | * {{flagicon|Albánie}} [[Albánie]] | |
- | * {{flagicon | Albánie}} [[Albánie]] | + | * {{flagicon|Alžírsko}} [[Alžírsko]] |
- | * {{flagicon | Alžírsko}} [[Alžírsko]] | + | * {{flagicon|Angola}} [[Angola]] |
- | * {{flagicon | Angola}} [[Angola]] | + | * {{flagicon|Bangladéš}} [[Bangladéš]] |
- | * {{flagicon | Bangladéš}} [[Bangladéš]] | + | * {{flagicon|Bulharsko}} [[Bulharsko]] |
- | * {{flagicon | Bulharsko}} [[Bulharsko]] | + | * {{flagicon|Burkina Faso}} [[Burkina Faso]] |
- | * {{flagicon | Burkina Faso}} [[Burkina Faso]] | + | * {{flagicon|Československo}} [[Československo]] |
- | * {{flagicon | Československo}} [[Československo]] | + | * {{flagicon|Čína}} [[Čína]] |
- | * {{flagicon | Čína}} [[Čína]] | + | * {{flagicon|Egypt}} [[Egypt]] |
- | * {{flagicon | Egypt}} [[Egypt]] | + | * {{flagicon|Etiopie}} [[Etiopie]] |
- | * {{flagicon | Etiopie}} [[Etiopie]] | + | * {{flagicon|Guinea-Bissau}} [[Guinea-Bissau]] |
- | * {{flagicon | Guinea-Bissau}} [[Guinea-Bissau]] | + | * {{flagicon|Indonésie}} [[Indonésie]] |
- | * {{flagicon | Indonésie}} [[Indonésie]] | + | * {{flagicon|Irák}} [[Irák]] |
- | * {{flagicon | Irák}} [[Irák]] | + | * {{flagicon|Jemen}} [[Jemen]] |
- | * {{flagicon | Jemen}} [[Jemen]] | + | * {{flagicon|Kambodža}} [[Kambodža]] |
- | * {{flagicon | Kambodža}} [[Kambodža]] | + | * {{flagicon|Kongo}} [[ Kongo]] |
- | * {{flagicon | Kongo}} [[ Kongo]] | + | * {{flagicon|Kuba}} [[Kuba]] |
- | * {{flagicon | Kuba}} [[Kuba]] | + | * {{flagicon|Severní Korea}} [[Severní Korea|KLDR]] |
- | * {{flagicon | Severní Korea}} [[ | + | * {{flagicon|Libye}} [[Libye]] |
- | * {{flagicon | Libye}} [[Libye]] | + | * {{flagicon|Madagaskar}} [[Madagaskar]] |
- | * {{flagicon | Madagaskar}} [[Madagaskar]] | + | * {{flagicon|Maďarsko}} [[Maďarsko]] |
- | * {{flagicon | Maďarsko}} [[Maďarsko]] | + | * {{flagicon|Mali}} [[Mali]] |
- | * {{flagicon | Mali}} [[Mali]] | + | * {{flagicon|Maroko}} [[Maroko]] |
- | * {{flagicon | Maroko}} [[Maroko]] | + | * {{flagicon|Mongolsko}} [[Mongolsko]] |
- | * {{flagicon | Mongolsko}} [[Mongolsko]] | + | * {{flagicon|Mosambik}} [[Mosambik]] |
- | * {{flagicon | Mosambik}} [[Mosambik]] | + | * {{flagicon|NDR}} [[Německá demokratická republika | NDR]] |
- | * {{flagicon | NDR}} [[Německá demokratická republika | NDR]] | + | * {{flagicon|Nigérie}} [[Nigérie]] |
- | * {{flagicon | Nigérie}} [[Nigérie]] | + | * {{flagicon|Pákistán}} [[Pákistán]] |
- | * {{flagicon | Pákistán}} [[Pákistán]] | + | * {{flagicon|Polsko}} [[Polsko]] |
- | * {{flagicon | Polsko}} [[Polsko]] | + | * {{flagicon|Rumunsko}} [[Rumunsko]] |
- | * {{flagicon | Rumunsko}} [[Rumunsko]] | + | * {{flagicon|Somálsko}} [[Somálsko]] |
- | * {{flagicon | Somálsko}} [[Somálsko]] | + | * {{flagicon|SSSR}} [[Sovětský svaz]] |
- | * {{flagicon | SSSR}} [[Sovětský svaz]] | + | * {{flagicon|Srí Lanka}} [[Šrí Lanka]] |
- | * {{flagicon | Srí Lanka}} [[ | + | * {{flagicon|Súdán}} [[Súdán]] |
- | * {{flagicon | Súdán}} [[Súdán]] | + | * {{flagicon|Sýrie}} [[Sýrie]] |
- | * {{flagicon | Sýrie}} [[Sýrie]] | + | * {{flagicon|Tanzania}} [[Tanzanie]] |
- | * {{flagicon | Tanzania}} [[Tanzanie]] | + | * {{flagicon|Uganda}} [[Uganda]] |
- | * {{flagicon | Uganda}} [[Uganda]] | + | * {{flagicon|Vietnam}} [[Vietnam]] |
- | * {{flagicon | Vietnam}} [[Vietnam]] | + | * {{flagicon|Zimbabwe}} [[Zimbabwe]] |
- | * {{flagicon | Zimbabwe}} [[Zimbabwe]] | + | |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 184: | Řádka 183: | ||
* dvě 250 kg pumy | * dvě 250 kg pumy | ||
+ | == Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Aircraft MiG-17|Mnoho fotografií – MiG-17]]''' | ||
== Reference == | == Reference == | ||
<references/> | <references/> | ||
- | |||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-17/mig-17.htm Military.cz – MiG-17 Fresco] | * [http://www.military.cz/russia/air/mig/Mig-17/mig-17.htm Military.cz – MiG-17 Fresco] |
Aktuální verze z 10. 1. 2022, 18:43
Mikojan-Gurjevič MiG-17 (rusky: Микоян и Гуревич МиГ-17, v kódu NATO: Fresco) byl proudový stíhací letoun, vyvinutý v Sovětském svazu na přelomu 40. a 50. let.
Obsah |
Vývoj a konstrukce
MiG-17 vznikl jako celokovový samonosný středoplošník se šípovitým křídlem a jeho design byl založený na předchůdci - MiGu-15bis, přičemž největší změnou oproti MiGu-15 byla konstrukce křídel. Ta měla u kořene šípovitost 45° a na vnější části 42°. Dalšími viditelnými změnami byly tři aerodynamické plůtky na každém křídle (MiG-15 měl jen dva), prodloužená zadní část, kýlový hřeben - pro zvýšení podélné stability - s patkou chránící trup letadla při přistávání. Celková konstrukce MiGu-17 byla podobná MiGu-15 a obě letadla používaly stejný motor Klimov VK-1. Nové letadlo dostalo označení I-330 (SI).
První prototyp SI-01 poprvé vzlétl 14. ledna 1950 a jeho pilotem byl Ivan Ivaščenko. V únoru 1950 na něm tento pilot ve vodorovném letu dosáhl rychlosti 1 114 km/h (M=1,03) ve výšce 2200 m. Po havárii tohoto prototypu 17. března 1950 (I. Ivaščenko při něm zahynul) zkoušky druhého prototypu SI-02 začaly až po víc jak roce. Ty skončily 20. června 1951 rozhodnutím zařadit letadlo pod označením MiG-17 do sériové výroby. Odhadovalo se, že při použití stejného motoru bude MiG-17 rychlejší o 40-50 km/h oproti MiGu-15 a bude mít i lepší ovladatelnost ve větších výškách. Po začátku sériové produkce bylo letadlo několikrát modifikované a vylepšované.
Základní verze MiGu-17 bylo víceúčelové stíhací letadlo vyzbrojené třemi kanóny. Mohlo sloužit i jako stíhací bombardér i když jeho bombová zátěž byla v porovnaní s ostatními tehdejšími podobnými letadly lehčí. Místo bombové zátěže nesl častěji přídavné nádrže.
Z druhé verze prototypu SI-02 později vznikla verze MiG-17P do každého počasí, vybavená radarem RP-1 Izumrud. Na jaře 1953 vstoupila do výroby verze MiG-17F s motorem VK-1F s přídavným spalováním, které dopomohlo k celkovému vyššímu výkonu (nový motor zvyšoval výkon po dobu třech minut o 25%). Další výrobnou verzí byl MiG-17PF s motorem VK-1F spolu s radarem Izumrud.
V roce 1956 vznikla z malé série 47 letadel verze MiG-17PM vyzbrojená čtyřmi raketami vzduch-vzduch Kaliningrad K-5 (RS-2U nebo AA-1 Alkali pod označením NATO). Také vznikla i malá série průzkumné verze MiG-17R s motorem VK-1F. Celkově bylo v SSSR do zastavení výroby roku 1958 vyrobeno několik tisíc kusů různých verzí MiGu-17.
Výzbroj a výstroj
Verze pro denní provoz (MiG-17 a MiG-17F) byly vyzbrojeny dvěma kanóny Nudelman-Richtěr NR-23 ráže 23 mm (každý s 80 náboji) a jedním kanónem Nudelman N-37 (se 40 náboji) umístěnými na společné lafetě pod nasávacím otvorem. Na zaměřování palby sloužil automatický gyroskopický zaměřovač ASP-4NM. Verze vybavené radarem Izumrud (MiG-17P a MiG-17PF) nesly místo kanónu N-37 třetí kanón NR-23 se zvýšeným počtem nábojů 100 pro každý kanón. Takto se měla kompenzovat hmotnost samotného radaru ale hmotnost letadla i tak vzrostla o víc jak 200 kg oproti "čisté" verzi MiG-17 což mělo za následek pokles výkonu a zhoršení letových vlastností. Toto vyřešila až instalace nového motoru VK-1F s přídavným spalovaním. Všechny varianty mohly nést 50 kg až 250 kg bomb na nosníkách pod křídly. Nosníky byly ale většinou využívané pro 400-litrové přídavné nádrže. Průzkumná verze MiG-17R byla vyzbrojena jen dvěma 23 mm kanóny NR-23.
Jediná verze MiGu-17 schopná nést rakety vzduch-vzduch byla MiG-17PM (nebo MiG-17PFU), která nesla čtyři rakety Kaliningrad K-5. Tato verze ale nenesla žádné kanóny.
Některé země své MiGy upravily na nesení neřízených střel nebo bomb na přídavných nosníkách. Kubánské MiGy-17 mohli nést i rakety AA-2 Atoll.
Výroba v licenci
V roce 1955 obdržela Polská lidová republika licenci na výrobu MiGu-17. Takto byli vyráběné MiGy-17F továrnou WSK-Mielec pod označením Lim-5. První stroj byl vyroben 28. listopadu 1956 a do roku 1960 fabrika vyprodukovala 477 kusů. Pod označením Lim-5R se vyráběla i průzkumná verze s kamerou AFA-39. V letech 1959 - 1960 bylo vyrobeno 129 kusů MiGu-17PF pod označením Lim-5P. Fabrika také produkovala několik variant pro pozemní podporu: Lim-5M od roku 1960, Lim-6bis od roku 1963 a Lim-6M (přestavěný v 70. letech) a i dvě průzkumné verze Lim-6R a MR.
V ČLR byl první MiG-17F sestavený v roce 1956 z dílů dovezených z SSSR, nasledovaný licenční výrobou v Šenjangu od roku 1957. Verze vyrobené v Číně byly označované jako Šenjang J-5 nebo F-5 (pro export). Od roku 1964 byly vyráběné verze s radarem podobné MiGu-17PF pod označením J-5A (nebo F-5A). Číňané vyvinuli i dvousedadlovou cvičnou verzi JJ-5 (FT-5 pro export) s použitím kabiny ze stroje JJ-2 (licence MiGu-15UTI). Tato verze vyráběná v letech 1966 - 1986, byla poslední vyráběnou verzí MiGu-17 a zároveň jedinou dvousedadlovou.
Nasazení
Úlohou MiGu-17 a mnoha jiných sovětských stíhaček bylo hlavně sestřelování amerických bombardérů a ne souboje s nepřátelskými stíhači. Podzvukový MiG-17 měl být efektivní proti pomalejším, těžkým nákladem vyzbrojeným americkým stíhacím bombardérům a strategickým bombardérům (jako B-50 Superfortress a B-36 Peacemaker, které byly ještě poháněny pístovými motory). Když USAF zavedlo do výzbroje strategické bombardéry schopné letu nadzvukovou rychlostí jako B-58 Hustler nebo General Dynamics FB-111 musely typ MiG-17 vystřídat nadzvukové typy MiG-21 a MiG-23.
MiG-17 se na přelomu 50. a 60. let stal standardním stíhacím letounem ve všech zemích Varšavského paktu. Byly používány i mnoha jinými státy, hlavně v Africe a Asii. Celkově sloužil ve vzdušných silách víc než 30 zemí. Mnoho vyrobených MiGů-17 je i v dnešních dnech stále ve službě (např. v Angole, Mali, Mozambiku, Severní Koreji, Súdánu či Tanzánii) i když ne všechny v aktivní. Toto činí z MiGu-17 jedno z nejdéle sloužících stíhacích letadel.
Bojovou premiéru MiGy-17 absolvovaly během Suezské krize v roce 1956 a od té doby se zúčastnily třech dalších válek a jiných menších konfliktů mezi arabskými státy a Izraelem.
V roce 1958 se dostaly do potyček nad Tchajwanským průlivem, když 17-tky ČLR narazily na F-86 Sabre sloužící v armádě Čínské republiky.
MiGy-17 byly hlavním stíhačem ve výzbroji vzdušných sil vietnamské lidové armády v roce 1965. Ve Vietnamské válce, kde sloužily po boku MiGů-19 a MiGů-21 a zaznamenaly i svá první vítězství. Někteří severovietnamští piloti preferovali obratnost MiGu-17 před rychlostí MiGu-21. MiGy-17 se tu prosadily např. proti americkým nadzvukovým stíhacím bombardérům F-105 Thunderchief.
Byly použity i během Nigerijské občanské války v letech 1967 až 1970, pilotované nigerijskými nebo žoldnéřskými piloty z NDR, SSSR, Jižní Afriky, Velké Británie či Austrálie.
Verze
- I-330
- Prototyp
- MiG-17
- Základní verze s motorem Klimov VK-1
- MiG-17A
- Verze s motorem Klimov VK-1A s delší dobou životnosti
- MiG-17P
- Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud
- MiG-17F (Lim-5)
- Základní stíhací verze s motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
- MiG-17PF (Lim-5P)
- Verze do každého počasí vybavená radarem Izumrud a motorem Klimov VK-1F s přídavným spalovaním
- MiG-17PM/PFU
- Verze vybavená radarem Izumrud a čtyřmi raketami RS-2U
- MiG-17R
- Průzkumná verze s motorem Klimov VK-1F a kamerou
Uživatelé
- Afghánistán
- Albánie
- Alžírsko
- Angola
- Bangladéš
- Bulharsko
- Burkina Faso
- Československo
- Čína
- Egypt
- Etiopie
- Guinea-Bissau
- Indonésie
- Irák
- Jemen
- Kambodža
- Kongo
- Kuba
- KLDR
- Libye
- Madagaskar
- Maďarsko
- Mali
- Maroko
- Mongolsko
- Mosambik
- NDR
- Nigérie
- Pákistán
- Polsko
- Rumunsko
- Somálsko
- Sovětský svaz
- Šrí Lanka
- Súdán
- Sýrie
- Tanzanie
- Uganda
- Vietnam
- Zimbabwe
Hlavní technické údaje
Data podle: Vraný, Hurt[1]
MiG-17
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,628 m
- Délka: 11,360 m
- Výška: 3,800 m
- Nosná plocha: 22,600 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 798 kg
- Vzletová hmotnost : 5 340 kg
- Max. vzletová hmotnost : 6 076 kg
- Maximální rychlost: 1 085 km/h ve výšce 5000 m
- Dostup: 14 700 m
- Čas výstupu do výšky 5000 m: 2 minuty 30 sekund
- Čas výstupu do výšky 10 000 m: 6 minut 36 sekund
- Dolet: 1165 km (bez přídavných nádrží)
- Max. dolet s příd. nádržemi: 1735 km
- Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1A
- Výkon pohonné jednotky: 2 700 kp (26,478 kN)
Výzbroj
- jeden 37 mm kanón N-37D se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
- dvě 250 kg pumy
MiG-17F
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,628 m
- Délka: 11,360 m
- Výška: 3,800 m
- Nosná plocha: 22,600 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 950 kg
- Vzletová hmotnost : 5 354 kg
- Max. vzletová hmotnost : 6 286 kg
- Maximální rychlost: 1 154 km/h ve výšce 3000 m
- Dostup: 16 470 m
- Čas výstupu do výšky 5000 m: 2 minuty 36 sekund
- 1 minuta 48 sekund (s přídavným spalováním)
- Čas výstupu do výšky 10 000 m: 5 minut 48 sekund
- 4 minuty 6 sekund (s přídavným spalováním)
- Dolet: 1080 km (bez přídavných nádrží)
- Max. dolet s příd. nádržemi: 1 670 km
- Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1F
- Max. výkon (s příd. spalováním): 3 380 kp (33,146 kN)
Výzbroj
- jeden 37 mm kanón N-37D se zásobou munice 40 nábojů, dva 23 mm kanóny NR-23 s 80 náboji na zbraň
- dvě 250 kg pumy
MiG-17PF
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 9,628 m
- Délka: 11,680 m
- Výška: 3,800 m
- Nosná plocha: 22,600 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 4 234 kg
- Vzletová hmotnost : 5 620 kg
- Max. vzletová hmotnost : 6 552 kg
- Maximální rychlost: 1 123 km/h ve výšce 3000 m
- Dostup: 16 300 m
- Čas výstupu do výšky 5000 m: 3 minuty 6 sekund
- 1 minuta 54 sekund (s přídavným spalováním)
- Čas výstupu do výšky 10 000 m: 7 minut 36 sekund
- 4 minuty 30 sekund (s přídavným spalováním)
- Dolet: 1 100 km (bez přídavných nádrží)
- Max. dolet s příd. nádržemi: 1 730 km
- Pohonná jednotka: jeden turbokompresorový motor Klimov VK-1F
- Max. výkon (s příd. spalováním): 3 380 kp (33,146 kN)
Výzbroj
- tři 23 mm kanóny NR-23
- dvě 250 kg pumy
Galerie
Reference
- ↑ VRANÝ, Jiří; HURT, Zdeněk. Mikojan MiG-17, Hawker Hurricane Mk.I, Spad S VII/XII/XIII. 1. vyd. Praha : Naše vojsko, 1989. ISBN 80-206-0125-2.
Externí odkazy
- Military.cz – MiG-17 Fresco
- Valka.cz – MiG-17 / Stíhač pro každé počasí
- Globalsecurity.org – MiG-17 FRESCO (anglicky)
- Warbird Alley: Mikoyan-Gurevich MiG-17 (anglicky)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |