Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Tři králové
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Vylepšení, FLICKR) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Albrecht Dürer 005.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Albrecht Dürer 005.jpg|thumb|220px|Albrecht Dürer, ''Klanění tří králů'', olej na plátně, 98×111 cm, 1504, [[Florencie]], [[Galleria degli Uffizi]]]] |
- | + | ||
'''Tři králové''' je lidovým označením pro mudrce, kteří podle [[Nový zákon|novozákonních]] [[evangelium|evangelií]] navštívili krátce po narození [[Ježíš Kristus|Ježíše]] v [[Betlém]]ě a přinesli mu [[zlato]], [[kadidlo]] a [[myrha|myrhu]]. Bible však vůbec neříká, kolik jich bylo, i jména [[Kašpar]], [[Melichar]] a [[Baltasar (tři králové)|Baltasar]] jim byla přisouzena až na základě středověké [[legenda|legendy]]. V [[západní církev|západní]] [[liturgie|liturgické]] [[tradice|tradici]] je svátek Tří králů ztotožněn se slavností [[Zjevení Páně]] a církev jej na Západě i [[východní církev|Východě]] slaví [[6. leden|6. ledna]]. | '''Tři králové''' je lidovým označením pro mudrce, kteří podle [[Nový zákon|novozákonních]] [[evangelium|evangelií]] navštívili krátce po narození [[Ježíš Kristus|Ježíše]] v [[Betlém]]ě a přinesli mu [[zlato]], [[kadidlo]] a [[myrha|myrhu]]. Bible však vůbec neříká, kolik jich bylo, i jména [[Kašpar]], [[Melichar]] a [[Baltasar (tři králové)|Baltasar]] jim byla přisouzena až na základě středověké [[legenda|legendy]]. V [[západní církev|západní]] [[liturgie|liturgické]] [[tradice|tradici]] je svátek Tří králů ztotožněn se slavností [[Zjevení Páně]] a církev jej na Západě i [[východní církev|Východě]] slaví [[6. leden|6. ledna]]. | ||
Řádka 7: | Řádka 6: | ||
== Legenda == | == Legenda == | ||
Podle [[legenda|legendy]] byli tři mudrci či [[mág]]ové z [[bible]] [[pohan]]é, hvězdopravci zřejmě z [[Arábie]], babylonští kněží kultu Zarathursty. Jejich znalost pohybů hvězd a pozornost vůči nim je spojována s [[prorok|proroctvím]] z knihy [[Numeri]], kde [[Balaám]] předpovídá, že z rodu [[Jákob]]ova vyjde hvězda, nový král [[Izrael]]e. | Podle [[legenda|legendy]] byli tři mudrci či [[mág]]ové z [[bible]] [[pohan]]é, hvězdopravci zřejmě z [[Arábie]], babylonští kněží kultu Zarathursty. Jejich znalost pohybů hvězd a pozornost vůči nim je spojována s [[prorok|proroctvím]] z knihy [[Numeri]], kde [[Balaám]] předpovídá, že z rodu [[Jákob]]ova vyjde hvězda, nový král [[Izrael]]e. | ||
+ | {{Citát|Králové Taršíše a ostrovů přinesou dary, budou odvádět daň králové Šeby a Seby.|[[Kniha žalmů|Žalm]] 72, 10 [[Český ekumenický překlad|ČEP]]}} | ||
- | + | V [[evangelium|evangelním]] příběhu samotném není řeč ani o králích, ani o jejich počtu. Poprvé se o třech mudrcích zmiňuje [[církevní spisovatel]] [[Órigenés]] na počátku 3. století, který počet tří zřejmě vyvozuje z počtu darů, které [[Ježíš]]i přinášejí. Označení králové se pak objevuje až v 6. století u sv. [[Caesarius z Arles|Caesaria z Arles]] (pravděpodobně podle zmínky v 72. žalmu). Počet mudrců však v jednotlivých výkladech kolísal od počtu dvou až čtyři v západní církvi po dvanáct ve východní. Jmen Kašpar, Melichar a Baltazar se jim dostává zřejmě až v lidových vyprávěních v 7. století, jsou napsána také na fresce v Raveně datované po roce 560 po Kristu. Prvním, u koho se tato jména spolehlivě objevují, je [[kancléř]] [[paříž]]ské [[Sorbona|Sorbonny]] ve 12. století – Petr Comestor. | |
- | + | ||
- | V [[evangelium|evangelním]] příběhu samotném není řeč ani o králích, ani o jejich počtu. Poprvé se o třech mudrcích zmiňuje [[církevní spisovatel]] [[Órigenés]] na počátku 3. století, který počet tří zřejmě vyvozuje z počtu darů, které [[Ježíš]]i přinášejí. Označení králové se pak objevuje až v 6. století u sv. [[Caesarius z Arles|Caesaria z Arles]] (pravděpodobně podle zmínky v 72. žalmu). Počet mudrců však v jednotlivých výkladech kolísal od počtu dvou až čtyři v západní církvi po dvanáct ve východní. Jmen Kašpar, Melichar a Baltazar se jim dostává zřejmě až v lidových vyprávěních v 7. století, jsou napsána také na fresce v Raveně datované po roce 560 po Kristu. Prvním, u koho se tato jména spolehlivě objevují, je [[kancléř]] [[paříž]]ské [[Sorbona|Sorbonny]] ve 12. století | + | |
Středověk je také obdobím, kdy jsou těmto jménům přiřazeny jednotlivé dary. Tyto tři dary mají také představovat veškerou [[hmota|hmotu]], neboť zastupují veškerá v té době známá [[skupenství]]. Jednotliví králové pak podle různých výkladů představují všechna období lidského života; na scénách klanění Tří králů je jeden z nich zobrazován jako mladík, druhý jako muž a poslední jako stařec. | Středověk je také obdobím, kdy jsou těmto jménům přiřazeny jednotlivé dary. Tyto tři dary mají také představovat veškerou [[hmota|hmotu]], neboť zastupují veškerá v té době známá [[skupenství]]. Jednotliví králové pak podle různých výkladů představují všechna období lidského života; na scénách klanění Tří králů je jeden z nich zobrazován jako mladík, druhý jako muž a poslední jako stařec. | ||
- | Tři králové nebyli nikdy oficiálně [[svatořečení|svatořečeni]], avšak jsou uctíváni jako [[patron]]i [[pouť|poutníků]] a [[hřích|hříšníků]]. [[Ostatky]] svatých Tří králů podle legendy nalezla [[Flavia Iulia Helena|svatá Helena]], která je přivezla do [[Konstantinopol]]e a později darovala [[milán]]skému [[biskup]]ovi. Po dobytí Milána roku 1158 [[císař]]em | + | Tři králové nebyli nikdy oficiálně [[svatořečení|svatořečeni]], avšak jsou uctíváni jako [[patron]]i [[pouť|poutníků]] a [[hřích|hříšníků]]. [[Ostatky]] svatých Tří králů podle legendy nalezla [[Flavia Iulia Helena|svatá Helena]], která je přivezla do [[Konstantinopol]]e a později darovala [[milán]]skému [[biskup]]ovi. Po dobytí Milána roku 1158 [[císař]]em Fridrichem Barbarossou [[Kolín nad Rýnem|kolínský]] [[arcibiskup]] Reinhard z Dasselu převezl tyto ostatky do Kolína nad Rýnem, kde je uložil do chrámového pokladu kostela sv. Petra. Ostatky Tří králů se staly místem úcty mnoha poutníků, jeden z významných zlatotepců [[Mikuláš z Verdunu]] pro ně zhotovil [[relikviář]] ze vzácných materiálů. Od roku [[1948]] je tento relikviář umístěn za hlavním [[oltář]]em kolínského [[katedrála|dómu]]. |
== K † M † B † a příslušný rok == | == K † M † B † a příslušný rok == | ||
- | [[File:Lstiboř, detail dveří fary.JPG|thumb|Požehnání na dveřích fary ve [[Lstiboř]]i, okres Kolín]] | + | [[File:Lstiboř, detail dveří fary.JPG|thumb|220px|Požehnání na dveřích fary ve [[Lstiboř]]i, okres Kolín]] |
V katolických zemích se o svátku [[Zjevení Páně]] ([[6. leden|6. ledna]]) píše posvěcenou [[Školní křída|křídou]] na dveře domů a chlévů zkratka ''K † M † B †'' nebo latinský ekvivalent ''C † M † B †'' (nebo ''† C † M † B )'' jako formule požehnání. Místo českého K se používá latinské C (Casparus - Kašpar). Zkratka se vykládá jako iniciály tří králů. | V katolických zemích se o svátku [[Zjevení Páně]] ([[6. leden|6. ledna]]) píše posvěcenou [[Školní křída|křídou]] na dveře domů a chlévů zkratka ''K † M † B †'' nebo latinský ekvivalent ''C † M † B †'' (nebo ''† C † M † B )'' jako formule požehnání. Místo českého K se používá latinské C (Casparus - Kašpar). Zkratka se vykládá jako iniciály tří králů. | ||
Původní text zní ''Christus mansionem benedicat'' – Kristus ať obydlí žehná, ať Kristus požehná tomuto příbytku (po celý rok – proto se za třetí křížek píše letopočet). Tři křížky symbolizují [[Nejsvětější Trojice|Nejsvětější Trojici]], tj. Otce, Syna a Ducha Svatého. Nejsou to tedy znaménka „plus“ mezi iniciálami. | Původní text zní ''Christus mansionem benedicat'' – Kristus ať obydlí žehná, ať Kristus požehná tomuto příbytku (po celý rok – proto se za třetí křížek píše letopočet). Tři křížky symbolizují [[Nejsvětější Trojice|Nejsvětější Trojici]], tj. Otce, Syna a Ducha Svatého. Nejsou to tedy znaménka „plus“ mezi iniciálami. | ||
Řádka 34: | Řádka 32: | ||
- | {{Commonscat|Three Wise Men}}{{Vánoce}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Biblical+Magi}}{{Commonscat|Three Wise Men}}{{Vánoce}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Novozákonní postavy]] | [[Kategorie:Novozákonní postavy]] | ||
[[Kategorie:Vánoce]] | [[Kategorie:Vánoce]] |
Aktuální verze z 21. 12. 2018, 08:18
Tři králové je lidovým označením pro mudrce, kteří podle novozákonních evangelií navštívili krátce po narození Ježíše v Betlémě a přinesli mu zlato, kadidlo a myrhu. Bible však vůbec neříká, kolik jich bylo, i jména Kašpar, Melichar a Baltasar jim byla přisouzena až na základě středověké legendy. V západní liturgické tradici je svátek Tří králů ztotožněn se slavností Zjevení Páně a církev jej na Západě i Východě slaví 6. ledna.
Tento svátek je svou podstatou totožný se slavností Narození Páně, je dvanáctým dnem Vánoc a fakticky jím Vánoce vrcholí a končí. Svátek Tří králů upomíná na okamžik, kdy se Kristus zjevuje nejen izraelskému národu, ale všem; dává se rozpoznat jako král všech.
Obsah |
Legenda
Podle legendy byli tři mudrci či mágové z bible pohané, hvězdopravci zřejmě z Arábie, babylonští kněží kultu Zarathursty. Jejich znalost pohybů hvězd a pozornost vůči nim je spojována s proroctvím z knihy Numeri, kde Balaám předpovídá, že z rodu Jákobova vyjde hvězda, nový král Izraele.
„ | Králové Taršíše a ostrovů přinesou dary, budou odvádět daň králové Šeby a Seby. | “ |
V evangelním příběhu samotném není řeč ani o králích, ani o jejich počtu. Poprvé se o třech mudrcích zmiňuje církevní spisovatel Órigenés na počátku 3. století, který počet tří zřejmě vyvozuje z počtu darů, které Ježíši přinášejí. Označení králové se pak objevuje až v 6. století u sv. Caesaria z Arles (pravděpodobně podle zmínky v 72. žalmu). Počet mudrců však v jednotlivých výkladech kolísal od počtu dvou až čtyři v západní církvi po dvanáct ve východní. Jmen Kašpar, Melichar a Baltazar se jim dostává zřejmě až v lidových vyprávěních v 7. století, jsou napsána také na fresce v Raveně datované po roce 560 po Kristu. Prvním, u koho se tato jména spolehlivě objevují, je kancléř pařížské Sorbonny ve 12. století – Petr Comestor.
Středověk je také obdobím, kdy jsou těmto jménům přiřazeny jednotlivé dary. Tyto tři dary mají také představovat veškerou hmotu, neboť zastupují veškerá v té době známá skupenství. Jednotliví králové pak podle různých výkladů představují všechna období lidského života; na scénách klanění Tří králů je jeden z nich zobrazován jako mladík, druhý jako muž a poslední jako stařec.
Tři králové nebyli nikdy oficiálně svatořečeni, avšak jsou uctíváni jako patroni poutníků a hříšníků. Ostatky svatých Tří králů podle legendy nalezla svatá Helena, která je přivezla do Konstantinopole a později darovala milánskému biskupovi. Po dobytí Milána roku 1158 císařem Fridrichem Barbarossou kolínský arcibiskup Reinhard z Dasselu převezl tyto ostatky do Kolína nad Rýnem, kde je uložil do chrámového pokladu kostela sv. Petra. Ostatky Tří králů se staly místem úcty mnoha poutníků, jeden z významných zlatotepců Mikuláš z Verdunu pro ně zhotovil relikviář ze vzácných materiálů. Od roku 1948 je tento relikviář umístěn za hlavním oltářem kolínského dómu.
K † M † B † a příslušný rok
V katolických zemích se o svátku Zjevení Páně (6. ledna) píše posvěcenou křídou na dveře domů a chlévů zkratka K † M † B † nebo latinský ekvivalent C † M † B † (nebo † C † M † B ) jako formule požehnání. Místo českého K se používá latinské C (Casparus - Kašpar). Zkratka se vykládá jako iniciály tří králů. Původní text zní Christus mansionem benedicat – Kristus ať obydlí žehná, ať Kristus požehná tomuto příbytku (po celý rok – proto se za třetí křížek píše letopočet). Tři křížky symbolizují Nejsvětější Trojici, tj. Otce, Syna a Ducha Svatého. Nejsou to tedy znaménka „plus“ mezi iniciálami.
Reference
- Ivana Denčevová, Roman Paďouk, Květoslava Neradová: Kalendárium měsíce ledna in Kořeny, Český rozhlas 6, 16. leden 2008
Literatura
- Petr Piťha: Vánoce - Praha : Comdes, [1999]. - 58 s. - Brož.
Související články
Externí odkazy
- Tři králové - text kardinála Vlka
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |