Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Škoda 1203
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 21. 5. 2013, 11:20
Škoda 1203 je užitkový automobil, který se začal vyrábět ve Vrchlabí v roce 1968 (typ 997). O pět let později se začal vyrábět modernizovaný typ 776 a část výroby byla přesunuta do slovenské Trnavy. V roce 1981 se do tohoto města přesunula celá produkce pod názvem Škoda TAZ a později TAZ 1500. V roce 1985 přišla modernizace, v roce 1990 se objem motoru zvýšil na 1433 cm³, v roce 1997 při další modernizaci dostal TAZ 1500 boční posuvné dveře a model 1999 plastové nárazníky.
V závodě ve Vrchlabí se vyrobilo v letech 1968-1981 69 727 kusů. První prototyp pod označením Š 979, jenž se lišil provedením karoserie, byl postaven na jaře roku 1957. Tento prototyp poháněl motor ze Škody 1201. Ve spolupráci s ČZ Strakonice se měl na podvozku Š 1203 stavět agromobil š 998 na způsob německého Unimogu; celkem se postavilo pouze 23 exemplářů.
Po úspěšném jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš – OCELOT [1] na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se po cca 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do Žacléře, místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.
Škoda 1203 byla jedním z nejrozšířenějších užitkových vozidel. Mezi klady automobilu byl řazen relativně velký zavazadlový prostor, nízká cena, variabilita, naopak vytýkán byl slabý motor a problémová převodovka. V současné době stále více slang. nazývaných "Razdvatrojek" končí na vrakovišti, velký počet jich ale stále jezdí u menších firem nebo u živnostníků. Občas se objeví hlavně modernizovaný TAZ 1500 a modely 1203 z novější doby u soukromých provozovatelů dopravní zdravotnické služby v podobě převozových sanit.
Obsah |
Modely Škody 1203
- typ 997 1968-1974
- typ 776 1974-1985
- Š 1203M 1985
- Š1203 1433cm3 1990
- TAZ 1500 1994
- Pelucar 1500/1900 repliky TAZ 1500 stavěné v 90. letech v Německu.
Technické informace
Motor
- Druh: čtyřtaktní, řadový, benzínový, karburační, s ventily v hlavě valců, rozvody OHV
- Počet valců: 4
- Objem: 1 221 - 1 433 ccm
- Výkon: 47 - 51 k (34,6 - 37,5 kW) při 4 600 otáčkách za minutu
- Maximální točivý moment: 88 Nm při 3 000 otáčkách za minutu
- Komprese: 7,5 - 8,5
- Zdvih: 75 - 88 mm
- vrtání (997): 72 mm
- Počet převodových stupňů: vpřed 4 nebo 5 + zpětný 1
- Maximální rychlost: 90 - 115 km/h
- spojka: jednoduchá lamelová
chlazení
- kapalinové dvouokruhové bimetalově řízené
- s nuceným oběhem (vodní čerpadlo na klínovém řemenu)
- chladič náporový sloužící i jako expanze
- vrtule poháněná od klikové hřídele
- regulace vzduchu do chladiče řidičem tzv. záclonkou před chladičem
brzdy
- kapalinové
- jedno nebo dvouokruhové
- cca od roku 1980 s posilovačem pomocí podtlaku v sání
Rozměry vnější
- Délka: 4520 mm
- Šířka: 1800 mm
- Výška: 1900 mm
nákladová plocha
sanita
- Délka: 2780 mm
- Šířka: 1600 mm
- Výška: 1340 mm
Hmotnost
sanita
elektro výzbroj
- palubní napětí: 12V
- ukostření: záporný pól
- dobíjení dynamem za pomocí dvoustupňového buzení nebo alternátoru
baterie
- olověná
umístění
-dodávka, mikrobus, montážní, sanita : levá strana zadní části zavazadlového prostoru
topení
- pricip: teplovodní od motoru
- počet: max 2
- základní v přístrojové desce: sání z venčí, regulace vody a max vzduchu.
- typ 993: jednorychlostní ventilátor, ofuk nohou (řidiče,spojuzedce či obou) nebo okna
- přídavné v zavazadlovém prostoru. Teplovodní, jen vnitřní okruh vzduchu
- jednorychlostní ventilátor.
- sání v zadní části zavazadlovém prostoru
- vyústění za příčkou předních sedadel směrem do podlahy
- řízení za sedačkou řidiče (voda, ventilátor)
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |