Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Šablona:Článek týdne/2010/15
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Stránka Multimediaexpo.cz:Článek týdne/2010/15 přemístěna na stránku Šablona:Článek týdne/2010/15) |
Aktuální verze z 13. 1. 2018, 12:19
MiG-31 je moderní ruské dvoumístné, nadzvukové stíhací letadlo vytvořené pro získání a udržení nadvlády ve vzduchu. Ačkoliv MiG-31 nemůže nabídnout vynikající obratnost ani stoupavost MiGu-29, jeho modernizovaná verze MiG-31M je považována za jedno z absolutně nejlepších stíhacích letadel na světě.
MiG-31 byl vyvinutý počátkem 70. let 20. století konstrukčním týmem OKB Mikojana a Gurjeviče. Postupně se stal výrazným nástupcem úspěšného letounu MiG-25 v době, kdy hlavní soupeř – Spojené státy americké zavedl do služby výkonný strategický bombardér B-1 Lancer, který byl optimalizován vypouštění řízených střel s plochou dráhou letu.
MiG-31M je těžký, dvoumístný, dvoumotorový hornoplošník celokovové konstrukce s výrazným zastoupením hliníkových a titanových slitin. Osádku tvoří pilot a operátor. Oba jsou tandemově za sebou v hermeticky uzavřených kabinách a sedí na vystřelovacích sedadlech. Konstrukce draku na první pohled přípomíná letoun MiG-25, ale při detailnějším pohledu je jasné, že byla kompletně předělána. Z původních 80 procent ocelových prvků bylo do MiGu-31 použito pouze 50 procent oceli, 33 procent speciálních hliníkových slitin a 16 procent speciálních titanových komponentů. Trup je v přední části oválný. Za sekcí s oběma pilotními kabinami přechází do širokých bočních krabicových nasávacích otvorů. V zadní části jsou výtokové trysky, které mají na bocích nainstalovaný plovoucí stabilizátor. Stabilizátory se přitom mohou vychylovat souhlasně i diferencovaně. Nad výtokovými tryskami jsou umístěny dvě svislé ocasní plochy (SOP).
Hlavní křídla mají relativně malé rozpětí 13,464 m a celkovou nosnou plochu – 61,6 m2. Na každé straně jsou vztlakové klapky o délce 2,68 m a na koncích křídel jsou odtokové hrany tvořeny balančními křidélky. U kořene křídla je umístěn velký vírový přechod. Na spodní straně nosných ploch jsou celkem čtyři úchytné body pro zbraňové pylony. Konce křídel jsou u MiGu-31M přizpůsobeny pro rychlou montáž aerodynamických vřeten. V těchto vřetenech je umístěna další důležitá elektronika, především pasivní obranné systémy.