V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tatra 87

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení, 2 x VIDEO)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Tatra_T87.jpg|thumb|Tatra 87]]
+
[[Soubor:1941 Tatra 87 49870 front.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1941 (2013)]]
-
[[Soubor:Tatra_T87_rear.jpg|thumb|Tatra 87]]
+
[[Soubor:1941 Tatra T-87 4 Door Sedan 2 FLICKR.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1941 (2011)]]
-
[[Soubor:Tatra_gora.jpg|thumb|Tatra 87 s odsouvací částí střechy]]
+
[[Soubor:Tatra 87--1939--FLICKR.jpg|thumb|240px|Tatra 87 z roku 1939 (2014)]]
 +
[[Soubor:Tatra_gora.jpg|thumb|240px|Tatra 87 s odsouvací částí střechy]]
'''Tatra 87''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] v letech [[1937]] až [[1950]]. Jde o luxusní [[aerodynamika|aerodynamickou]] limuzínu, následníka modelu [[Tatra 77|T 77 A]]. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech [[1947]]–[[1950]], kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli [[Jiří Hanzelka]] a [[Miroslav Zikmund]] cestu do [[Afrika|Afriky]] a [[Jižní Amerika|Jižní Ameriky]].
'''Tatra 87''' je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou [[Tatra]] v letech [[1937]] až [[1950]]. Jde o luxusní [[aerodynamika|aerodynamickou]] limuzínu, následníka modelu [[Tatra 77|T 77 A]]. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech [[1947]]–[[1950]], kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli [[Jiří Hanzelka]] a [[Miroslav Zikmund]] cestu do [[Afrika|Afriky]] a [[Jižní Amerika|Jižní Ameriky]].
== Historie ==
== Historie ==
=== Typ 87 ===
=== Typ 87 ===
-
 
V roce [[1936]] byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce [[1937]]. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly  nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.  
V roce [[1936]] byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce [[1937]]. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly  nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.  
V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a [[Komunistická strana Československa|stranických]] orgánů.
V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a [[Komunistická strana Československa|stranických]] orgánů.
-
Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a [[slitina|slitin]] (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z [[Magnalium|Elektronu]], extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.  
+
Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a [[Slitina|slitin]] (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z [[Magnalium|Elektronu]], extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.  
Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.
Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.
Řádka 22: Řádka 22:
== Majitelé některých vozů ==
== Majitelé některých vozů ==
-
Mezi majiteli vozů bylo mnoho<ref>http://aerotatra.czweb.org/t87.htm www.aerotatra.czweb.org</ref> známých osobností:
+
Mezi majiteli vozů bylo mnoho<ref>[http://aerotatra.czweb.org/t87.htm Aerotatra.czweb.org]</ref> známých osobností:
* [[Hans Ledwinka]], dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve [[Vídeň|Vídni]] zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel [[Felix Wankel]], když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsche Museum v [[Mnichov]]ě)   
* [[Hans Ledwinka]], dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve [[Vídeň|Vídni]] zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel [[Felix Wankel]], když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsche Museum v [[Mnichov]]ě)   
* [[Ernst Heinkel]], letecký konstruktér
* [[Ernst Heinkel]], letecký konstruktér
Řádka 39: Řádka 39:
== Technická data ==
== Technická data ==
'''Typ 87''' modely 1937-50
'''Typ 87''' modely 1937-50
-
* Délka: 4740 mm
+
* Délka: 4 740 mm
-
* Šířka: 1670 mm
+
* Šířka: 1 670 mm
-
* Výška: 1500 mm
+
* Výška: 1 500 mm
-
* Rozvor: 2850 mm
+
* Rozvor: 2 850 mm
-
* Rozchod vpředu: 1250 mm
+
* Rozchod vpředu: 1 250 mm
-
* Rozchod vzadu: 1250 mm
+
* Rozchod vzadu: 1 250 mm
* Světlost: 230 mm
* Světlost: 230 mm
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem [[OHC]], vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem [[OHC]], vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
-
** Objem: 2968 cm³
+
** Objem: 2 968 cm³
** Kompresní poměr: 5,8:1  
** Kompresní poměr: 5,8:1  
** Výkon: 75 [[koňská síla|koní]] (55 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min
** Výkon: 75 [[koňská síla|koní]] (55 [[Watt|kW]]) při 3500 ot/min
Řádka 54: Řádka 54:
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
* Poháněná náprava: zadní
* Poháněná náprava: zadní
-
* Hmotnost: 1370 kg
+
* Hmotnost: 1 370 kg
* Objem palivové nádrže: 55 l  
* Objem palivové nádrže: 55 l  
* Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
* Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
Řádka 61: Řádka 61:
'''Typ 87-603''' model 1950
'''Typ 87-603''' model 1950
-
* Délka: 4740 mm
+
* Délka: 4 740 mm
-
* Šířka: 1670 mm
+
* Šířka: 1 670 mm
-
* Výška: 1500 mm
+
* Výška: 1 500 mm
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory
* Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory
-
** Objem: 2545 cm³
+
** Objem: 2 545 cm³
** Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min
** Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min
* Převodové ústrojí:  
* Převodové ústrojí:  
Řádka 71: Řádka 71:
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
** Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
* Poháněná náprava: zadní
* Poháněná náprava: zadní
-
* Hmotnost: 1400 kg
+
* Hmotnost: 1 400 kg
* Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)
* Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)
 +
 +
== YouTube ==
 +
{| border="4" width="442" align="left"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=bfSlYmw0Plk}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Příběh Tatry 87 (1/2)'''
 +
|}
 +
{| border="4" width="442" align="right"
 +
|  {{#widget:YouTube|id=Q8qVBaSTpmQ}}
 +
|- align="center"
 +
| '''Tatra T87 – Things of the Past'''
 +
|}
 +
<br style="clear: both;" />
== Související články ==
== Související články ==
*[[Tatra V 570]] – první prototyp automobilky s motorem vzadu
*[[Tatra V 570]] – první prototyp automobilky s motorem vzadu
-
*[[Tatra V 855]] - motorové saně na bázi vozu Tatra 87
+
*[[Tatra V 855]] motorové saně na bázi vozu Tatra 87
*[[Tatra 77]] – předchůdce
*[[Tatra 77]] – předchůdce
-
*[[Tatra 603]] - následník
+
*[[Tatra 603]] následník
-
 
+
-
== Zdroj ==
+
-
*Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
+
-
*Rosenkranz, Karel: Personenkraftwagen Tatra - 100 Jahre, GT Club - Motormedia, Prag, 1998
+
 +
== Literatura ==
 +
* Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
 +
* Rosenkranz, Karel: Personenkraftwagen Tatra - 100 Jahre, GT Club - Motormedia, Prag, 1998
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t87_sk&lang=sk Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk]
* [http://www.tatraportal.sk/?ukaz=popisky/t87_sk&lang=sk Detailní popis a fotografie na www.tatraportal.sk]
Řádka 90: Řádka 104:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Tatra+87}}{{Commonscat|Tatra 87}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Automobily Tatra|87]]
[[Kategorie:Automobily Tatra|87]]
[[Kategorie:Luxusní automobily]]
[[Kategorie:Luxusní automobily]]
 +
[[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]]

Aktuální verze z 23. 1. 2015, 16:09

Tatra 87 z roku 1941 (2013)
Tatra 87 z roku 1941 (2011)
Tatra 87 z roku 1939 (2014)
Tatra 87 s odsouvací částí střechy

Tatra 87 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra v letech 19371950. Jde o luxusní aerodynamickou limuzínu, následníka modelu T 77 A. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech 19471950, kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky.

Obsah

Historie

Typ 87

V roce 1936 byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce 1937. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.

V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a stranických orgánů.

Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 430 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a slitin (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z Elektronu, extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.

Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 zařadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.

Celkem bylo za třináct let (s přerušením výroby v důsledku druhé světové války) vyrobeno 3023 vozů tohoto typu. Pokračovatelem T 87 byl modernější vůz T 603, z toho 1 371 do roku 1945, zbylých 1652 vozů po roce 1946. V roce 1948 bylo vyrobeno nejvíce vozů, okolo 700. Model byl také úspěšně exportován, například do Maďarska, Rumunska, SSSR, Belgie, Německa, Rakouska, Francie, Švédska, Jihoafrické republiky, Egypta, Argentiny nebo dokonce i Austrálie.

Typ 87-603

V období let 19501953 byly některé vozy T 87 osazeny novým motorem T 603 A, používaným později v „šestsetrojkách“. Motor poskytoval vozu dostatečný výkon k vyvinutí maximální rychlosti téměř 170 km/h. Tyto vozy nesly označení Tatra 87-603.

Majitelé některých vozů

Mezi majiteli vozů bylo mnoho[1] známých osobností:

Technická data

Typ 87 modely 1937-50

  • Délka: 4 740 mm
  • Šířka: 1 670 mm
  • Výška: 1 500 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Rozchod vpředu: 1 250 mm
  • Rozchod vzadu: 1 250 mm
  • Světlost: 230 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
    • Objem: 2 968 cm³
    • Kompresní poměr: 5,8:1
    • Výkon: 75 koní (55 kW) při 3500 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1 370 kg
  • Objem palivové nádrže: 55 l
  • Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
  • Spotřeba: 12,2 l/100 km
  • Počet vyrobených vozů: 3023

Typ 87-603 model 1950

  • Délka: 4 740 mm
  • Šířka: 1 670 mm
  • Výška: 1 500 mm
  • Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory
    • Objem: 2 545 cm³
    • Výkon: 95 koní (70 kW) při 5000 ot/min
  • Převodové ústrojí:
    • Spojka: mechanická jednolamelová suchá, Komet Mecano
    • Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
  • Poháněná náprava: zadní
  • Hmotnost: 1 400 kg
  • Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)

YouTube

Příběh Tatry 87 (1/2)
Tatra T87 – Things of the Past


Související články

Literatura

  • Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)
  • Rosenkranz, Karel: Personenkraftwagen Tatra - 100 Jahre, GT Club - Motormedia, Prag, 1998

Reference

  1. Aerotatra.czweb.org

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 87
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tatra 87