Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Marder III
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Bojové vozidlo | {{Bojové vozidlo | ||
- | | | + | | Jméno= Stíhač tanků Marder III |
- | | | + | | image= [[Soubor:Marder-III.0004trh9.jpg|240px]] |
- | | | + | | titulek= Stíhač tanků Marder III (Sd.Kfz.139) |
- | | | + | | posádka= 4 |
- | | | + | | délka= 6,43 m |
- | | | + | | výška= 2,50 m |
- | | | + | | šířka= 2,06 m |
- | | | + | | hmotnost= 10,7 tuny |
- | | | + | | pancíř= 11 - 50 mm |
- | | | + | | hl. zbraň= Pak 36 ráže 76,2 mm |
| sek. zbraně= kulomet ráže 7,92 mm | | sek. zbraně= kulomet ráže 7,92 mm | ||
- | | | + | | motor= Praga EPA |
| síla motoru= 125 hp | | síla motoru= 125 hp | ||
- | | | + | | suspension= |
- | |max. rychlost= 42 km/h na silnici | + | | max. rychlost= 42 km/h na silnici |
- | | | + | | pw_ratio= hp/t |
- | | | + | | dojezd= 185 km |
}} | }} | ||
- | Německý stíhač tanků '''Marder III''' byl vyvinut na podvozku tanku české konstrukce [[LT-38]]. Počátkem roku [[1942]] vznikl ve firmě Alkett první prototyp tohoto stroje. Obrněnce však vyráběla pražská firma BMM (ČKD Praha). Hlavní zbraní stíhače tanků byly ukořistěné sovětské [[kanón]]y F 22, které byly používány v tancích [[T-34/76]]. Tato děla [[Němci]] přejmenovali na PaK 36 (r). Na podvozku tanku [[LT-38]] byla instalována nástavba, jejíž konstrukce však nebyla pro praktické bojové použití ideální. Střelec a nabíječ tohoto obrněnce byli špatně kryti před nepřátelskou palbou, chyběla střecha, takže při dešti musela být přes nástavbu přetažena nepromokavá plachta. | + | Německý stíhač tanků '''Marder III''' byl vyvinut na podvozku tanku české konstrukce [[LT vz. 38|LT-38]]. Počátkem roku [[1942]] vznikl ve firmě Alkett první prototyp tohoto stroje. Obrněnce však vyráběla pražská firma BMM (ČKD Praha). Hlavní zbraní stíhače tanků byly ukořistěné sovětské [[kanón]]y F 22, které byly používány v tancích [[T-34/76]]. Tato děla [[Němci]] přejmenovali na PaK 36 (r). Na podvozku tanku [[LT vz. 38|LT-38]] byla instalována nástavba, jejíž konstrukce však nebyla pro praktické bojové použití ideální. Střelec a nabíječ tohoto obrněnce byli špatně kryti před nepřátelskou palbou, chyběla střecha, takže při dešti musela být přes nástavbu přetažena nepromokavá plachta. |
- | Prvním typem stíhače byl stroj pod označením '''Panzerjäger 38 (t) für 7,62 cm PaK (r),''' kódové označení znělo '''SdKfz 139'''. Od dubna do června [[1942]] bylo vyrobeno 194 kusů. | + | Prvním typem stíhače byl stroj pod označením '''Panzerjäger 38 (t) für 7,62 cm PaK (r),''' kódové označení znělo '''SdKfz 139'''. Od dubna do června [[1942]] bylo vyrobeno 194 kusů. |
'''Marder III''' byl poté modernizován, dostal silnější motor o výkonu 160 hp, bylo zlepšeno jeho pancéřování. Sovětské kořistní kanóny došly, takže byly nahrazeny německými děly PaK 40/3 ráže 75 mm. Tento typ byl pojmenován jako '''7,5 cm PaK 40/3 auf Panzerkampfwagen 38 (t),''' kódové označení bylo '''SdKfz 138'''. Celkem bylo do května [[1943]] vyrobeno 275 kusů. | '''Marder III''' byl poté modernizován, dostal silnější motor o výkonu 160 hp, bylo zlepšeno jeho pancéřování. Sovětské kořistní kanóny došly, takže byly nahrazeny německými děly PaK 40/3 ráže 75 mm. Tento typ byl pojmenován jako '''7,5 cm PaK 40/3 auf Panzerkampfwagen 38 (t),''' kódové označení bylo '''SdKfz 138'''. Celkem bylo do května [[1943]] vyrobeno 275 kusů. | ||
Řádka 30: | Řádka 30: | ||
Stíhače tanků '''Marder III''' byly používány především na východní frontě, kde se Němci snažili snížit početní převahu tanků a samohybných děl [[Rudá armáda|Rudé armády]]. Stroje byly dodány i armádě samostatného [[Slovenská republika (1939)|Slovenského státu]], bojovaly ve [[Slovenské národní povstání|Slovenském národním povstání]]. Po [[druhá světová válka|druhé světové válce]] byly zařazeny do výzbroje [[Československá armáda|Československé armády]] pod názvem '''ST-II'''. | Stíhače tanků '''Marder III''' byly používány především na východní frontě, kde se Němci snažili snížit početní převahu tanků a samohybných děl [[Rudá armáda|Rudé armády]]. Stroje byly dodány i armádě samostatného [[Slovenská republika (1939)|Slovenského státu]], bojovaly ve [[Slovenské národní povstání|Slovenském národním povstání]]. Po [[druhá světová válka|druhé světové válce]] byly zařazeny do výzbroje [[Československá armáda|Československé armády]] pod názvem '''ST-II'''. | ||
+ | == Velká Galerie == | ||
+ | * '''[[:Kategorie:Bundesarchiv Marder|Mnoho fotografií – Marder III]]''' | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
* [http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/stihace/marder3.htm Panzernet.net – Marder III, jeho modifikace, fotografie a videa] | * [http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/stihace/marder3.htm Panzernet.net – Marder III, jeho modifikace, fotografie a videa] |
Aktuální verze z 26. 5. 2017, 00:02
Německý stíhač tanků Marder III byl vyvinut na podvozku tanku české konstrukce LT-38. Počátkem roku 1942 vznikl ve firmě Alkett první prototyp tohoto stroje. Obrněnce však vyráběla pražská firma BMM (ČKD Praha). Hlavní zbraní stíhače tanků byly ukořistěné sovětské kanóny F 22, které byly používány v tancích T-34/76. Tato děla Němci přejmenovali na PaK 36 (r). Na podvozku tanku LT-38 byla instalována nástavba, jejíž konstrukce však nebyla pro praktické bojové použití ideální. Střelec a nabíječ tohoto obrněnce byli špatně kryti před nepřátelskou palbou, chyběla střecha, takže při dešti musela být přes nástavbu přetažena nepromokavá plachta.
Prvním typem stíhače byl stroj pod označením Panzerjäger 38 (t) für 7,62 cm PaK (r), kódové označení znělo SdKfz 139. Od dubna do června 1942 bylo vyrobeno 194 kusů.
Marder III byl poté modernizován, dostal silnější motor o výkonu 160 hp, bylo zlepšeno jeho pancéřování. Sovětské kořistní kanóny došly, takže byly nahrazeny německými děly PaK 40/3 ráže 75 mm. Tento typ byl pojmenován jako 7,5 cm PaK 40/3 auf Panzerkampfwagen 38 (t), kódové označení bylo SdKfz 138. Celkem bylo do května 1943 vyrobeno 275 kusů.
Dalším vývojovým typem byl Panzerjäger 38 (t) mit 7,5 cm PaK 40/3 Ausf. M, oficiálně SdKfz 138 M. U tohoto stroje bylo upraveno pancéřování, korba i uložení motoru. Kvůli nové konstrukci došlo k snížení osádky na 3 osoby. Nástavba s kanónem byla přesunuta do zadní části vozu, přičemž vznikly lepší pracovní podmínky pro posádku. Do června 1944 bylo vyrobeno 942 kusů.
Bojové nasazení
Stíhače tanků Marder III byly používány především na východní frontě, kde se Němci snažili snížit početní převahu tanků a samohybných děl Rudé armády. Stroje byly dodány i armádě samostatného Slovenského státu, bojovaly ve Slovenském národním povstání. Po druhé světové válce byly zařazeny do výzbroje Československé armády pod názvem ST-II.
Velká Galerie
Externí odkazy
- Panzernet.net – Marder III, jeho modifikace, fotografie a videa
- Achtungpanzer.com – Marder (Marten) Series (anglicky)
|
Německá obrněná vozidla za druhé světové války |
---|
Tanky |
Panzer I • Panzer II • Panzer III • Panzer IV • Panther • Tiger I • Tiger II • Panzer 35(t) • Panzer 38(t) |
Samohybné houfnice |
Sturmpanzer II • SIG 33 • Wespe • Hummel • Grille • Panzerwerfer • Wurfrahmen 40 • Karl-Gerät |
Útočná děla |
StuG III • StuG IV • StuH 42 • Brummbär • Sturmtiger |
Stíhače tanků |
Panzerjäger I • Marder I • Marder II • Marder III • Hetzer • Jagdpanzer IV • Jagdpanther • Nashorn • Jagdtiger • Ferdinand • RSO |
Polopásy |
SdKfz 2 • SdKfz 4 • SdKfz 6 • SdKfz 7 • SdKfz 8 • SdKfz 9 • SdKfz 10 • SdKfz 11 • SdKfz 250 • SdKfz 251 • SdKfz 252 • SdKfz 253 • SdKfz 254 |
Obrněné vozy |
ADGZ • Kfz 13 • SdKfz 221/22/23 • SdKfz 231/32/34/63 • SdKfz 247 |
Protiletadlové tanky |
Flakpanzer 38(t) • Flakpanzer IV – Möbelwagen • Wirbelwind • Ostwind • Kugelblitz |
Prototypy |
Maus • E-Serie • Waffenträger • Neubaufahrzeug • Sturer Emil • Dicker Max • Coelian |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |