Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Willy Mairesse
Z Multimediaexpo.cz
Willy Mairesse (* 1. říjen 1928, Momignies, † 2. září 1969, Ostende) byl belgický automobilový závodník, účastník formule 1 v letech 1960 - 1965. Byl všestranným závodníkem, který získal i řadu úspěchů v dalších automobilovývh disciplínách jako v Rally (Marathon de la Route, Tour de France, Tour de Corse) nebo sportovních vozech (1000 km Spa, 1000 km Nürburgring, 1000 km Paris, Targa Florio, 24h Le Mans, 24h Spa-Francorchamps).
Obsah |
Biografie
Willy Mairesse se narodil v malé vesničce uprostřed polí a lesů, v jižní Belgii, nedaleko hranic s Francií. [1]. Až do svých 25 let neměl ani tušení o automobilových závodech, vše změnila nabídka jeho kamaráda (Dr. Henry Misonne), přihlásit se na závod Liege-Řím-Liege 1953 s vozem Porsche 356. Ale jejich amatérský pokus brzo ztroskotal na poruše motoru. Od tohoto okamžiku začal používat svůj soukromý vůz Peugeot 203, ve stejném závodě, dojel na celkově 28 příčce a ve své třídě byl 8. O rok později se stejným vozem již zvítězil ve třídě do 1300cc a celkově byl 8. V roce 1956 získal vůz Mercedes 300SL a začal závodit ve třídě GT a dokonce dojel na třetím místě v předzávodě pro Grand Prix Německa. Ten samý rok zvítězil v Liege-Řím-Liege [2] a získal si tak zaslouženou pozornost belgického národního týmu Equipe Nationale Belge, který provozoval dovozce vozů Ferrari Jacques Swaters.
Equipe Nationale Belge angažoval Mairesse pro období 1957 a 1958 do kategorie sportovních vozů, ale dobré výsledky na sebe nechaly čekat, nejprve nedojel v závodě 1000 km Nürburgringu 1958 a v 24h Le Mans 1958 havaroval a tak nejlepším a jediným výsledkem tohoto roku bylo druhé místo v závodě na 12h Remis 1958, kde řídil vůz Ferrari Berlinetta. Rok 1959 byl v belgickém týmu velmi náročný a jediným uspokojením mu byl strhující výkon v souboji s Olivierem Gendebienem během Tour de France, kde si ho všiml i Enzo Ferrari a získal ho tak do svého týmu. Nejprve jako testovacího pilota pro vytrvalostní závody a později i do formule 1.
Ve formuli 1 startoval poprvé v domácí Grand Prix Belgie 1960, která se zapsala do dějin jako jedna z nejtragičtějších. V závodě Mairesse kroužil na sedmém místě a přetahoval se o místo šesté s Chrisem Bristolem, když se Chris Bristow ve 20 kole dostal před Mairesse a havaroval. Anglický pilot byl na místě mrtev, Mairesse byl otřesen a navíc i obviňován svými kolegy. Závod pokračoval dále, Willy Mairesse ze závodu odstoupil ve 23 kole, to ještě netušil, že v dalším kole zahyne další pilot, Alan Stacey. Další pokus Williho ve formuli 1 se odehrál za mnohem příznivějších podmínek v Grand Prix Francie, ale závod znovu nedokončil. Až do třetice se to povedlo, Grand Prix Itálie mu vynesla třetí místo a taky jediné umístění na stupních vítězů ve formuli 1.
V 50 letech patřily závody formule 1 k nejuznávanějším akcím ve světě automobilového sportu, přesto bylo i několik dalších závodů, kde bylo možno vydobýt si slávu. Závody jako 24h Le Mans, 1000 km Nürburgringu, 1000 km Pařížě, 12 h Sebringu nebo Targa Florio, přitahovaly jak výrobce tak i diváky a piloty. Willy Mairesse měl důvěru samotného Enza Ferrariho, kterou ještě upevnil po vítězstvích v Tour de France v letech 1960 a 1961, v nemistrovských Grand Prix Syrakus a Bruselu nebo prvním místem v Targa Florio v roce 1962 [3] , 500 km Spa 1963, 1000 km Nürburgringu 1963 a dalších. Ne vždy se však dařilo, a stejně tak jako při svém vstupu do formule 1, byl zapleten do několika vážných nehod. Nejprve v Le Mans při výborně rozjetém závodě, přišlo špatné dotankování a následný požár jeho vozu, to ještě Willy vyvázl bez zranění. [4] Nehoda v Grand Prix Německa 1963, při které se vážně zranil, ho stála i místo v závodním týmu Ferrari. Navíc kolo utržené z jeho vozu namístě usmrtilo pomocníka z červeného kříže, který seděl na stráni před hrazením, tak zněl první zpráva. Později se z amatérských záběru prokázalo, že kolo z vozu přelétlo celou přírodní tribunu a nikoho nezasáhlo, pomocník byl zasažen přímo vozem Williho Mairesse [5]. Willy Mairesse, byl z vozu katapultován a dopadl 40 m daleko od nehody, utrpěl vážná zranění nohou a rukou.
Willy Mairesse se vrátil na závodní dráhu až na přelomu roku 1964/1965, když se účastnil pár závodu s přítelem Jean Blatonem. Dokázal zvítězit v 500km Spa 1965 nebo v Targa Florio 1966. Mezitím si založil úspěšný podnik a na závodění bylo čím dál méně času. Znovu se nechal přemluvit přítelem k účasti v Le Mans 1968, která pro něj měla osudový zvrat jeho osobnosti. Krátce po startu, ještě v prvním kole, se špatně zavřené dveře otevřeli a způsobili nepříjemnou nehodu ze které se Willy nikdy úplně nevyléčil a téměř rok po této události si Willy sáhl na svůj život sám. Stalo se tak 2. října 1969 v hotelovém pokoji ve městě Ostende.
Výsledky
Formule 1
(Legenda: tučně vyznačené závody znamenají zisk pole position)
Rok | Tým | Šasi | Motor | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | Umístění | Body |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Scuderia Ferrari | Ferrari Dino 246 | Ferrari 155 2.4 V6 | ARG | MON | 500 | NED | BEL Ret | FRA Ret | GBR | POR | ITA 3 | USA | 15 | 4 | |
Equipe Nationale Belge | Lotus 18 | Coventry-Climax FPF 1.5 L4 | MON | NED | BEL Ret | - | 0 | ||||||||
Team Lotus | Lotus 21 | FRA Ret | GBR | ||||||||||||
Scuderia Ferrari | Ferrari 156 | Ferrari 178 1.5 V6 | GER Ret | ITA | USA | ||||||||||
Scuderia Ferrari | Ferrari 156 | Ferrari 178 1.5 V6 | NED | MON 7 | BEL Ret | FRA | GBR | GER | ITA 4 | USA DNS | RSA | 14 | 3 | ||
Scuderia Ferrari | Ferrari 156 | Ferrari 178 1.5 V6 | MON Ret | BEL Ret | NED | FRA | GBR | GER Ret | ITA | USA | MEX | RSA | - | 0 | |
Scuderia Centro Sud | BRM P57 | BRM P56 1.5 V8 | RSA | MON | BEL DNS | FRA | GBR | NED | GER | ITA | USA | MEX | - | 0 |
Závody F1 nezapočítávané do MS
Rok | Grand Prix | Okruh | Vůz | Pozice | Výsledky |
---|---|---|---|---|---|
Grand Prix Bruselu | Brusel | Emeryson 61 | Nestartoval | Výsledky | |
Grand Prix Syrakus | Syrakusy | Emeryson 61 | Nestartoval | Výsledky | |
Grand Prix Solitude | Emeryson 61 | Nestartoval | Výsledky | ||
Grand Prix Bruselu | Brusel | Ferrari D156 | 1. místo | Výsledky | |
Grand Prix Neapole | Neapol | Ferrari D156 | 1. místo | Výsledky | |
BRDC International Trophy | Silverstone | Ferrari 156 | Nedokončil | Výsledky |
24 hodin Le Mans
Rok | Kategorie | Tým | Vůz | Spolujezdci | Umístění |
1958 | S3000 | Ecurie Francorchamps | Ferrari 250 TR | Lucien Bianchi | nedokončil |
1960 | S3.0 | Scuderia Ferrari SpA | Ferrari 250 TRI/60 | Richie Ginther | nedokončil |
1961 | S3.0 | Scuderia Ferrari | Ferrari 250 TRI/61 | Mike Parkes | 2. místo |
1963 | P | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari 250 P | John Surtees | nedokončil |
1965 | GT | Ecurie Francorchamps | Ferrari 275 GTB | Jean Blaton | 3. místo |
1966 | P | Scuderia Filipinetti | Ferrari 365 P2/P3 | Herbert Müller | nedokončil |
1967 | P 5000 | Equipe Nationale Belge | Ferrari 330 P4 | Jean Blaton | 3. místo |
1968 | S 5000 | Claude Dubois | Ford GT40 | Jean Blaton | nedokončil |
Targa Florio
Rok | Kategorie | Tým | Vůz | Spolujezdci | Umístění |
1960 | S3000 | Scuderia Ferrari | Ferrari Dino 246 S | Ludovico Scarfiotti, Guilio Cabianca | 4. místo |
1961 | SC 3000 | Scuderia Ferrari | Ferrari 250 TR61 | nestartoval | |
1962 | S 3000 | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari Dino 246 SP | Ricardo Rodriguez, Olivier Gendebien | 1. místo |
1963 | S 2000 | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari Dino 196 SP | Lorenzo Bandini, Ludovico Scarfiotti | 2. místo |
1963 | P 3000 | SpA Ferrari SEFAC | Ferrari 250 P | Ludovico Scarfiotti | Nedokončil |
1966 | S | Scuderia Filipinetti | Porsche 906 | Herbert Müller | 1. místo |
Zajímavosti
- Kniha - Willy Mairesse le chevalier meurtri - Christophe A. Gaascht. Editon Nostaligia. 2003.
Externí odkazy
- Biografie na agora.qc.ca
- Kritérium Willy Mairesse
- Biografie na grandprix.com
- Foto z 1959
- Biografie + foto
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |