Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Vittorio Veneto (C 550)
Z Multimediaexpo.cz
Základní údaje | |
---|---|
Typ: | vrtulníkový křižník |
Třída: | |
Číslo trupu: | |
Jméno podle: | |
Objednána: | |
Zahájení stavby: | 10. června 1965 |
Spuštěna na vodu: | 5. února 1967 |
Uvedena do služby: | 12. července 1969 |
Osud: | vyřazen v roce 2003 |
Poloha vraku: | |
Cena: | |
Předchůdce: | |
Následovník: | |
Poznámka: | loděnice Italcantieri |
Takticko-technická data | |
Výtlak: | 7500 tun (standardní) 8850 tun (plný) |
Délka: | 180 m |
Šířka: | 19,4 m |
Ponor: | 6 m |
Pohon: | 4 kotle, 2 převodové turbíny 73 000 hp |
Palivo: | |
Rychlost: | 30,5 uzlu |
Dosah: | 6000 nám. mil při 20 uzlech |
Posádka: | 550 (577 po r. 1983) |
Pancíř: | |
Výzbroj: | 1× Terrier / ASROC 8× 76 mm kanón (8×1) 6× 324 mm (protiponorkový torpédomet) |
Elektronika: | |
Letadla: | 6× vrtulník Bell 212 či 9× vrtulník Bell 204 |
Ostatní: |
Obsah |
Stavba
Vittorio Veneto stavěla loděnice Italcantieri ve městě Castellammare di Stabia. Kýl lodi byl založen 10. července 1965 a spuštěn na vodu 5. února 1967. Loď vstoupila do služby 12. července 1969 na základně v Tarentu.
Konstrukce
Křižník Vittorio Veneto byl větší než jeho předchůdci. V přední části lodě byla nástavba a všechny zbraňové systémy, zatímco na zádi byla letová paluba o rozměrech 40x18,5 metru s podpalubním hangárem o rozměrech 27,5x5,3 metru, do kterého vrtulníky dopravoval jeden výtah. Z lodi mohlo operovat devět lehkých vrtulníků Bell 204, nebo šest těžších typu Bell 212. Letový provoz na širém moři přitom usnadňovaly dva páry křídlových stabilizátorů náklonu.
Výzbroj se shodovala s třídou Andrea Doria. Na přídi se nacházelo dvojité vypouštěcí zařízení protiletadlových řízených střel RIM-2 Terrier, ze kterého bylo možné vypouštět též raketová protiponorková torpéda ASROC. V muničních skladech se přitom nacházelo 60 střel obou typů. Dále nesl osm jednohlavňových věží se 76mm kanóny OTO Melara a dva 324mm tříhlavňové protiponorkové torpédomety.
Loď měla na svou dobu pokročilou elektroniku. Třídimenzionální radar AN/SPS-52 B, protiletecký radar SPS-768 a sonar AN/SQS-23. Pohonný systém tvořily čtyři kotle a dvě převodové turbíny. Nejvyšší rychlost byla 30,5 uzlu.
Modernizace
Loď byla v letech 1980–1983 dvakrát modernizována, zejména byla vylepšena jejich elektronika. Výzbroj byla rozšířena o čtyři protilodní střely Otomat Mk 2, umístěné po dvojicích po stranách nástavby, společně se třemi 40mm dvoukanóny systému DARDO, sloužícího pro bodovou protiletadlovou obranu. Protiletadlový systém Terrier byl tehdy vyměněn za modernější zařízení Standard SM-1 ER. Při přestavbě vzrostl výtlak lodi na standardních 8130 t a na 9500 t při plném zatížení. Počet členů posádky se zvýšil na 577 mužů.
Vyřazení
Vittorio Veneto byl vyřazen v roce 2003 jako poslední křižník všech západoevropských flotil. Jeho kapacita byla nahrazena novou letadlovou lodí pro letouny V/STOL, nazvanou Cavour (550), aktivní od roku 2008. Vittorio Veneto se změní v muzeum zakotvené v přístavu Tarent.
Reference
- PEJČOCH, Ivo. Italský vrtulníkový křižník Vittorio Veneto. HPM, 1993, čís. 7, s. 31–32. ISSN 1210-1427.
- PEJČOCH, Ivo; NOVÁK, Zdeněk; HÁJEK, Tomáš. Válečné lodě 6 – Afrika, Blízký východ a část zemí Evropy po roce 1945. Praha : Ares, 1994. ISBN 80-86158-02-0. S. 389.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |