V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

T-20 Komsomolec

Z Multimediaexpo.cz

Tahač děl T-20 Komsomolec
T-20 Komsomolec
T-20 Komsomolec
Základní charakteristika
Posádka 2 + 6 osob obsluha kanónu
Délka 3,45 m
Výška 1,58 m
Šířka 1,86 m
Hmotnost 3,46 - 4,1 t
Pancéřování a výzbroj
Pancéřování 7 - 10 mm
Hlavní zbraň kulomet DT ráže 7,62 mm
Sekundární zbraň
Pohon a pohyb
Pohon GAZ-M1
50 hp
Odpružení
Poměr výkonu 12 hp/tunu
Dojezd 152 km

Tahač kanónů T-20 Komsomolec (rusky: бронированный гусеничный тягач "Комсомолец" Т-20) vznikl na požadavek Rudé armády o tahač, který by byl schopen vléci protitankové a plukovní kanóny ráží 37,2 a 76,2 mm. Prvním z těchto strojů byl tahač Pioněr, kterého bylo vyrobeno kolem 50 kusů, ovšem tomuto typu chyběla odpovídající ochrana obsluhy. Roku 1937 byla zhotovena konstrukce pancéřového tahače, který byl založen na komponentech plovoucího tanku T-38. Tento tahač děl byl do výzbroje zařazen pod názvem T-20 a dostal bojové jméno Komsomolec.

Podvozek tahače sestával ze čtyř spárovaných pojezdových kol, předního hnacího a zadního napínacího kola a dvou kladek. Stroj poháněl benzínový motor GAZ-AA o výkonu 40 hp, pozdější série měly modernější GAZ-M1 o výkonu 50 hp. Převodovka měla čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad, tahač mohl vléci třítunový náklad rychlostí 2,5 km/h. Osádka se skládala ze dvou mužů - řidiče a velitele vozu, který byl zároveň střelcem. Za kabinou byl přepravní prostor, kde se mohlo přepravovat šest osob na sklopných sedačkách, případně mohl být tento prostor využit jako nákladový. Nad tímto prostorem se dala napnout plachta. Sériová výroba T-20 byla zahájena v listopadu 1937, přičemž docházelo k postupné modernizaci. Produkce bylo ukončena v létě 1941, celkem bylo vyrobeno 7 780 kusů.

Na podvozku T-20 vzniklo i samohybné dělo ZiS-30.

Bojové užití

Armádní traktor Komsomolec v muzeu v Helsinkách

Tahače T-20 byly používané ve válkách s Japonci u jezera Chasan v roce 1938 a u řeky Chalchyn v roce 1939. Dále byly užity v Zimní válce, invazi do Polska a ve Velké vlastenecké válce.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
T-20 Komsomolec
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
T-20 Komsomolec
Sovětská bojová vozidla za druhé světové války
Tančíky Obojživelné tanky Lehké tanky
T-27 T-37 | T-38 | T-40 T-18 | T-26 | T-30 | T-50 | T-60 | T-70 | T-80
Rychlé tanky Střední tanky Těžké tanky
BT-2 | BT-5 | BT-7 | BT-8 T-28 | T-34 | T-43 | T-44 T-35 | KV-1 | KV-2 | KV-85 | IS-1 | IS-2 | IS-3
Samohybná děla Protiletadlová
ZiS-30 | SU-5 | SU-76 | SU-85 | SU-100 | SU-122 | SU-152 | ISU-122 | ISU-152 T-60Z | T-70Z | T-90
Obrněná vozidla
D-8 | D-12 | D-13 | FAI | BA-10 | BA-11 | BA-20 | BA-21 | BA-3 | BA-6 | BA-27 | BA-64 | BA-I | LB-62 | LB-23
Obojživelná OV Polopásová OV Obrněné tahače Improvizovaná OV
PB-4 | PB-7 | BAD-2 BA-30 T-26T | T-20 Komsomolec ChTZ-16 | IZ | NI
Saně Pokusná OV
ANT-IV | NKL-16 | NKL-26 | RF-8 | ASD-400 SU-14 | A-40 létající tank | T-100 | SU-100Y | PPG