Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Oligopol
Z Multimediaexpo.cz
Oligopol, neboli koluze, je taková tržní struktura na straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem. Ty potom stanovují samy ceny a směr vývoje celého odvětví.
Obsah |
Původ slova
Oligopol vychází z řeckého slova Ὀλιγοσ (óligos), znamenající „málo“ (množství firem v této struktuře). Koluze pravděpodobně vychází z anglického slova collusion, znamenající „tajná dohoda“.
Základní rysy
Chování firem v oligopolu je ovlivněno vzájemnou závislostí. Jeho základní rysy jsou:
- existence několika firem v odvětví
- zpravidla diferencovaný produkt
- bariéry vstupu znemožňující příchod nových firem. Každá firma je natolik silná, že může stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P>MC).
Druhy oligopolů
Rozlišujeme dva typy oligopolů podle diferenciace (odlišnosti) produktů:
- Ryzí (homogenní) oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí nediferenciovaný produkt.
Firmy v homogenním oligopolu produkují víceméně stejný produkt, např. ocel, ropa, čpavek apod.
- Diferenciovaný oligopol - Na trhu je několik málo firem, které nabízejí diferenciovaný produkt.
Diferencovaný oligopol je odvětvím, v němž firmy produkují výrobky, které jsou ale spotřebiteli vnímány jako diferencované – odlišné. Velkou roli zde hraje kromě vlastností samotného produktu také marketing a image značky. Typickým příkladem diferenciovaného oligopolu je trh s auty nebo trh s cigaretami.
Smluvní oligopol
V situaci, kde několik firem prodává stejné nebo podobné výrobky, jejich ceny jsou přibližně na stejné úrovni a vzájemná cenová válka by je oslabila. Uzavřou tajnou dohodu o stanovení monopolní ceny, každá firma se pak ve vymezeném rámci chová jako monopol.
Oligopol s dominantní firmou
Vzniká tam, kde je pro silnou firmu výhodné přenechat část trhu slabším konkurentům. V rámci větší části trhu, kterou si ponechá, se pak silná oligopolní firma chová jako monopol.
Cenové vůdcovství
Menší firmy v odvětví respektují cenu, kterou určila dominantní firma, protože vzhledem ke své velikosti nerealizují úspory z rozsahu a jejich nákladové podmínky jsou proto ve srovnání s dominantní firmou horší.
Duopol
Duopol je oligopol pouze se dvěma firmami. Jedná se o výrazné zjednodušsní reálné situace. Je definováno několik modelů duopolu:
- Cournotův model;
- Stackelbergův model;
- model množstevního kartelu;
- Bertrandův model;
- model cenového vůdce;
- model cenového kartelu.
Externí odkazy
- Europortál.cz – To jste asi nevěděli... Šest židovských společností ovládá 96 procent světových medií
- Sputnik.cz – „Věřit v nezávislost tisku je bláznovství. Jsme nástroje a vazalové bohatých za scénou.“
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |