V neděli 16. března 2025 se podařilo týmu Multimediaexpo.cz
dokončit zcela nový balíček 920 000 fotografií na plných 100 procent !
Nedostižná hranice 4 000 000 fotografií se února 2026 už nedožije...
FFresh emotion happy.png

Micubiši G3M

Z Multimediaexpo.cz

Micubiši G3M
G3M Type 96 Attack Bomber Nell G3M-8s.jpg
Micubiši G3M
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Micubiši Džukógjó Kabušiki Kaiša
Konstruktér Sueó Hondža
První let 1934
Zařazen 1936
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 048 kusů
Varianty
Uživatel Japonsko

Micubiši G3M ({japonsky: 三菱G3M) byl japonský bombardovací letoun užívaný ve druhé světové válce. Spojenci toto letadlo nazvali kódovým označením Nell. V japonském námořnictvu byl označován jako pozemní útočný letoun typ 96 (九六式陸上攻撃機, 96šiki rikudžó kógekiki)

Obsah

[skrýt]

Vývoj

Počátky vývoje letounu G3M spadají do roku 1933, kdy byly vypsány požadavky na nový letoun. První prototyp vzlétl již v dubnu 1934, avšak k bombardovacímu typu měl ještě daleko. Další prototyp vzlétl v létě roku 1935 s výjimečnými výkony. Bylo postaveno ještě několik dalších prototypů, sériová výroba započala roku 1936. První typ G3M1 byl ponáněn motory Micubiši Kinsei 3 o výkonu 679 kW, další typy byly stavěny se silnějšími motory Kinsei 41 o výkonu 802 kW. Letoun byl dále modernizován, docházelo ke změnám ve střelištích, která byla navíc posilována lepší výzbrojí. Stroje s označením G3M2 model 22 vyráběla i firma Nakadžima, která později převzala celou výrobu, zatímco firma Micubiši se soustředila na výrobu moderního dvoumotorového bombardéru G4M Betty. Letoun G3M byl dále modernizován a firma Nakadžima začala dodávat verzi G3M3 model 23. Tyto rychlé stroje měly instalovány motory Micubiši Kinsei 51 s výkonem 969 kW. Letouny byly vyráběny až do roku 1943 v celkovém počtu 1048 kusů všech verzí.

Bojové užití

Formace bombardérů G3M za letu

Bombardéry G3M2 byly poprvé použity v japonsko-čínském konfliktu, kdy provedly nálety na mimořádné vzdálené cíle ležící na čínském území. Dne 8. prosince 1941 se tyto letouny významně podílely na potopení britských lodí HMS Prince of Wales a křižníku HMS Repulse. Byly užívány prakticky až do konce války.

Technické údaje

  • Typ: dvoumotorový bombardovací, torpédový bombardovací a průzkumný letoun.
  • Osádka: 5 - 6 mužů
  • Motorová jednotka: G3M1: 2x motor Micubiši Kinsei 3 s výkonem 679 kW, G3M2: 2x motor Kinsei 41(42) s výkonem 802 kW, G3M3: 2x motor Kinsei 51 s výkonem 969 kW
  • Výzbroj: 1 kanón ráže 20 mm, 3 - 4 kulomety ráže 7,7 mm ve střeleckých věžích, možnost nést až 800 kg bomb nebo jedno torpédo
  • Rozpětí: 25,00 m
  • Délka: 16,45 m
  • Výška: 3,68 m
  • Nosná plocha: 75,00 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 4 965 kg
  • Vzletová hmotnost: 8 000 kg
  • Max. rychlost: 373 km/h
  • Cestovní rychlost: 278 km/h
  • Výstup do 3000 m: 6:11 min
  • Dostup: 9 110 m
  • Dolet: 4 380 km

Literatura

  • PEATTIE, Mark R. Sunburst: The Rise of Japanese Naval Air Power, 1909-1941. Annapolis : Naval Institute Press, 2007. Dostupné online. ISBN 159114664X. (anglicky) 
  • SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Japonska, 1. díl. Plzeň : Fraus, 1998. ISBN 80-7238-041-9. Kapitola Micubiši G3M (Nell), s. 74-77.  
  • FRANCILLON, René J.. The Mitsubishi G3M "Nell". [s.l.] : Profile Publications, 1967. (Profile Publications; sv. 160.) (anglicky) 
  • Mitsubishi Type 96 Attack Bomber (G3M) "Nell". [s.l.] : Bunrindo, 2001. (Famous Airplanes of the World; sv. 91.) ISBN 4-89319-089-X. (japonsky) 


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Micubiši G3M