The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).
Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025
Formule 1 v roce 1952
Z Multimediaexpo.cz
| III. Mistrovství Světa Formule 1 1952 | |
|---|---|
| Formule 1 v roce 1951****Formule 1 v roce 1953 | |
| Mistr světa | |
| Piero Taruffi 22 Ferrari | |
| Grand Prix | |
| 1. Francie | 5. Itálie |
Sezóna 1952 byla poznamenána především rozhodnutím FIA, která koncem roku oznámila, že od roku 1954 bude v platnosti nový sportovní a technický řád omezující motory na 750 cc s kompresorem a 2500 cc bez kompresoru. Poválečná formule měla platit ještě dva roky, ale sezónou 51 zanikla. Důvodem bylo nedostatek vhodných vozů. Alfa Romeo koncem roku 1951 stáhla všechny své vozy a tak ve hře zůstaly jen vozy Ferrari a Maserati. Nikomu se nechtělo vydávat peníze na vozy pro formuli, která má před sebou pouhé dva roky života. FIA proto rozhodla, že v letech 52 a 53 se mistrovství světa bude konat s vozy Formule 2. Mistrovství světa zahajoval závod v Bernu a shodou okolnosti na startu chyběli dvě největší hvězdy. Fangio, který čekal na příležitost v novém týmu a Ascari, který prezentoval Ferrari na okruhu v Indianapolis. Byl to obchodní a propagačních tah Ferrari, který začal vyrábět cestovní vozy sportovního ducha a chtěl se tak představit americké veřejnosti. Ve velké ceně Švýcarska proto zvítězil Piero Taruffi na Ferrari. Po návratu Ascariho z Ameriky dostali všechny Velké ceny nádech nudnosti. Ve všech zbývajících velkých cenách zvítězil Ascari na Ferrari a stal se tak bezkonkurenčně mistrem světa. Suverenita vozů Ferrari byla patrná ve všech velký cenách. V GP Francie a GP Nizozemí obsadily první tři místa v GP Německa dokonce první čtyři místa. Maserati se dokázalo vzpamatovat až na poslední GP Itálie, kde bylo vozům Ferrari důstojným soupeřem. Dominace Ferrari byla znát i v ostatních závodech a tak se Alberto Ascari stal i mistrem Francie vozů Formule 2, Farina a Villoresi na stejných vozech obsadili druhou respektive třetí příčku. Úřadujícího mistra světa Juana Manuela Fangia provázela smůla a šampionátu se nemohl zúčastnit. Po odchodu Alfy Romeo nemohl sehnat angažmá v jiném silném týmu a závody absolvoval ve výpujčených vozech. Později získal místo v týmu Maserati, ale havaroval hned v úvodu GP Monzy a za volant závodního vozu se vrátil až v následující sezóně.
Pravidla
- Boduje prvních pět jezdců podle klíče:
- 1. 8 bodů
- 2. 6 bodů
- 3. 4 body
- 4. 3 body
- 5. 2 body
- 1 bod získá pilot za nejrychlejší kolo
- Do konečné klasifikace se započítávají pouze 4 nejlepší výsledky ze 8 závodů, které jsou v rámci mistrovství světa.
- Technika – Mistrovství světa ježděno s vozy Formule 2. Motory 2000 cm³ bez kompresoru nebo 500 cm³ s přeplňováním
- Hmotnost - hmotnostní limit nebyl stanoven
Vozy
Jezdci
Závody započítávané do MS
Závody nezapočítávané do MS
Závody vypsané pro vozy Formule 1
Série Formule Libre
Závody vypsané pro vozy Formule 2
Mistrovství Francie Formule 2
Výsledky Mistrovství Francie Formule 2
- Alberto Ascari 43
- Giuseppe Farina 22
- Luigi Villoresi 17
- Jean Behra 16
- Louis Rosier 16
- Piero Taruffi 13
- Peter Collins 10.5
- Robert Manzon 9.5
- "B.Bira" 7.5
- Johnny Claes 7
- André Simon 7
- Emanuel de Graffenried 6
- Elie Bayol 5
- Yves Giraud-Cabantous 4
- Peter Whitehead 3
- Eugene Martin 2
- Maurice Trintignant 2
- Lance Macklin 1.5
Mistrovství Německé demokratické republiky Formule 2
Výsledky Mistrovství NDR Formule 2
- Edgar Barth 21
- Ernst Klodwig 10
- Jurgen Perduss 7
- Paul Greifzu 6
- Rudolf Krause 4
- Heinz Melkus 2
- Werner Jager 1
Mistrovství Spolkové republiky Německo Formule 2
Výsledky Mistrovství SRN Formule 2
- Toni Ulmen 16
- Fritz Riess 12
- Hans Klenk 12
- Helmut Niedermayr 3
- Josef Peters 3
- Willy Heeks 3
Konečné hodnocení Mistrovství Světa
Jezdci
- Alberto Ascari Ferrari 36 (53,5)
- Giuseppe Farina Ferrari 24 (27)
- Piero Taruffi Ferrari 22
- Rudi Fischer Ferrari 10
- Mike Hawthorn Cooper 10
- Robert Manzon Gordini 9
- Troy Ruttman Kuzma 8
- Luigi Villoresi Ferrari 8
- Jose Froilan Gonzalez Maserati 6,5
- Jean Behra Gordini 6
- Jim Rathmann Kurtis Kraft 6
- Sam Hanks Kurtis Kraft 4
- Ken Wharton Frazer-Nash 3
- Dennis Poore Connaught 3
- Duane Carter Lesovsky 3
- Alan Browne Cooper 2
- Art Cross Kurtis Kraft 2
- Paul Frere HWM 2
- Maurice Trintignant Ferrari 2
- Eric Thompson Connaught 2
- Felice Bonetto Maserati 2
- Billy Vukovich Kurtis Kraft 1
Započítávaly se pouze 4 výsledky ze 8 GP
Vozy
Pohár konstruktérů se oficiálně pořádá od roku 1958
- Ferrari 121
- Gordini 15
- Kurtis Kraft 13
- Cooper 12
- Maserati 8
- Kuzma 8
- Coonaught 5
- Frazer Nash 3
- Lesovsky 3
- HWM 2
- Simca 2
Národy
Roční statistiky
| Vítězství | Vůz | Motor | Národ |
|---|---|---|---|
| Alberto Ascari 6x | Ferrari 7x | Ferrari 7x | Itálie 7x |
| Piero Teruffi 1x | Kuzma 1x | Offenhauser 1x | USA 1x |
| Troy Ruttman 1x |
| Pole Position | Vůz | Motor | Národ |
|---|---|---|---|
| Alberto Ascari 5x | Ferrari 7x | Ferrari 7x | Itálie 7x |
| Giuseppe Farina 2x | Kurtis Kraft 1x | Cummins 1x | USA 1x |
| Fred Agabashian 1x |
| Nejrychlejší kolo | Vůz | Motor | Národ |
|---|---|---|---|
| Alberto Ascari 6x | Ferrari 7x | Ferrari 7x | Itálie 7x |
| Piero Teruffi 1x | Kurtis Kraft 1x | Offenhauser 1x | USA 1x |
| Bill Vukovich 1x | Maserati 1x | Maserati 1x | Argentina 1x |
| Jose Froilan Gonzalez 1x |
| Podium | Vůz | Motor | Národ |
|---|---|---|---|
| Alberto Ascari 6x | Ferrari 17x | Ferrari 17x | Itálie 15x |
| Giuseppe Farina 4x | Kurtis Kraft 2x | Offenhauser 3x | USA 3x |
| Piero Taruffi 3x | Gordini 2x | Gordini 2x | Francie 2x |
| Rudi Fischer 2x | Kuzma 1x | Bristol 1x | Švýcarsko 2x |
| Luigi Villoresi 2x | Cooper 1x | Maserati 1x | Velká Británie 1x |
| Jean Behra 1x | Maserati 1x | Argentina 1x | |
| Troy Ruttman 1x | |||
| Jim Rathmann 1x | |||
| Sam Hanks 1x | |||
| Robert Manzon 1x | |||
| Mike Hawthorn 1x | |||
| Jose Froilan Gonzalez 1x |
| Nejrychlejší GP | Jezdec | Vůz | Rychlost |
|---|---|---|---|
| | | Kuzma | 207,462 km/h |
| | | Ferrari 500 | 177,091 km/h |
| | | Ferrari 500 | 165,962 km/h |
| | | Ferrari 500 | 148,990 km/h |
| | | Ferrari 500 | 146,337 km/h |
| | | Ferrari 500 | 132,288 km/h |
| Nizozemsko | | Ferrari 500 | 130,521 km/h |
| | | Ferrari 500 | 129,200 km/h |
| Nejtěsnější vítězství | Vítěz | Druhý | Rozdíl |
|---|---|---|---|
| | | | 0:00.000s |
| | | | 0:14.100s |
| Nizozemsko | | | 0:40.100s |
| | | | 1:01.800s |
| | | | 1:55.200s |
| | | | 2:37.200 |
| | | | 4:02.329 |
| | | | 1 kolo |
Tabulka rekordů
| * | * | Jezdci | * | * |
|---|---|---|---|---|
| Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | |||
| | |
| * | * | Vozy | * | * |
|---|---|---|---|---|
| Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
| Alfa Romeo 10x | Alfa Romeo 10x | Alfa Romeo 13x | - | Ferrari 32x |
| Ferrari 10x | Ferrari 10x | Ferrari 7x | - | Alfa Romeo 21x |
| Kurtis Kraft 2x | Kurtis Kraft 3x | Kurtis Kraft 3x | - | Kurtis Kraft 6x |
| Kuzma 1x | Maserati 1x | Deidt 2x | ||
| - | Talbot 2x | |||
| Gordini 2x | ||||
| Maserati 2x | ||||
| Kuzma 1 | ||||
| Cooper 1 |
| * | * | Národy | * | * |
|---|---|---|---|---|
| Vítězství | Pole Position | Nej. kolo | Body | Podium |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | |||
| | | |||
| | | |||
| | | |||
| |
Související články
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
