V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Ford 4-AT Tri-Motor

Z Multimediaexpo.cz

Ford 4-AT Tri-Motor
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Ford Motor Company
Konstruktér Harold Hicks
První let 11. června 1926[1][2]
Zařazen 1926
Vyřazen
Výroba 1926-1931
Vyrobeno 78
Varianty
Uživatel USA

Ford 4-AT Tri-Motor byl americký dopravní letoun, který se vyráběl od roku 1926. Stroj byl znám pod přezdívkou Tin Goose (Plechová husa).

Šlo o první skutečně obchodně úspěšnou konstrukci dopravního letounu Ford, po jednomotorových Air Sedan, Air Pullman a 2-AT Air Transport, a třímotorovém Stout 3-AT Air Pullman (vysloveně nezdařený stroj, který si vysloužil přízvisko Monstrosity — prototyp shořel při požáru, který vypukl v továrně za neobjasněných okolností).

Konstrukce nového letounu se ujal šéfkonstruktér Harold Hicks a jedním z členů jeho týmu byl i mladý James McDonnell. Prototyp třímotorového celokovového hornoplošníku pro deset cestujících, s prozatím ještě otevřenou kabinou dvoučlenné osádky, poprvé vzlétl 11. června 1926 v Dearbornu. Prvních třináct sériových strojů (již měly plně zakrytou pilotní kabinu) verze Ford 4-AT-A poháněly motory Wright J-4 o výkonu po 200 hp (149 kW).

Patrně nejznámějším strojem Ford 4-AT se stal letoun verze 4-AT-B (nesoucí imatrikulaci NX4542) Byrdovy antarktické expedice pokřtěný Floyd Bennett, se kterým Richard Evelyn Byrd a pilot Bernt Balchen, spolu s dalšími třemi muži na palubě, dosáhli mezi 28. a 29. listopadem 1929 poprvé letecky jižní točny.

Poslední byl vyroben v červenci 1931, šlo o jediný kus v provedení 4-AT-F, vyrobený pro madridskou společnost CLASSA.

Specifikace (4-AT-E)

Data podle: Němeček, Týc[1]

Technické údaje

  • Osádka: 2
  • Počet pasažérů: 11-12
  • Rozpětí: 22,54 m
  • Délka: 15,18 m
  • Výška:
  • Nosná plocha: 72,92 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 2 950 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 000 kg
  • Pohonná jednotka: 3x hvězdicový motor Wright J-6
  • Výkon motoru: 300 hp (224 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 209 km/h
  • Cestovní rychlost: 172 km/h
  • Dostup: 5 000 m
  • Dolet: 917 km

Reference

  1. 1,0 1,1 NĚMEČEK, Václav; TÝC, Pavel. Třímotorová dopravní letadla. 2., doplněné vyd. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1981.  
  2. U.S. Centennial of Flight Commission - Ford Trimotor