Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Cyklostezka Varhany
Z Multimediaexpo.cz
Cyklostezka Varhany je budována na zemním tělese zrušeného úseku železniční trati Česká Kamenice – Česká Lípa mezi Českou Lípou a Kamenickým Šenovem. Přípravy na výstavbu cyklostezky začaly v roce 2001, výstavba prvního úseku v říjnu 2007.
Obsah |
Historie a popis železniční trati
Železnice byla v tomto úseku provozována od 29. srpna 1903 do 29. září 1979. Kolejový svršek byl po zastavení provozu snesen. Zbylá, starší část trati (do České Kamenice) zůstala zachována a je na ní příležitostný muzejní provoz.
Na původní trati byly tyto stanice a zastávky:
- Kamenický Šenov (neformálně nazývaná též Kamenický Šenov dolní nádraží)
- Horní Prysk
- Prácheň-Kamenický Šenov (později Kamenický Šenov horní nádraží)
- Nový Oldřichov
- Mistrovice
- Nová Ves
- Volfartice
- Horní Libchava
- Manušice
- Česká Lípa-městský sad (dnes Česká Lípa střelnice)
Podle nedávných záměrů měla být obnovena železniční trať v úseku mezi kamenickošenovským dolním a horním nádražím a cyklostezka měla na muzejní dráhu navazovat u horního nádraží.
Příprava výstavby
Myšlenku zřízení cyklostezky v úseku od horní kamenickošenovského nádraží do České Lípy podporoval již koncem 90. let Klub přátel lokálky.
Investorem je Svazek obcí Cyklostezka Varhany, založený v roce 2001, jehož členy jsou města Česká Lípa a Kamenický Šenov a další obce Horní Libchava, Volfartice a Nový Oldřichov.[1][2][3]
Budování cyklostezek po zrušených železničních tratích je současným trendem v USA, Kanadě a Austrálii, dále ve Španělsku, Francii, Itálii, Belgii a v dalších evropských zemích. Na území České republiky je přes 1000 km neprovozovaných železničních tratí, z toho 90 % jsou již zrušené tratě. Cyklostezka rovněž konzervuje pozemek pro případné budoucí obnovení železnice. Záměrem přeměny zrušených tratí v cyklostezka se zabývá Nadace Partnerství v rámci svého programu Zelené stezky Greenways.[4]
Studie proveditelnosti byla zpracována v roce 2001 firmou Atelier 107 z Ústí nad Labem. V roce 2002 tatáž firma zpracovala podrobnější technickou zprávu. V letech 2003–2004 firma Valbek zhotovila projektovou dokumentaci pro tři etapy výstavby.[5]
První úsek, o délce 5,3 km, vede v úseku Česká Lípa – Manušice – Horní Libchava. Ve druhé etapě má být stezka prodloužena o 3 kilometry do Volfartic a ve třetí etapě o 9 kilometrů do Kamenického Šenova.[1][6] Celkové náklady na výstavbu se odhadují na asi 70 milionů Kč,[1] resp. 60–80 milionů Kč.[5]
Stavba prvního úseku
16. října 2007 byla zahájena výstavba prvního úseku.[1] Ve výběrovém řízení získala zakázku na výstavbu liberecká firma STRABAG, a. s.[1] Náklady byly před zahájením výstavby spočteny na 17 milionů Kč, z toho asi 60 % bylo hrazeno z podpory Státního fondu dopravní infrastruktury, zbytek hradily obce ze svazku, z toho město Česká Lípa uhradila 3 miliony ze svého rozpočtu pro rok 2006 a 4 miliony z rozpočtu pro rok 2007.[1][7] První úsek měl být podle záměrů z října 2007 dokončen do konce roku 2007,[1] ve skutečnosti byl otevřen až 26. června 2008.[6][8]
Krátce po zpřístupnění cyklostezky se zde začaly objevovat četné závady a proto se sdružení obcí rozhodlo zadat zhotovení dalších částí jiné firmě.[9]
V dubnu 2009 Městský úřad v České Lípě oznámil, že ještě téhož měsíce budou provedeny opravy poškozených dosud vybudovaných částí a zahájena další etapa výstavby. Během roku 2009 má být vybudován úsek 2,9 km z Horní Libchavy do Volfartic. Finančně se bude podílet Státní fond dopravní infrastruktury.[10]
Výstavba druhého úseku
Počátkem listopadu 2009 byl dobudován a zprovozněn téměř 3 km dlouhý úsek mezi Libchavou a Volfarticemi. Celková délka cyklostezky je k témuž datu 8 km, náklady byly 11 milionů korun.[11]
Související články
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 Kateřina Amrichová: Cyklostezka Varhany začala, i-noviny.cz, regionální zpravodajský server Českolipska, 16. 10. 2007
- ↑ Dotace odstartuje cyklostezku Varhany, město Česká Lípa, 6. 8. 2007, tisková zpráva
- ↑ Jiří Langer: V České Lípě odstartovala výstavba cyklostezky Varhany, Bikebase.cz, 22. 10. 2007, s využitím zdroje ČTK
- ↑ Luboš Kala: Cyklostezky na zrušených železnicích, COT bussines, 30. 6. 2006
- ↑ 5,0 5,1 Cyklostezka Varhany, popis projektu. Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy. Schematický náčrt stavu připravenosti vybraných mezinárodních, dálkových a regionálních cyklotras, příloha č. 16.
- ↑ 6,0 6,1 Cyklostezka Varhany, server Inline-Online
- ↑ Kateřina Amrichová: Finanční podpora Cyklostezky Varhany, i-noviny.cz, regionální zpravodajský server Českolipska, 31. 1. 2008
- ↑ Cyklostezka Varhany, Českolipskoinfo.cz, 6. 6. 2008
- ↑ Eva Vlastníková. Firma Strabag odvedla na cyklostezce nekvalitní práci. Red. kal. Českolipsky.denik.cz [online]. 2009-02-23 [cit. 2009-02-23]. Dostupné online.
- ↑ Eva Vlastníková. Na cyklostezce frézují povrch. Red. kal. Českolipsky.denik.cz [online]. 2009-04-05 [cit. 2009-04-06]. Dostupné online.
- ↑ Cyklostezka se protáhla až do Volfartic. Red. Eva Vlastníková. Českolipský deník [online]. 2009-11-13 [cit. 2009-11-14]. Dostupné online.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |