Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Preprocesor jazyka C
Z Multimediaexpo.cz
Preprocesor jazyka C (anglicky: The C preprocessor, zkratka cpp) je v informatice preprocesor používaný zejména při překladu zdrojových kódů programů napsaných v jazyce C. V mnoha implementacích se jedná o samostatný program spouštěný překladačem v rámci první fáze překladu. Preprocesor interpretuje jednoduché direktivy pro vložení zdrojového kódu z jiného souboru (#include
), definice maker (#define
) a podmíněné vložení kódu (#if
). Jazyk direktiv preprocesoru není vázán na syntaxi jazyka C, takže preprocesor C lze využít i na zpracování jiných typů souborů.
Obsah |
Fáze překladu zdrojového kódu v C
- Nahrazení trigramů (v podstatě jde o escape sekvence, které umožňují zadávání potřebných 7-bit ASCII znaků i z jiných, většinou starších kódových tabulek).
- Spojení řádků – fyzické řádky zdrojového textu, které jsou zakončeny escape-sekvencí nového řádku (v podstatě jde o obrácené lomítko \ použité jako poslední znak na řádku), jsou spojeny do jediného logického řádku.
- Tokenizace – preprocesor zalomí výsledek do posloupnosti tzv. tokenů preprocesoru a bílých znaků (mezery, tabelátory a konce řádků). Komentáře jsou nahrazeny bílým znakem.
- Přepsání maker a provedení direktiv - v této fázi jsou expandována makra a provedeny direktivy, jako např. vložení zdrojového kódu z jiného souboru nebo vynechání části zdrojového kódu v případě podmíněného překladu.
Direktivy preprocesoru
Vkládání souborů
Nejčastěji využívanou direktivou preprocesoru je vložení jiného souboru:
#include <stdio.h> int main (void) { printf("Hello, world!\n"); return 0; }
V tomto případě direktiva #include
vložila na začátek zdrojového souboru obsah souboru stdio.h
, který musí být v systému uložen ve specifickém adresáři (v unixových systémech v adresáři /usr/include
).
Podmíněný překlad
Direktivy #if
, #ifdef
, #ifndef
, #else
, #elif
a #endif
umožňují podmíněný překlad vybraných částí zdrojového kódu.
#define __WINDOWS__ #ifdef __WINDOWS__ #include <windows.h> #else #include <unistd.h> #endif
Symbol není nutné definovat ve zdrojovém kódu, jako je tomu v předcházejícím příkladě s #define __WINDOWS__
, ale lze jej definovat až při překladu jako jeden z atributů preprocesoru, popřípadě kompilátoru. Viz následující příklad:
#include <stdio.h> int main(void){ #ifdef CZ printf("Ahoj\n"); #else printf("Hello\n"); #endif return 0; }
Při překladu pak použijeme:
$gcc -Wall ahoj.c -o ahoj $./ahoj Hello $gcc -Wall ahoj.c -DCZ -o ahoj $./ahoj Ahoj
Poprvé je soubor s kompilován bez definovaného symbolu CZ
a v kódu bude tedy použit řádek printf("Hello\n");
. V druhém případě je jedním z parametrů při volání kompilátoru -DCZ
, takže symbol CZ
bude nadefinován ještě před spuštěním preprocesoru a v kódu se proto použije řádek printf("Ahoj\n");
. Následující příkaz ./ahoj
spouští překompilovaný soubor.
Podmíněný překlad se často používá k tomu, aby zabránil vícenásobnému vložení téhož kódu. Následující příklad zajistí, že kód bude vložen pouze jednou, bez ohledu na to, kolikrát bude direktivou #include
vložen soubor, který jej obsahuje. Konstrukce je užitečná při tvorbě složitějších programů, složených z mnoha souborů:
#ifndef SOUBOR_A #define SOUBOR_A ... kód ... #endif
Definice a expanze maker
Používají se dva základní typy definice maker. Jednak lze definovat makra bez parametru, která expandují vždy do stejné sekvence znaků (resp. tokenů), jednak lze definovat makra s parametry, které se z praktického hlediska chovají podobně jako funkce. Obecná syntaxe direktivy #define
je:
#define <identifikátor> <seznam nahrazujících tokenů> #define <identifikátor>(<seznam parametrů>) <seznam nahrazujících tokenů>
Speciálním případem je definice samotného identifikátoru, kterému není přiřazen žádný další seznam tokenů – příklad použití takovéto definice byl uveden v sekci Podmíněný překlad.
Příkladem makra, které nepřijímá žádné parametry, může být následující použití preprocesoru k definici číselné konstanty:
#define PI 3.14159
Příkladem makra, které přijímá parametr (argument):
#define RADTODEG(x) ((x) * 57.29578)
Při použití takto definovaného makra se nesmí mezi názvem makra a závorkou, ve které je uveden jeden nebo více parametrů (argumentů), vyskytovat žádné bílé znaky (tj. nesmí tam být uvedena mezera).
Specifickým rysem maker C preprocesoru z hlediska programování v jazyce C je to, že jde pouze o zestručněný zápis zdrojového kódu (podobně jako v případě některých skriptovacích jazyků) – nikoliv o skutečnou definici funkce. Proto parametry maker nepodléhají typové kontrole jazyka C. Tento zápis se nechová jako funkce a někdy to může vést k obtížně odhalitelným chybám. Například v tomto případě, kde je makro NASOBEK
definováno takto:
#define NASOBEK(a,b) a*b
a je použité ve výrazu:
c=NASOBEK(2+2,5+5)
bude expandováno jako:
c=2+2*5+5
Výsledek není mylně očekávaných 40 ale 17. Takové chybě se dá v tomto konkrétním případě zabránit uzavřením matematického výrazu do závorek (podobně jako u ukázkového makra RADTODEG(x)
v předchozím příkladu). Obecným řešením je nepoužívání nadměrně komplikovaných maker. V tomto konkrétním případě stačí dané makro přepsat jako:
#define NASOBEK(a,b) ((a)*(b))
Obtížněji řešitelným problémem je tzv. vícenásobná evaluace (vyhodnocení) parametrů makra – pokud je parametrem makra např. volání funkce, tak na rozdíl od obyčejného volání funkce, kdy by byla funkce zavolána jen jednou a pak se pracovalo s její návratovou hodnotu, je v případě makra funkce zavolána pokaždé, když se definice makra odkazuje na daný parametr. Kromě volání funkcí je toto chování nepříjemné např. i při použití specifických C operátorů jako ++
, −−
apod.
Pokud je to potřeba, lze definici makra zrušit (odstraňuje makra s parametry i makra bez parametru):
#undef <identifikátor>
Ustálené zvyklosti
Existuje nezávazná konvence využití dostupného prostoru jmen, podle které jsou v názvech maker preprocesoru jazyka C vždy používána pouze velká písmena A-Z (spolu s číslicemi a podtržítky), zatímco názvy funkcí a proměnných v C jsou obvykle tvořená pouze malými písmeny a-z (spolu s číslicemi a podtržítky, někdy je použita kombinace velkých a malých písmen). Nicméně jde pouze o konvenci usnadňující čtení zdrojového kódu: lze použít i názvy maker tvořené malými písmeny nebo kombinací velkých a malých písmen (stejně tak lze pojmenovat funkce a proměnné v C naopak velkými písmeny).
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |