Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Lancia Thema
Z Multimediaexpo.cz
Lancia Thema | ||
Lancia Thema | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | FIAT | |
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | ||
Designér | Giorgetto Giugiaro - Italdesign Pininfarina (Station Wagon) | |
Třída | ||
Technické údaje | ||
Délka | 4590 | |
Šířka | 1755 | |
Výška | 1440 | |
Rozvor | 2660 | |
Hmotnost | 1150-1300 | |
Objem nádrže | 70 | |
Motor a převodovka | ||
Motor | Benzín: 2.0 l 2.0 l turbo 2.8 l V6 3.0 l V6 3.0 L V8 Diesel: 2.5 l turbo | |
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka | 5 st. manuální 3 st. automatická |
Lancia Thema (interní označení Y9) je automobil vyšší střední třídy vyráběný v letech 1984 až 1994 italskou automobilkou Lancia. Typ byl velmi úspěšný, a sloužil mnoha nejen italským politikům jako reprezentační vozidlo. Jeden z luxusně vybavených vozů vlastnil v devadesátých letech i Václav Havel. V roce 1995 byla tato řada nahrazena řadou Kappa.
Koncept vozu vznikl v rámci spolupráce Lancie s firmou Saab. Výsledky vývoje byly slibné a tak se na projektu začal podílet i vlastník Lancie Fiat spolu s Alfou Romeo. Vznikly tak čtyři technologicky i opticky podobné vozy: Lancia Thema, Saab 9000, Fiat Croma a Alfa Romeo 164.
Designem karosérie byl pověřen Giorgetto Giugiaro a jeho firma Italdesign. V říjnu 1984 se Thema i. e. s řadovým čtyřválcem o objemu 2 litry s rozvodem DOHC a vícebodovým vstřikováním paliva začala vyrábět. Výkon motoru 120 koňských sil byl na 1120 kilogramů těžký vůz dostatečný. Motor měl kultivovaný chod a podvozek byl sportovně tvrdší. Lancii se v oblasti konstrukce motorů dařilo i díky dlouhodobé úspěšné účasti v motoristickém sportu.
Následovala verze Thema i.e. turbo s motorem 2 litry s turbodmychadlem Garett T3 o výkonu 165 koní.
Prestiž výrobce výkonných a luxusních vozů posílila i verze se šestiválcovým motorem PRV (vyvinutým ve spolupráci firem Peugeot, Renault a Volvo), uspořádaným do V s úhlem 90°. Ten měl objem 2,8 litru a výkon 150 koní. Tento motor byl v roce 1992 nahrazen v nové generaci Themy motorem Alfa Romeo 3.0 l V6, který je odborníky považován za nejlepší šestiválec všech dob.
Úspornější variantou byl 2,5 litrový turbodiesel s výkonem 100 koní. V roce 1986 byla taktéž představena verze kombi Thema Station Wagon navržená studiem Pininfarina.
Lancia Thema druhé generace používala motory se čtyřventilovou technikou, ale jinak prošla jen menšími optickými změnami. Například byly změněny přední světlomety a v nich integrované blinkry, maska chladiče a podobně.
Všechny verze Themy byly od počátku vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech a také interiér byl vybaven i u základních verzí luxusně. Standardem byla i plná elektrická výbava. Základní zavazadlový prostor měl úctyhodných 550 litrů.
Obsah |
Lancia Thema 8.32
Dlouholetá spolupráce Lancie a Ferrari vedla k vzniku unikátní série 8.32 vybavené motory Ferrari Dino V8 s 32 ventily o objemu 3 litry. Ten pocházel z Ferrari 308 GTB Quattrovalvole a disponoval výkonem 215 koní. Interiér byl ztělesněním luxusu, kůže a exotické dřevo vozům dodávaly punc výjimečnosti. Vozů bylo vyrobeno pouze 3537 kusů v první sérii, celkově kolem 5000.
Motory
Model | Objem | Výkon (k/otáčky za minutu) | Kroutící moment (Nm) | Období výroby | Max. v/zrychl. 0-100 km/h (s) |
---|---|---|---|---|---|
2.0 8V | 1995 cm³ | 120/5250 | 170/3300 | 1985-1989 | 195 / 9,7 |
2.0 8V | 1995 cm³ | 116/5600 | 162/4000 | 1987-1989 | 191 / 10,4 |
2.0 8V | 1995 cm³ | 116/5600 | 162/4000 | 1989-1995 | 195 / 11,4 |
2.0 16V | 1995 cm³ | 146/6000 | 173/4000 | 1989-1992 | 202 / 10,4 |
2.0 16V | 1995 cm³ | 155/6500 | 181/3500 | 1992-1995 | 205 / 10,1 |
2.0 Turbo 8V | 1995 cm³ | 166/5500 | 290/2750 | 1985-1988 | 218 / 7,2 |
2.0 Turbo 8V | 1995 cm³ | 150/5500 | 245/2700 | 1988-1989 | 210 / 7,9 |
2.0 Turbo 16V | 1995 cm³ | 180/5500 | 270/2500 | 1989-1992 | 222 / 8,0 |
2.0 Turbo 16V | 1995 cm | 205/5750 | 304/3750 | 1992-1995 | 230 / 7,2 |
2.9 V6 12V | 2849 cm³ | 150/5250 | 245/2700 | 1985-1989 | 208/ 8,2 |
2.9 V6 12V | 2849 cm³ | 150/5000 | 225/3500 | 1989-1992 | 205 / 8,4 |
3.0 V6 12V | 2959 cm³ | 175/5500 | 250/4500 | 1992-1995 | 220 / 8,1 |
3.0 V8 32V | 2927 cm³ | 215/6750 | 285/4500 | 1987-1989 | 240 / 6,8 |
3.0 V8 32V | 2927 cm³ | 205/6750 | 263/5000 | 1989-1992 | 235 / 6,8 |
2.5 TD | 2445 cm³ | 101/4100 | 217/2300 | 1985-1989 | 185 / 11,9 |
2.5 TD | 2499 cm³ | 118/3900 | 245/2200 | 1989-1992 | 195 / 11,0 |
2.5 TD | 2499 cm³ | 118/4100 | 245/2400 | 1992-1995 | 195 / 11,5 |
Galerie
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |