V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Junkers Jumo 004

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 6. 2014, 11:10; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Průřez motorem Junkers Jumo 004
Avia M-04 (Junkers Jumo 004 B-1) vyráběný v Československu vystavený v Leteckém muzeu v Košicích

Junkers Jumo 004B byl jedním z prvních sériově vyráběných a operačně používaných proudových motorů na světě (původní motor Jumo 004A byl značně odlišný, navíc při jeho výrobě byla výrazně vyšší spotřeba deficitních surovin — viz. článek Mir. Balouse v L+K 8/2001). Do sériové výroby přichází prakticky v téže době, kdy se v Británii vyrábí motory Rolls-Royce Welland pro stíhací letouny Gloster Meteor, navíc se i rozbíhá výroba motorů Rolls-Royce Derwent I pro stíhačky Meteor III). Byl i prvním úspěšným proudovým motorem s axiálním kompresorem. Během konce druhé světové války bylo společností Junkers v Německu vyrobeno kolem 8 000 motorů Jumo 004, které poháněly stíhací letouny Messerschmitt Me 262 a bombardovací letouny Arado Ar 234.

Po skončení války bylo menší množství motorů Jumo 004 vyrobeno Leteckými opravnami Malešice v Československu pod označením M-04. Poháněly letouny Avia S-92 (šlo o několik strojů Me 262, zkompletovaných převážně z dílů které se podařilo shromáždit; oproti původnímu stroji letouny Avia měly několik menších zdokonalení, kupř. hydraulické čerpadlo bylo na obou motorech).

V Sovětském svazu na základě konstrukce Jumo 004 vyrábějí vlastní, výrazně překonstruovaný a zdokonalený, motor RD-10, kde mj. poháněly stíhačky Jakovlev Jak-15 a několik prototypů proudových stíhacích letounů. Oproti vzoru byly RD-10 značně zdokonaleny, mj. se sovětským konstruktérům podařilo úspěšně vyřešit regulaci motoru, který nyní měl bezproblémové přechody a rovněž netrpěl zhášením v letových hladinách nad 6000 metrů. Rovněž kupř. při výrobě turbíny byly využity vysoce kvalitní žárupevné materiály (žárupevné niklové slitiny), které nahradily naprosto nevyhovující žárupevnou austenitickou ocel Tinidur. Výsledkem byl motor s mnohem vyšší spolehlivostí i životností oproti německému vzoru, navíc i s vyšším tahem.

Ve Francii ukořistěné Jumo 004 poháněly letouny Sud-Ouest SO 6000 Triton a Arsenal VG-70.

Specifikace (Jumo 004B)

Technické údaje

  • Typ: proudový motor
  • Délka: 3860 mm
  • Průměr: 810 mm
  • Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 719 kg +3 % (719-740 kg)

Součásti

  • Kompresor: osmistupňový axiální (osový)
  • Spalovací komory: šest trubkových
  • Turbína: jednostupňová axiální

Výkony

Externí odkazy