V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Fiat G.55

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 6. 3. 2009, 19:29; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Fiat G.55 Centauro (2007)

Fiat G.55 Centauro byla nejvšestrannější a nejvýše hodnocená italská stíhačka 2. světové války.

Prototyp letounu Fiat G.55 vzlétl na jaře roku 1942. První malá zkušební série létala vyzbrojená jedním kanónem a čtyřmi kulomety, ale bojové stroje byly vyzbrojeny standardem: 3 x 20mm kanónem a 2x 12,7mm kulometem. Toto však byla na italské poměry těžká výbroj. Až do italské kapitulace v září 1943 stačila firma Fiat dodat pouze 30 strojů, z nichž část se již ani nedostala k jednotkám na frontu. Bojů se letouny účastnily až po italské kapitulaci, kdy na severu země vznikla proněmecká „Italská sociální republika.“ Úspěšně napadaly spojenecké bombardovací svazy i jejich stíhací doprovod. Němci zadali výrobu dalších letounů avšak zakázka se neuskutečnila. Připravovaný prototyp G.56 s německým motorem DB 603A vyššího výkonu i s německými znaky se do býroby nedostal.

Protože se Itálie vzdala včas a ještě si stihla zabojovat proti bývalému spojenci (v případě letadel šlo o Italské spojenecké letectvo), nebyla důkladně demilitarizována jako třeba Japonsko či Německo. Některé italské typy ve výzbroji zůstaly a právě G.55 čekala dlouhá poválečná služba s červeno-zelenými kokardami.

Technická data

  • Osádka: 1
  • Rozpětí 11,85 m
  • Délka 9,37 m
  • Výška 3,13 m
  • Nosná plocha 21,11 m2
  • Hmotnost prázdného letounu 2 630 kg
  • Vzletová hmotnost 3 520 kg
  • Maximální rychlost 630 km/h
  • Cestovní rychlost ? km/h
  • Dostup 12 750 m
  • Dolet 1 200 km
  • Pohon: řadový motor Fiat RA-1050 RC-58 Tifone o výkonu 1085 kW.
  • Výzbroj: tři kanóny ráže 20 mm, dva kulomety ráže 12,70 mm a až 320 kg bomb na závěsnících pod křídlem.

Literatura

  • Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939 - 1945