V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Fokker F-27

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 08:03; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Fokker F-27
Soubor:Fokker F27 d-aeld Marcel van Leeuwen 2-2002.jpg
Fokker F-27-600
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce N. V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker
Konstruktér
První let 24. listopadu 1955
Zařazen 1958
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 793
Varianty
Uživatel

Fokker F-27 Friendship je dopravní hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory Rolls-Royce Dart, uvedený na trh v druhé polovině 50. let XX. století.

Stroj byl dále postupně zdokonalován, změny se dotkly zejména trupu (byl prodloužen za účelem zvýšení přepravní kapacity), dále byla zvyšována maximální povolená vzletová hmotnost a montovaly se výkonnější verze motorů Dart — šlo o verze Dart 511, Dart 514, Dart 528, Dart 532, Dart 532/7 nebo Dart 532/7R. Vedle dopravních strojů verzí F-27-100, -200 a -500 Friendship vznikly také stroje F-27-300, -400 a -600 Combiplane, buď pro smíšenou dopravu cestujících a nákladu s velkými nákladními vraty na boku trupu, nebo čistě nákladní (verze F-27-600 umožňovala rychlou změnu provedení kabiny, kdy bylo možno do trupu namontovat sedadla cestujících, která byla instalována na speciálních paletách).

Stroj také v licenci vyráběla americká firma Fairchild (Fairchild-Hiller) jako F-27 (pouze s malými změnami v konstrukci oproti vzoru) a výrazně překonstruovaný typ FH-227 s dále prodlouženým trupem a zesílenou konstrukcí draku, schopný přepravovat až 56 cestujících.

Obsah

Hlavní technické údaje   

Soubor:Fokker F27 operators.PNG
Uživatelé letounu F-27

Fokker F-27-100

  • Osádka: 2-3
  • Počet cestujících: 40-48
  • Rozpětí: 29,00 m
  • Délka: 23,10 m
  • Nosná plocha: 70,00 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 10 295 kg
  • Vzletová hmotnost: 18 370 kg
  • Maximální rychlost: 428 km/h
  • Cestovní rychlost: 367 km/h
  • Dostup: 8839 m
  • Dolet: 1250-2020 km
  • Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 511
  • Výkon motoru: 1227 kW

Fokker F-27-200

  • Osádka: 2-3
  • Počet cestujících: 40-52
  • Rozpětí: 29,00 m
  • Délka: 23,56 m
  • Nosná plocha: 70,00 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 10 525 kg
  • Vzletová hmotnost: 19 731 kg
  • Maximální rychlost: 530 km/h
  • Cestovní rychlost: 474 km/h
  • Dostup: 8885 m
  • Dolet: 1250-2070 km
  • Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 528 nebo Dart 532-7
  • Výkon motoru (Dart 532-7): 2250 hp (1678 kW)

Fokker F-27-600

  • Posádka: 2-3
  • Počet cestujících: 40-52, nebo 5700 kg nákladu
  • Rozpětí: 29,00 m
  • Délka: 23,56 m
  • Nosná plocha: 70,00 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 10 336 kg
  • Vzletová hmotnost: 20 411 kg
  • Maximální rychlost: 522 km/h
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dostup: 8991 m
  • Dolet: 1926 km
  • Pohonná jednotka: dva turbovrtulové motory Rolls-Royce Dart 532-7R
  • Výkon motoru: 2350 hp (1752 kW)

Prameny

  • V. Němeček, Atlas letadel, dvoumotorová proudová a turbovrtulová dopravní letadla, NADAS, Praha, 1981
  • V. Němeček, Civilní letadla 2, NADAS, Praha, 1981