Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Lada Samara
Z Multimediaexpo.cz
Lada Samara | ||
250px | ||
Lada Samara | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Výrobce | ||
Koncern | ||
Produkce | ||
Vyrobeno | ||
Místa výroby | ||
Karoserie | ||
Designér | ||
Třída | ||
Technické údaje | ||
Délka | ||
Šířka | ||
Výška | ||
Rozvor | 2460 | |
Hmotnost | celková 1410 | |
Objem nádrže | 43 | |
Motor a převodovka | ||
Motor | zážehový čtyřválec | |
Objem | ||
Počet válců | ||
Výkon | ||
Převodovka | 5° manuální |
Lada Samara je automobil nižší střední třídy, který od roku 1984 až doposud vyrábí ruská automobilka Lada. Jejím předchůdcem byl VAZ 2107 a nástupcem Lada 2110. Dnešní verze je sice modernizovaná, ale po stránce designu spíše stále zapadá mezi vozy z počátku 90. let 20. století.
Obsah |
Popis
Jméno Samara bylo použito pro export, jedná se o jméno ruského města. V Rusku se model jmenoval Sputnik. Samara byla první Lada, která nepoužívala karoserii vycházející z vozu Fiat 124. Design byl modernější, hranatý. Kromě sedanu se vyráběl i tří- nebo od roku 1988 pětidvéřový hatchback. Sedan měl objem zavazadlového prostoru 425l a hatchback 330l. Lada chtěla se Samarou prorazit na západní trh. Vůz měl být spolehlivý, robustní a za nizkou cenu. Kromě Ruska se vyráběla i ve finském Uusikaupunki, v závodě Valmet Automotive plant.
Motory
- 1,1 – 39 kW
- 1,3 – 48 kW
- 1,5 – 55 kW
- 1,5i – 52 kW
- 1.6 8V 59,5 kW plnící Euro III
Závodní verze
Vozy Lada Samara se pravidelně účastnily rallye ve skupině A. Tyto specály poháněl motor o objemu 1500 cm3, který dosahoval výkonu 73 kW. Vozy měly pětistupňovou převodovku. U nás tento vůz nasazoval Agroteam Slušovice a v domácím mistrovství s ním startovala posádka Pavel Malý a Pavel Bečka.[1]
Lada Samara Eva
Lada Samara Eva byl rallye speciál určený pro skupinu B. První prototyp byl viděn na Sojuz rallye v roce 1985. První prototyp měl pohon všech kol převzatý z vozu Lada Niva a motor byl umístěn uprostřed. Velitelem projektu byl údajně Stasys Brundza. S původním typem Samara měl shodné jen čelní sklo a boční dveře. Vůz měl pevný pilotní prostor a laminátový odklopný předek, který ukrýval náhradní kolo. Jeden z prototypů byl poháněn motorem Porsche, jinak automobilka vyvíjela šestnáctiventilový motor s rozvodem DOHC o objemu 1860 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem, který dosahoval výkonu 300 koní. Vůz nestartoval na žádné mezinárodní soutěži. Zúčastnil se jen Rallye 1000 jezer 1986 a Acropolis rallye 1986 jako předjezdec.
Lada Samara S-Proto
Jednalo se o další evoluci typu Eva. Vůz byl vyvíjen pro závody ve skupině S, která ale nikdy nevznikla.
Lada Samara T3
Tento typ vycházel ze specifikace S-Proto, ale byl připraven pro závody Rallye Dakar. Poháněl ji motor Porsche o objemu 3,6 litru a výkonu 400 koní. Na Rallye Dakar 1990 byl jeden vůz sedmý a na Rallye Dakar 1991 pátý. Vítězství vybojoval na Rallye Faraonů.[2]
Reference
- ↑ Kaleidoskop. Svět Motorů, červenec 1988, roč. 42, čís. 28, s. 12, 13.
- ↑ FELT, Marek. LADA Samara EVA „béčko ze Sovětského svazu”. Sport Motor News, leden 2011, roč. 1, čís. 3, s. 9.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |