V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Tatra 90

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 26. 10. 2013, 10:56; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Automobil Tatra 90 v kopřivnickém muzeu

Tatra 90 byl prototyp osobního automobilu střední třídy, který vyrobila firma Tatra v Kopřivnici v roce 1935. Představen byl na autosalonu v Paříži. Celkem byly vyrobeny dva kusy tohoto vozu, jeden z nich je po renovaci umístěn v podnikovém muzeu firmy.

Vozidlo mělo vzduchem chlazený čtyřválcový OHC plochý motor boxer z nákladního automobilu Tatra 82 o objemu 2490 cm³ a výkonu 55 koní (40 kW). Vpředu uložený motor poháněl přes jednolamelovou suchou třecí spojku a čtyřstupňovou převodovku zadní kola. Třetí a čtvrtý rychlostní stupeň byl synchronizován. Maximální rychlost vozu byla více než 110 km/h. Podvozek byl tvořen centrální nosnou rourou (koncepce Tatra) s uvnitř uloženou spojovací hřídelí. K rouře byla vpředu přišroubována převodovka s motorem, vzadu skříň diferenciálu. Přední nápravu tvořily výkyvné polonápravy, odpružena byla příčným půleliptickým listovým perem. Zadní náprava sestávala z nezávislých výkyvných polonáprav, odpružena byla taktéž příčným půleliptickým listovým pérem.

Robustní karosérie limuzíny byla čtyřdvéřová, šestimístná (s dvěma „nouzovými sedátky“ ve směru jízdy). Přední část vycházela z nákladního vozu T 82. Karosérie byla zaobleného proudnicového tvaru jako u dříve představeného typu T 77. Na rozdíl od něj - a podobně jako například u pozdějšího vozu VW Brouk však byly od karosérie opticky odděleny blatníky s integrovanými světlomety, blatníky plynule přecházely do stupaček, které měly gumové obložení.

Technické údaje

  • Motor: zážehový vzduchem chlazený plochý čtyřválec s rozvodem OHC
    • Objem: 2490 cm³
    • Výkon: 40 kW (55 koní) při 3200 ot/m
  • Maximální rychlost: 110 km/h
  • Převodovka: čtyřstupňová
  • Rozměry:
    • Délka: 4970 mm
    • Šířka: 1800 mm
    • Rozchod vpředu: 1450 mm
    • Rozchod vzadu: 1450 mm
    • Rozvor: 3220 mm
    • Světlost: 220 mm
  • Hmotnost: 1450 kg

Zdroj

  • Schmarbeck, Wolfgang: Tatra - Die Geschichte der Tatra-Automobile, Verlag des Internationalen Auto- und Motorrad-Museums Deutschland, Bad Oeynhausen (1977)

Externí odkazy