V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

The Economist

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 5. 5. 2012, 14:01; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

The Economist je britský týdeník o nejnovějších událostech a mezinárodních vztazích vydávaný od roku 1843 v Londýně. Jeho vlastníkem je The Economist Newspaper Ltd. Přestože se The Economist sám označuje jako „noviny,“ každé číslo je vydáváno na lesklém papíře, jako zpravodajský časopis. V roce 2007 byl průměrný denní prodej kolem 1,3 milionu výtisků,[1] z čehož polovina je prodána v severní Americe.[2] The Economist o sobě prohlašuje, že “není žádnou kronikou ekonomiky”. Spíše se snaží “zapojit do nelehkého boje, který svádí inteligence s neznalostí, z nichž jedna nás žene neustále kupředu a druhá našemu vývoji brání.” Časopis se zaměřuje na vysoce vzdělané čtenáře, v jejichž řadách byste našli i řadu vlivných představitelů a politiků. Jeho filosofie byla odjakživa „liberální, ne konzervativní.“

Rysy časopisu

Primárním zájmem časopisu je přinášet zprávy ze světa, politiky a byznysu. Pravidelně se v něm objevují i rubriky zaměřené na vědu a techniku, přičemž stejná pozornost je věnována i knihám a umění. Přibližně jednou za dva týdny v čísle vychází speciální obsáhlá reportáž, která se věnuje určité problematice, ekonomickému odvětví či zeměpisné oblasti. Jednou za tři měsíce časopis uveřejňuje i reportáž ze světa techniky, nazývaná Technology Quarterly (Technický čtvrtletník). Z článků je většinou patrné, jaký postoj k nim redakce zaujímá, a téměř nikdy v nich nenajdete novinový podtitulek se jménem autora (tzv. byline). Dokonce se nikde neuvádí ani jméno šéfredaktora. Z dlouholeté tradice vyplývá, že jedinou výjimku tvoří situace, kdy redaktor odchází ze své pozice; jedině tehdy může svůj článek podepsat. V každém vydání najdete několik esejistických rubrik, které jsou pojmenovány podle svého tematického zaměřění:

  • Bagehot (Velká Británie) – Walter Bagehot (19 stol.) byl odborníkem na anglickou ústavu a jedním z prvních editorů Economistu.
  • Charlemagne (Evropa) – pojmenováno podle Karla Velikého (Charlemagne), císaře Franské říše.
  • Lexington (Spojené státy) – rubrika nese název města v Massachusetts, kde padl první výstřel Americké revoluce.
  • Buttonwood (Finance) – buttonwood (česky „platan“.) U tohoto stromu se začali scházet první obchodníci z Wall Street.
  • Banyan (Ásie) – pojmenováno podle druhu indického fíkovníku. Je zde uveřejňována pestrá škála témat týkající se asijského kontinentu.
  • Schumpeter (Byznys) – pojmenováno podle ekonoma Josefa Aloise Schumpetera.

Mezi další pravidelné rubriky patří například:

  • Face Value, zabývající se předními osobnostmi světového byznysu
  • Economics Focus, jehož ekonomická témata se často zakládají na akademických výzkumech.

Časopis také každoročně vydává publikaci nazvanou The World in Year.

[3]

Poznámky

  1. Worldwide circulation vitality [online]. The Economist, [cit. 2009-02-08]. Dostupné online. (anglicky) 
  2. E.M. O'Rorke subscription letter [online]. NPR, [cit. 2009-02-08]. Dostupné online. (anglicky) 
  3. EMMOT, Bill. Time for a referendum on the monarchy [online]. The Guardian, [cit. 2009-02-08]. Dostupné online. (anglicky) 

Externí odkazy