Tramvaj
Z Multimediaexpo.cz
Tramvaj je vozidlo nebo vlak tramvajové dráhy.
Dříve tento název označoval samotnou kolejovou dráhu, metonymickým přenosem změnil význam na označení kolejového vozidla městské hromadné dopravy. Pochází z anglického slova tramway (tram označovalo kolej nebo důlní vozík, way cestu), které se zpočátku užívalo u průmyslových železnic. Označení tram pro kolej pravděpodobně vzniklo v saských dolech, kde byly na podlahy kladeny trámy pro usnadnění přepravy důlních vozíků. Do trámů byla posléze vyhloubena drážka a vozíky byly opatřeny kolíkem klouzajícím v drážce pro bezpečné vedení po trati, čímž vznikl jeden z předků železnice.
V minulosti se tramvaj (dráha, případně i vozidlo) nazývala pouliční nebo elektrická dráha, hovorově též elektrika (srov. električka v současné spisovné slovenštině). V brněnském hantecu se tramvaji říká šalina nebo šmirgl, označení šalina se též běžně užívá kromě Brna i v Ostravě, z etymologického hlediska slovo pochází z němčiny.
Obsah |
Výhody a nevýhody
Výhody
- větší přepravní kapacita oproti autobusům, případně trolejbusům
- možnost zvýhodnění před jinými městskými dopravními prostředky
- ekologičnost
- možnost kombinace s provozem po železnici (tram-train)
- větší pohodlí[zdroj ?]
- nižší náklady na samotný provoz vozidel (na rozdíl od autobusů to vede ke kratším intervalům v době snížených přepravních nároků[zdroj ?])
- vlídnost k chodcům na pěších zónách (na rozdíl od autobusu se dá díky kolejím předpovědět pohyb vozidla)[zdroj ?]
Nevýhody
- špatná manévrovatelnost, omezená kolejemi – nemožnost objíždět vadný vlak nebo jinou překážku, omezená možnost odklonů a objížděk
- větší hmotnost a setrvačnost s následkem delší brzdná dráha (není-li použita magnetická brzda)
- riziko smyku a skluzu dané kontaktem kov na kov mezi kolem a kolejnicí
- větší hlučnost, zejména v obloucích
- velké náklady na provozní zařízení – tratě, měnírny apod.
- závislá trakce - zastavení provozu při výpadku napájení
Historie
Nejdříve byla tramvaj atrakcí a technickým výstřelkem, později se však stala nedílnou součástí městského života, zejména v Evropě. První tramvaje byly vyrobeny v 19. století a byly taženy koňmi. Jejich konstrukce vycházela z tehdejších železničních vagónů, ovšem ve zmenšené a odlehčené podobě, která umožňovala tažení koňmi a projíždění ostrými zatáčkami v městských ulicích (podobaly se koněspřežné dráze). Tramvaje poháněné koňmi byly poměrně brzy nahrazeny tramvajemi s jiným pohonem - nejprve parními tramvajemi a poté tramvajemi elektrickými. Elektrická tramvaj zpravidla odebírá elektrickou energii pomocí trolejového vedení, i když byly (převážně na počátku 20. století) i snahy o zavedení jiného způsobu přívodu elektrické energie (akumulátorový, boční, spodní přívod z provozní kolejnice). Ještě dnes se ale inženýři a technici pokoušejí vyvinout hlavně spodní přívod elektrické energie, který by odstranil nevzhledná trolejová vedení.
Rozchod kolejí
V mnoha městech byl na začátku minulého století zvolen rozchod kolejí 1000 mm, nyní se jako standard používá rozchod 1435 mm, stejně jako na železnici.
Typy českých tramvají
Ringhofferovy závody
První české tramvaje vyrobila továrna Františka Ringhoffera v roce 1876 pro pražskou koňku. Jednalo se o otevřené vlečné vozy, od druhé poloviny 90. let 19. století vyráběly Ringhofferovy závody i elektrické tramvaje – pražský vozový park byl v první polovině 20. století tvořen téměř výhradně vozy od Ringhoffera. Po druhé světové válce byla firma znárodněna a přejmenována na Vagónku Tatra Smíchov, která byla později začleněna do podniku ČKD.
ČKD Tatra
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Tramvaje Tatra
Škoda Transportation
- Podrobnější informace naleznete na stránce: Tramvaje Škoda
Inekon Trams
Typ | Roky výroby | Počet vyrobených vozů | Poznámky |
---|---|---|---|
Inekon 01 Trio | od 2002 | zatím 12 kusů | Ostrava, Olomouc |
Inekon 12 Trio | od 2006 | zatím 9 kusů | USA |
∑ | od 2002 | zatím 21 kusů |
Pragoimex & Krnovské opravny a strojírny
Typ | Roky výroby | Počet vyrobených vozů | Poznámky |
---|---|---|---|
Tatra T3R.EV | 2002 – 2004 | 5 kusů | Brno, Ostrava |
Tatra T3R.PV | od 2003 | zatím 83 kusů | ČR, SR, Rusko, Chorvatsko |
Tatra T3R.PLF | od 2004 | zatím 50 kusů | lidově „wana“ – Praha, Plzeň, Liberec |
Vario LF | od 2004 | zatím 37 kusů | „wana“ – Brno, Olomouc, Ostrava, Rusko |
Vario LF2 | od 2007 | zatím 7 kusů | Ostrava, Brno |
Vario LF2+ | od 2009 | zatím 1 kus | Ostrava |
Vario LF3 | od 2006 | zatím 2 kusy | Ostrava |
Vario LF3/2 | od 2008 | zatím 1 kus | Ostrava |
VV60LF | 2003 – 2006 | 6 kusů | vlečný vůz – Brno, Ostrava |
∑ | od 2002 | zatím 192 kusů | stav k listopadu 2009 |
Pars nova
Typ | Roky výroby | Počet vyrobených vozů | Poznámky |
---|---|---|---|
Tatra K3R-N | 2006 | 2 kusy | Brno |
Tatra K2S | 2007–2009 | 9 kusů | Bratislava |
∑ | od 2006 | 11 kusů | stav k září 2009 |
Související články
- Tramvajová doprava
- Tramvajová dráha
- Koňka
- Elektrická tramvaj
- Seznam měst s tramvajovým provozem
- Typová označení tramvají Tatra
- Šlapací tramvaj Sylvestra Krnky
- Nákladní tramvaj
- František Křižík
Reference
- Ludvík Losos a kol.: Atlas tramvají. Nakladatelství dopravy a spojů, Praha 1981.
- Ludvík Losos a Jiří Bouda: Dějiny městské dopravy, Albatros, Praha 1983.
- František Jansa: Vozidla elektrické trakce, Nadas, Praha 1983
Externí odkazy
- Porsche, kterým se sveze opravdu každý. Jak se vyrábí tramvaj nejen pro Prahu
- Předpisy, návěsti, vozidla
- Fotografie tramvají v Maďarsku, Česku, Německu a na Slovensku (maďarsky)
- Citytrans – informace zejména o městské dopravě
- Podívejte se, jak vypadá nová tramvaj pro Prahu
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |