V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Tupolev Tu-114

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 14. 1. 2010, 21:46; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tupolev Tu-114
Image:TU-114 Cleat.JPG
Tupolev Tu-114 v muzeu v Moskvě
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Tupolev
Konstruktér Andrej Tupolev
První let 15. listopadu 1957
Zařazen 24. dubna 1961
Vyřazen 1976
Výroba
Vyrobeno 36 ks
Varianty
Uživatel SSSR

Tupolev Tu-114 byl sovětský dopravní čtyřmotorový turbovrtulový letoun z druhé poloviny 50. let 20. století.

Vývoj

Na počátku Tu-114 byl požadavek na dopravní letoun s velkou kapacitou na velké vzdálenosti. Konstrukční kancelář Andreje Tupoleva vycházela z vojenského letounu Tupolev Tu-95. První let prototypu se uskutečnil 15. listopadu 1957. Poté se uskutečňovaly zkušební lety, při kterých se ukázalo, že se jedná o spolehlivý stroj s ekonomickým provozem. Letoun Tu-114 roku 1959 dokonce dopravil sovětského vůdce Nikitu Chruščova do Washingtonu. Sériová výroba Tu-114 začala až roku 1961, ovšem bylo vyrobeno poměrně málo kusů. Svoji úlohu v tom hrála jak poměrně velká hmotnost letounu s požadavkem (v té době) dlouhé letové dráhy, robustnost vyžadující zvláštní letištní vybavení, tak i zákulisní či politické boje v SSSR. Je paradoxem, že letoun Tu-114 byl později nahrazen letadlem Iljušin Il-62, které bylo daleko náročnější na provoz. Kromě dopravní varianty byly vyrobeny dva kusy pro dopravu sovětských státních činitelů (Tupolev Tu-116). Tyto letouny byly přímo upraveny z bombardérů Tu-95 a sloužily jako záloha pro Chruščevovu cestu do USA při neúspěchu vývoje Tu-114. Další dva kusy Tu-114, označené jako TU-126, byly upraveny jako špionážní verze (sovětský "systém AWACS") . Sovětská armáda přebírala později pro dopravní účely i další letouny Tu-114, které Aeroflot vyřazoval z provozu. Docházelo i k dalším obměnám letounu pro dálkové lety s omezení přepravní kapacity ve prospěch paliva. Celkem bylo vyrobeno 36 kusů všech typů.

Špionážní letoun Tu-126

Technické údaje

  • Osádka: 5
  • Kapacita: 120-220 cestujících
  • Rozpětí: 51,1 m
  • Délka: 54,10 m
  • Výška: 15,44 m
  • Nosná plocha: 311,1 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 93,5 t
  • Maximální vzletová hmotnost: 179 t
  • Pohonná jendotka: 4× turbovrtulový motor Kuzněcov NK-12MV
  • Výkon motoru: 11 000 kW (14 800 hp)
  • Max. rychlost: 870 km/h
  • Cestovní rychlost: 770 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: 6 200 km

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Tupolev Tu-114