1. května 2025 večer – přesně ve 22:00 – bude trvale zakázáno přidávání nových
prezentací ZDARMA ! Nyní máte poslední šanci získat firemní prezentaci ZDARMA !
Prezentace "zdarma" budou sice neomezeně dostupné až do konce roku 2026,
ale každý zájemce bude muset jednorázově zaplatit 1 500 Kč za bannerovou reklamu.

Preference

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 20. 9. 2013, 07:55; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Preference (z latinského prae-feró, dávám přednost, stavím do popředí) znamená česky přednost, kterou lidé dávají tomu, co preferují. Pojem se užívá všude tam, kde je možnost více méně svobodné volby nebo výběru. Volební preference vyjadřovaná v procentech je statisticky odhadovaný podíl hlasů pro určitou politickou stranu nebo kandidáta ve všeobecných volbách. Zjišťuje se výběrovým šetřením na určitém vzorku voličů a je tedy zatížena jistou neurčitostí. Kromě toho se hovoří o preferenci veřejné hromadné dopravy, tj. o opatřeních na její podporu, o sexuální preferenci a podobně. Zvláštní význam má pojem preference při průzkumu trhu, v reklamě a v mikroekonomii, kde se hovoří o preferencích spotřebitelů při nákupu zboží. Pokud se formuluje matematicky, vytváří úplné, reflexivní a transitivní uspořádání nad množinou voleb. Protože volbu mohou ovlivňovat i další okolnosti, rozlišuje se preference slabá, jež na nich závisí, a silná nebo dokonce absolutní, jež na nich nezávisí. V této oblasti se často používají i metody teorie her.

Související články

Externí odkazy