V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Rolls-Royce Spey

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 15. 9. 2013, 14:55; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Rolls-Royce Spey byl jedním z prvních sériově vyráběných dvouproudových motorů na světě. Jde dvouproudový motor s celkovým obtokem, s nízkým obtokovým poměrem (u prvních verzí byl obtokový poměr 0,64).

Vývoj motoru navázal na konstrukci typu Rolls-Royce Conway (což byl vůbec první sériově vyráběný dvouproudový motor na světě), RB.163 Spey měl pokrýt poptávku na trhu po menších motorech — kupř. Conway 540 z letounu Vickers VC10 měl tah 93,41 kN. První motory RB.163 se dostaly do provozu roku 1964, na dopravních letounech BAC-111 (One-Eleven) a Hawker Siddeley HS-121 Trident, později poháněl i letouny Fokker F-28 Fellowship. Uplatnění ovšem posléze nalezl i ve vojenském letectví (v typové řadě RB.168), např. u britské verze Phantomů II (FG.1 a FGR.2), kde nahradil původní americké motory General Electric J79.

Rolls-Royce RB.168 Spey

Spey Mk.202

  • Dvouhřídelový dvouproudový reaktivní motor
  • Kompresor:
    • nízkotlaký — 5stupňový axiální
    • vysokotlaký — 12stupňový axiální
  • Spalovací komora: smíšená trubko-prstencová, s deseti plamenci
  • Turbína:
    • vysokotlaká — dvoustupňová axiální
    • nízkotlaká — dvoustupňová axiální
  • Palivo: letecký petrolej (kerosin)
  • Maximální tah:
    • 12 250 liber (5556 kp, 54,49 kN)
    • 20 500 liber (9298 kp, 91,19 kN) s přídavným spalováním
  • Hmotnost suchého motoru: 1 856 kg


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Rolls-Royce Spey