V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Škoda 100

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 4. 1. 2024, 15:17; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Škoda 100

Škoda 100 je osobní automobil, vyráběný československou automobilkou Škoda Mladá Boleslav v letech 1969-1977. Nahradil Škodu 1000 MB. Celkem bylo vyrobeno 819 787 těchto automobilů.

Obsah

Popis

Nová škodovka nebyla zase až tak nová. Vůz dostal modernější karoserii, která vznikla již v roce 1965. Změnil se rovněž interiér a částečně i některé konstrukční prvky. Byla to omlazovací kůra, která trochu pomohla, ale o zásadně novém typu se mluvit nedalo. Jednalo se o typický face-lift - úpravu, kterou provádějí všechny automobilky a která primárně vyplývá z nestejnoměrné amortizace výrobní technologie. Nejrychleji se totiž opotřebovávají matrice na lisování karosářských dílů. Když je třeba je obnovit, logicky se modernizují tvary karoserie. S novou tváří se nyní Škoda 1000MB jmenovala Škoda 100, Škoda 1100MB byla teď Škoda 110. Motor zůstal téměř beze změn, na přední nápravě zredukovali počet mazacích míst z jedenácti na čtyři. Nové byly licenční kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech. Stovky a stodesítky se nadále exportovaly do řady západoevropských zemí, kde patřily nejen k nejlevnějším na trhu, ale zejména svými dobrými jízdními vlastnostmi na kluzkém povrchu měly své stálé příznivce. Stojí za zmínku, že po předchozích typech se také Škody 110L exportovaly v rozloženém stavu i na Nový Zéland.

V roce 1970 začal pobočný závod Kvasiny vyrábět dvoudveřové kupé Škoda 110R. Výkon zvýšený na 62k pro objem motoru 1107cmm nebyl nijak oslnivý, vůz se ovšem líbil a dalšími drobnými úpravami jen získal, i když pod kapotou se toho příliš nezměnilo.

Stejný motor o výkonu 62k dostal v roce 1971 i běžný čtyřdveřový sedan - tak se objevil typ Škoda 110LS.

Jednoduchý interiér disponuje účelností a praktičností. V modelech "L", takzvaných "deluxe", byla lůžková úprava sedadel a na svou dobu další luxusní doplňky. Ve Škodě 100 byl použit systém "vše vzadu", což znamená, že nejen motor, ale také chladič byl umístněn vzadu. Nástupce Škoda 105 měla už náporové chlazení vpředu. Motor Škody 100 s objemem 988 ccm byl čtyřválec chlazený kapalinou, modelové řady 742/10. Tyto motory se používaly prakticky od Škody 1000 až po Škodu Fabia, pochopitelně s patřičnou modernizací, úpravami a změnou objemu. Podobným automobilem Škoda 110, která disponuje silnějším motorem 1107 ccm. Vozidlo si dodnes zachovalo svůj lidový charakter. Bylo vyráběno v několika verzích a provedeních. Základními barvami byly: bílá, písková, šedivá, světle modrá, světle a tmavě zelená, šedá, černá a červená. Verze se lišily drobnostmi, například před rokem 1972 měla Š 100 nerezové šipky na předních blatnících (ta na pravé straně sloužila jako uzávěr palivové nádrže), rozdíly v masce (jiná ozdobná lišta), neměla mřížky větrání v zadních sloupcích a lisovanou mřížku do zadního čela karoserie.

Historie

V roce 1968 byla zahájena velká rekonstrukce výrobního závodu v Mladé Boleslavi. A ruku v ruce s tím byl připravován facelift již zastarávající Š 1000 MB.Již v roce 1965 byl vytvořen hrubý prototyp. Lišil se především přepracovaným tvarem karoserie s tehdy moderními hranatějšími tvary. Tvar sloupků a střecha byla sice totožná s karoserií Š 1000 MB, ale spodní část (blatníky, přední a zadní čela) byla mnohem modernější.

Moderní tvary

Seriová Škoda 100 z roku 1969 (továrně označená číslem 722) dostala široký "C" sloupek. Nová karoserie rovněž disponovala větším zavazadlovým prostorem a na zadním čele vozidla se vyjímali integrované svítilny s horizontální orientací,které vozidlu propůjčovali dojem větší šířky. V interiéru ke mnoha změnám nedošlo. Nový sloupek řízení a stylisticky propracovanější palubní deska. Po technické stránce se na motoru rovněž mnoho nezměnilo (drobné změny, např. pr. pístního čepu zvětšen z 18mm - 1000MB na 20mm - Š100 atp. pozn. Výska), menší změnu zaznamenal jen podvozek (přední náprava dostala moderní kotoučové brzdy). Motorově slabší verze označená Š 100 byla k dostání v základní verzi Standard a ve verzi DE luxe. Tato verze Š 100 resp. Š 100L s motorem o zdvihovém objemu 998 ccm disponovala výkonem 35 kW s maximální možnou rychlostí 125 km/h. Škoda 110L (De Luxe) o objemu motoru 1107 cm³ disponovala výkonem 39 kW.

Československá limuzína

Škoda 110LS (Lux Super) koncepčně vychází ze Škody 100, přejímá však hnací agregát včetně příslušenství z nově vzniklého coupé 110R, motor o objemu 1107ccm disponuje výkonem 62PS/5500ot. DIN, součástí je chladič oleje, upravená hlava motoru, výfukové a sací potrubí. Škoda 110LS vzniká v roce 1971, se stále charakteristickými znaky pro starší model. Tedy maska pouze se dvojicí hlavních světlometů, široká lomená lišta, palubní deska bílé barvy atp., modernizace nastává v polovině roku 1972 s nástupem modelu 73" kdy se maska mění na čtyř-světlovou, interiér dostává černou palubní desku s dřevěným dekorem (spodní lišta)

První facelift

Modernizovaná Škoda 100

První facelift byl plánován na rok 1970 a mělo se jednat o dosazení nových oválných světlometů a chromového roštu na přední masku, tato úprava však vzhledu škodovku moc neprospívala a tak od faceliftu bylo ustoupeno. Další kosmetická úprava byla v roce 1972 kdy bylo vylepšeno bezprůvanové větrání vozu, zmizely zadní větrací okenní trojúhelníčky, a vůz dostal tehdy moderní avšak nepříliš praktické zpětné zrcatko umístěné daleko dopředu na přední blatník. Mechanickým vylepšením bylo dosazení mechanického sytiče ke karburátoru (již v polovině roku 1970, pozn. Výska). Rovněž přibyla nová barevná provedení vozu.

Druhý facelift

Škoda 100 L (druhý facelift)

V roce 1973 se opět začínalo projevovat jak československá automobilka pomalu ale jistě ztrácí krok se západoevropskými automobilkami, a tak se opět trochu snažila vylepšit svůj zastarávající model. Inovativním technickým prvkem bylo nahrazení dynama alternátorem (12V - 35A u Š 110LS a 110R již v roce 1971) a znovu bylo vylepšeno větrání interiéru vozidla pomocí fukarů v palubní desce vozidla. Zvenku lze vozidlo bezpečně poznat podle bezpečnostních zapuštěných klik Bomoro. Exportní vozidla byla dodávána dokonce i s tak překvapujícími prvky jako ostřikovače světlometů i se stírátky. V roce 1976 byla definitivně ukončena výroba Škody řady 100/110.

Související články

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Škoda 100
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Škoda 100
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Škoda 110