V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Motorová jednotka DB řada VT 11.5

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 7. 2013, 12:16; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Motorová jednotka DB řada VT 11.5, přezdívaná často TEE, je dieselová jednotka Německých spolkových drah (Deutsche Bundesbahn – DB). Byl to velký úspěch ve vývoji německých kolejových vozidel 50. let 20. století a výstavní vlak DB. S reformou číslování řad DB k 1. lednu 1968 dostaly hnací vozy číslo řady 601, vložené vozy 901.

Obsah

Historie

Motorové jednotky VT 11.5 byly v Německu vyvinuty pro mezinárodní síť spojů TEE se zvýšeným komfortem. V roce 1957 dodala celkem společost MAN 19 motorových vozů, Linke-Hofmann-Busch 23 oddílových vozů, Waggonfabrik Wegmann 8 velkoprostorových vozů, 8 barových vozů a devět restauračních vozů. Tak byly dodány vlaky, které byly naplánované jako sedmivozové (možné byly nejvíce desetivozové) se 122 místy k sezení a 46 místy v jídelním oddíle, dlouhé 130 m a vážící 230 tun. Tyto vlaky sestávaly z jednoho motorového vozu na každém konci, dvou oddílových vozů, jednoho velkoprostorového vozu, jednoho barového a jednoho restauračního vozu.

Nasazení od roku 1957:

Nasazení od roku 1965:

  • TEE 155/190 Parsifal Hamburg Altona – Paris Nord
  • TEE 25/26 Diamant Dortmund – Antwerpy
  • TEE 19/20 Saphir Frankfurt nad Mohanem – Oostende

Nasazení bylo pak možné i na rychlíky (F-Zug) a nově vznikající značku InterCity. Od roku 1968:

  • Ft 38/37 Hans Sachs Dortmund – Mnichov
  • Ft 140/141 Sachsenroß Frankfurt nad Mohanem – Kolín nad Rýnem
  • Ft 117/120 IC Prinzregent Frankfurt nad Mohanem – Mnichov
  • Ft 170/171 IC Mercator BrémyStuttgart

Při zavedení sítě InterCity roku 1971 byly do ní vlaky TEE integrovány. Poslední německý spoj TEE existoval do roku 1972:

  • TEE 17/18 resp. 84/85 Mediolanum Mnichov – Mailand

Od roku 1987 byla všechna vozidla řady 601/901 prodána do Itálie kromě 601 002 a 901 403, která byla sešrotována.

Související články

Literatura

  • Rüdiger Block: Die Baureihe VT11.5. Eisenbahn Kurier Verlag Freiburg 1988, ISBN 3-88255-200-X
  • Martin Hinzmann: Europa erster Klasse. Der VT 11.5 der Deutschen Bundesbahn. In: LOK MAGAZIN. Čís. 244 (41/2002). GeraNova Zeitschriftenverlag GmbH München,

, str. 36 – 56.

  • Gottwaldt, Alfred B.: „Erinnerung an Klaus Flesche : ein Designer von der MAN und seine Fahrzeuge“, in: Jahrbuch für Eisenbahngeschichte. - Hövelhof : DGEG Medien, ISSN 0340-4250. - Bd. 38 (2006/07), str. 62-71
  • Datenblatt des BZA München zum Dieseltriebzug 601
  • ZV-Diagramme vom BZA München für beide Motorversionen von 1971 bzw. 1980

Reference

Externí odkazy