V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Northrop P-61 Black Widow

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 20. 7. 2013, 00:47; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Northrop P-61 Black Widow
Northrop P-61.jpg
Northrop P-61 Black Widow
Základní charakteristika
Určení noční stíhací letoun
Výrobce Northrop Corporation
Konstruktér Jack Northrop
První let 26. května 1942[1]
Zařazen 1944
Vyřazen 1952
Výroba
Vyrobeno 742 ks (včetně F-15)[1]
Varianty Northrop F-15 Reporter
Uživatel USA

Northrop P-61 Black Widow byl americký noční stíhací letoun, který byl používán ve druhé světové válce.

Obsah

Vývoj

Evropské válečné zkušenosti potvrdily, že byl podceněn boj proti nočním bombardérům protivníka. I když existovaly radary použitelné na palubách letadel, výkonné jednomístné stíhačky je nést nemohly. Jednak bylo zařízení dosti těžké, jednak bylo potřeba nést ještě operátora, který by stíhačku naváděl. Vývoj u firmy Northrop začal v roce 1940, první stroje byly objednány již před vzletem prototypu roku 1942. Černě natřený letoun (odtud název Černá vdova) nesl v trupové gondole tříčlennou osádku, v přídi radar, ve spodní části kanónovou výzbroj. Ha hřbetě gondole byla umístěna otočná dálkově ovládaná věž se čtyřmi kulomety ráže 12,7 mm. Stroj byl zdařilý, ovšem projevovaly se problémy s otočnou věží. Proto první výrobní série (první výrobní serie P-61A byla taktéž s otočnou věží, letouny pozdějších bloků P-61A byly teprve bez otočné věže) byla bez věže a letoun byl pouze dvoučlenný. Od verze P-61B se střelecká věž vrátila, potíže s aerodynamikou byly odstraněny. V nevelkém počtu vyráběny letoun dosahoval rychlosti až 692 km/h, což bylo více, než u většiny jednomístných stíhaček. Celkem bylo vyrobeno 706 letounů.

Bojové použití

P-61A-1 z 419. noční stíhací perutě. Letoun byl ztracen nad jižním Pacifikem 10. dubna 1945.
Peruť P-61 v roce 1947

První letouny Northrop P-61 Black Widow se objevily na jaře roku 1944 na letištích ve Velké Británii a na ostrovech v Tichomoří. Stroje úspěšně bojovaly v 2. světové válce, v USA sloužily ještě po válce.

Specifikace (P-61B-20)

Data podle[2] a[3]

Technické údaje

  • Osádka: 4
  • Rozpětí: 20,14 m
  • Délka: 15,11 m
  • Výška: 6,68 To je blbost P-61 Black window má výšku 4,48 m
  • Nosná plocha: 61,53 m²
  • Plošné zatížení: 219 kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 10 637 kg
  • Vzletová hmotnost: 13 471 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 16 420 kg
  • Pohonná jednotka: 2 × vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválcový motor Pratt & Whitney R-2800-65 se vstřikováním vody do válců a čtyřlistou vrtulí Curtiss Electric o průměru 3,72 m
    • Výkon pohonné jednotky: 2250 hp (1680 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 589 km/h ve výšce 6096 m
  • Cestovní rychlost: 505 km/h
  • Přistávací rychlost: 150 km/h
  • Dostup: 10 060 m
  • Počáteční stoupavost: 12,9 m/s
  • Čas výstupu do 6096 m: 12 min
  • Maximální dolet: 4 400 km (bez výzbroje)

Výzbroj

  • 4 × kanón Hispano M2 ráže 20 mm s 200 náboji na hlaveň (ve výstupku pod trupem)
  • 4 × kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm v otočné střelecké věži na hřbetě trupu (560 nábojů na hlaveň)
  • pro pozemní útoky: dvě bomby každá o max. hmotnosti 726 kg a šest 127mm raket HVAR pod křídly, některé letouny mohly nosit i 454kg bombu pod trupem

Avionika

  • vyhledávací radar SCR-720 (AI Mk.X)
  • varovný radar pro zadní hemisféru SCR-695

Prameny

  • VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.  
  1. 1,0 1,1 BALOUS, Miroslav. Northrop P-61 Black Widow. 1. vyd. Praha : MBI, 1994. ISBN 80-901263-5-9.  
  2. SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45 Stíhací a bombardovací letadla USA. 2. vyd. Plzeň : Fraus, 1992. ISBN 80-85784-01-7.  
  3. Článek P-61 Black Widow na anglické Wikipedii


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Northrop P-61 Black Widow