V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Grumman J2F Duck

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 23. 1. 2021, 23:03; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Grumman J2F-6 Duck
Grumman J2F-4 Duck-December-2007-Flickr.jpg
Grumman J2F-4 Duck
Základní charakteristika
Určení víceúčelový obojživelný letoun
Výrobce Grumman
Konstruktér
První let 1933
Zařazen 1933
Vyřazen
Výroba 1933–1945
Vyrobeno
Varianty
Uživatel US Navy
USCG
Grumman J2F Duck (2005)

Grumman J2F Duck byl americký jednomotorový obojživelný dvouplošník užívaný ve druhé světové válce.

Obsah

Vývoj

Vycházel z dvoumístného prototypu XJF-1 zalétaného 4. května 1933 s motorem Pratt & Whitney R-1535-62 Wasp o výkonu 700 H.P. (522 kW).

Námořní letectvo objednalo 27 strojů s podstatně výkonnějším dvouhvězdicovým motorem Pratt & Whitney R-1830-62 Twin Wasp o témže výkonu (522 kW) pod označením JF-1. První stroje se dostaly v červenci 1934 na palubu letadlové lodi USS Lexington (CV-2).

US Coast Guard obdrželo 14 kusů s devítiválcovými hvězdicovými motory Wright R-1820-102 Cyclone pod označením JF-2, jeden stroj koupilo US Marines a osm strojů Argentina. Dne 10. prosince 1934 byl s touto variantou nad zátokou Chesapeake ustanoven nový mezinárodní rychlostní rekord 306,8 km/h pro stroje své třídy.

V roce 1935 US Navy odebralo dalších pět obojživelných letounů, tentokrát s motory Wright R-1820-80 Cyclone pod typovým označením JF-3.

Stálý zájem o tuto kategorii letounů vedl k modernizaci základní koncepce. 25. června 1935 byl zalétán prototyp zdokonaleného XJ2F-1 s pohonnou jednotkou Wright R-1820-20 Cyclone o výkonu 750 H.P. (559 kW). US Navy objednalo 89 strojů, US Marines 30 kusů ozbrojené varianty J2F-2. Námořní letectvo USA následně odebralo 21 letounů J2F-3 s motory R-1820-36 se zvýšeným plnícím tlakem a 31 kusů J2F-4 pro vlekání vzdušných terčů s motory R-1820-30.

V roce 1941 přišla velká zakázka na 144 strojů J2F-5 s motory Wright R-1820-50 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Z této série odebrala některé kusy pobřežní stráž (USCG), jeden armádní letectvo jako OA-12. V roce 1943 převzala licenční výrobu společnost Columbia Aircraft Corp., která vyráběla verzi J2F-6 s motory R-1820-54 o výkonu 1050 H.P. (783 kW). Jednalo se o stroj originální konstrukce, který byl vyráběn až do roku 1945.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 2-3
  • Rozpětí: 11,89 m
  • Délka: 10,36 m
  • Výška: 3,76 m
  • Nosná plocha: 38,00 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 2470 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 3496 kg
  • Pohonná jednotka: vzduchem chlazený přeplňovaný hvězdicový devítiválec Wright R-1820-54 Cyclone 9
    • Výkon motoru: 1050 hp (783 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 306 km/h
  • Cestovní rychlost: 249 km/h
  • Dostup: 8140 m
  • Stoupavost: 405 m/min
  • Dolet: max. 1370 km, při typickém nasazení 1085 km

Výzbroj

  • Zpravidla žádná, případně 1× 7,62mm kulomet a 2× pumu o hmotnosti 147 kg



Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Grumman J2F Duck
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Grumman J2F Duck