V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Škoda 742

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 5. 2013, 11:20; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Škoda 742
Cararamaskoda120.jpg
Škoda 120
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér
Třída
Technické údaje
Délka 4200
Šířka 1610
Výška 1400
Rozvor
Hmotnost 850-890
Objem nádrže
Motor a převodovka
Motor zážehový čtyřdobý čtyřválec OHV, chlazení kapalinou, uložen vzadu, 1046 - 1289 cm3
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka manuální pětistupňová

Škoda 742 je souhrnný název pro škodu 105, 120, 125, 130, 135 a 136. Tyto vozy měly motor uložen vzadu, chladič s elektrickým větrákem vpředu a pohon zadních kol. Zavazadlový prostor se nacházel pod kapotou.

Počátek sériové výroby vozů Škoda řady 742 se datuje k 3. čtvrtletí roku 1976 kdy vyjela nultá série vozů Škoda 120L (přičemž provedení 120L bylo během celé výroby nejoblíbenější). Do konce roku 1976 bylo vyrobeno řádově několik stovek vozů Škoda 120L a zanedbatelný počet vozů Š105. V průběhu roku 1977, v důsledku rozbíhající se výroby, přibyl model 120LS, který do roku 1979 držel post vlajkové lodi AZNP. Poté byl nahrazen provedením 120GLS, které bylo nejluxusnějším a nejvýkonnějším provedením do začátku výroby vozů Š130 (modelový rok 1985). Ke konci výroby (modelový rok 1988 - 1990) se objevily ještě modely Š 135 a 136, které již měli motor připravovaný pro Favorit, jejich označení je 742.135/6 a jsou vzácné. V roce 1983 (modelový rok 1984) došlo k zásadní inovaci řady 742 (model M). Voty Garde a Rapid jsou samostatnou řadou 743. Ve své době patřila Š742 k předním lídrům bezpečnosti evropských aut. Jednoduchá konstrukce, dobré jízdní vlastnosti zejména v zimním období, nenáročná obsluha a údržba společně s její vysokou spolehlivostí jsou důvodem velké oblíbenosti této řady, kterou můžeme i více než po 20 letech od konce výroby běžně potkat na silnicích. Mezi nejčastější závady patří praskání struny plynu a občasné prasknutí těsnění pod hlavou. Byly samozřejmě odvozeny tovární závodní speciály, které se účastnily světových soutěží a dobře se umisťovaly, zminmě např. velmi proslulou Škodu 130LR, pak Rapid 130LH a také Š130LA, což byla „civilnější“ verze 130LR hojně používaná v domácích soutežích Svazarmu na sklonku 80. let. Poslední vozidla Š742 sjela z linky v lednu 1990.

Externí odkazy