V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Jakovlev Jak-17

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 12. 9. 2012, 09:23; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jakovlev Jak-17
Jak-17UTI.JPG
Jak-17UTI v Polském leteckém muzeu
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Jakovlev
Konstruktér
První let červen 1947
Zařazen 1948
Vyřazen počátek 60. let
Výroba 1948-1949
Vyrobeno 430 ks
Varianty
Uživatel SSSR
Jak-17, který je možné vidět ve kbelském muzeu

Jakovlev Jak-17 (rusky: Як-17, americké špionáži původně znám jako Type-16, v kódu NATO Feather) byl jeden z prvních sovětských proudových stíhacích letounů. Byl odvozen ze svého předchůdce Jaku-15.

Jak-17 byl vyvinut v roce 1947. Prototyp označený Jak-15U, konvertovaný z Jaku-15, poprvé vzlétl v červnu 1947. Nejviditelnějším rozdílem byl nový příďový podvozek. Méně viditelnou změnou oproti dřevěnému Jaku-15 byl vyšší podíl kovů v konstrukci. V březnu 1948 byl vydán příkaz k sériové výrobě a označení bylo změněno na Jak-17. Nový typ byl poprvé představen veřejnosti v roce 1949 na Sovětském leteckém dni v Tušinu. Vyráběny byly pouze dvě varianty: jednomístný stíhač Jak-17 a dvoumístný cvičný letoun Jak-17UTI. Celkem bylo v letech 1948 až 1949 vyrobeno 430 kusů.

Jak-17 jako jeden z prvních sovětských proudových letounů trpěl mnoha neduhy. Mezi něž patřila relativně nízká rychlost a dolet a nespolehlivý motor (založený na německém motoru Junkers Jumo 004) s komplikovaným startem. Na druhou stranu jeho ovládání bylo velmi jednoduché a podobné ovládání rozšířených pístových stíhačů Jak-3 a Jak-9, díky čemuž byl skvělým přechodovým typem na novou proudovou techniku.

Varianty

  • Jak-17UTI (Type-26/Magnet) (také známý jako Jak-17V) – dvousedadlová cvičné verze poprvé představená veřejnosti v roce 1949 na Sovětském leteckém dni v Tušinu.

Uživatelé

  • Čína
  • Československo: byl zkoušen 1 stroj (výrobní číslo IS-10001) pod označením S-100.[1]
  • Polsko: používalo 3 Jaky-17 a 1 Jak-17UTI od roku 1950. Ze služby byly vyřazeny v roce 1955. Poslední Jak-17 s civilním označením SP-GLM byl používán při testování v letech 1957-1960.
  • Rumunsko
  • Sovětský svaz: Používal Jaky-17 od roku 1948 do začátku 50. let.

Specifikace (Jak-17)

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Rozpětí: 9,20 m
  • Délka: 8,70 m
  • Výška: 2,30 m
  • Nosná plocha: 14,9 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 2 081 kg
  • Vzletová hmotnost : 2 890 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 3 240 kg
  • Pohonná jednotka: 1x proudový motor Tumanskij RD-10 A
  • Tah pohonné jednotky: 8,9 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 748 km/h
  • Dolet: 395 km
  • Dostup: 12 750 m
  • Stoupavost: 12 m/s

Výzbroj

Reference

  1. Letecké muzeum Kbely - Jakovlev Jak-17

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jakovlev Jak-17
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Yakovlev Yak-17