V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Arado

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 10. 2011, 08:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Zachovaný letoun Ar 234 Blitz v USA

Arado Flugzeugwerke byl německý výrobce letadel, původně založený jako pobočka továrny společnosti Flugzeugbau Friedrichshafen ve Warnemünde. Po první světové válce musela firma se svou mateřskou společností kvůli Versailleské smlouvě zastavit činnost. Roku 1921 firmu koupil Heinrich Lübbe a v roce 1924 se zde opět začaly vyrábět letadla, tentokrát pro vývoz.

V roce 1925, Lübbe společnost přejmenoval na Arado Handelsgesellschaft ("obchodní společnost Arado"), ale po roce 1933 ji nacistická vláda nechala přejmenovat na přesnější Arado Flugzeugwerke GmbH. Firma Arado poté dosáhla úspěchu s letounem Arado Ar 66, který se stal standardním cvičným letadlem Luftwaffe. Dále se zde vyráběly první stíhačky Luftwaffe - Ar 65 a Ar 68. Roku 1936 RLM (Reichsluftfahrtministerium - "říšské ministerstvo letectví") trvalo na tom, že jako důkaz loajality by měl Lübbe vstoupit do NSDAP. Ten však odmítl a tak byla jeho firma znárodněna a na vedoucí pozice se dostali Erich Serno a Felix Wagenführ.

S příchodem druhé světové se zde vyráběl nepoužívanější cvičný letoun Luftwaffe Ar 96 a také Ar 196 - průzkumný hydroplán používaný na německých válečných lodích. Naneštěstí pro Arado, nebylo mnoho jejich dalších návrhů uskutečněno ve prospěch silnější konkurence. Jedním z posledních návrhů firmy byl první proudový bombardér Ar 234. V licenci se zde také vyrábělo množství variant letounu Focke-Wulf Fw 190.

V roce 1945 byla firma zlikvidována, ale výroba letounů Ar 96 pokračovala ve firmě Moravan Otrokovice ještě mnoho let po válce jako C.2B.


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Arado