Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Battleground Europe
Z Multimediaexpo.cz
World War II online: Battleground Europe (zkráceně WWIIOL, WW2OL, BE) je masivní multiplayer on-line počítačová hra (MMOG) simulující bojiště západní Evropy počátku druhé světové války, jejíž žánr by se dal definovat jako historická exteriérová MMOFPS s prvky RTS a MMORPG.
Sloučení simulace pozemních, leteckých a námořních armád z World War II online: Battleground Europe pak dělá válečnou simulaci známou jako virtuální bojiště.
Obsah |
Prostředí
Jedná se o první [1] (a stále jediné) skutečně virtuální bojiště, kde probíhá permanentní válka na zemi, ve vzduchu i na vodě na obrovském prostoru o rozloze stovek tisíců čtverečních kilometrů, obsahujícím přes 500 měst[2][3] a městeček s několika desítkami tisíc budov a v terénu porostlém miliony stromů a keřů. Bojiště je zasazeno do časového období od napadení Francie v roce 1940 až do roku 1943. Virtuální válka se odehrává na mapě skutečné západní Evropy (v měřítku 1:2) té doby, zpracované do neuvěřitelných detailů. K dispozici je hráčům množství dobové vojenské techniky jako jsou letadla, tanky, děla, náklaďáky, pěchotní zbraně, lodě, zpracované s maximální snahou o realitu. Na virtuálním bojišti tak můžete prožívat kariéru letce, tankisty, námořníka nebo pěšáka v armádě Francie, Anglie a Německa. Válka je zde skutečně intenzívní a účastní se jí permanentně několik stovek lidí. Zažívat vojenské operace za účasti pozemních a leteckých jednotek v takové míře je ohromující zážitek jež zatím nemá v jiných hrách obdoby. Graficky hra sice nedosahuje kvalit srovnatelných se špičkami dnešní doby jako Il2FB, Lock-On, Battlefield 1942[1] nebo Call of Duty, ale uvážíme-li množství jednotek, které se pohybují po bojišti (až 128 současně viditelných jednotek na obrazovce), velkou dohlednost jednotek v terénu (pěchota se zobrazuje už od 3 km) a ohromné množství 3D objektů jako jsou detailní 3D stromy s pohyblivými větvemi a listím, keře, tráva, i několika patrové budovy, do kterých lze vstoupit, silnice, železnice, mosty, přístavy, letiště, továrny a další, není se co divit. Grafika hry však prochází stálým vývojem a vylepšením a momentálně se pracuje na zcela novém grafickém engine podporujícím nejnovější technologie.
Realistická simulace
Za pozornost stojí především skvěle zpracované fyzikální vlastnosti techniky, balistické vlastnosti zbraní a munice, pokrokový model poškození a revoluční (i když poněkud kontroverzní a především ne zcela dokončený) letový model letadel založený na zcela novém principu, odlišném od všech ostatních simulátorů. Každý bojový prostředek je modelován s maximální snahou o věrnost své dobové předloze. Počínaje pistolí, konče těžkým tankem nebo torpédoborcem. Skutečnosti přesně odpovídají tloušťky pancířů, typy munice, jejich průraznost, balistické vlastnosti, zaměřovací optika, charakteristiky motorů, počty převodových stupňů, jízdní vlastnosti v terénu i na silnici, letové vlastnosti. Velmi realisticky je modelováno poškození. Každý bojový stroj má modelovány vnitřní struktury jako motory, nádrže, chladiče, zbraně a zásobníky munice, podvozky, pneumatiky, převodové ústrojí a další prvky včetně členů osádky. Každá z těchto struktur může být poškozena a zničena po zásahu příslušnou municí. Rozsah poškození se dynamicky odráží na vlastnostech poškozeného stroje, letouny ztrácí vztlak, výkon motoru, ovladatelnost, vozidlům lze prostřelit pneumatiky, tankům zničit pásy, ustřelit kola apd. Každá vystřelená střela je modelována se všemi charakteristikami odpovídajícími jejímu typu (protipancéřová, tříštivá, zápalná atd.), je počítána její úsťová rychlost, trajektorie a její účinek v cíli. Je počítáno se sklony, tloušťkou, typem pancířů. Jsou modelovány dokonce střepiny a tlaková vlna každé explodující střely.
Model poškození
Výpočet jednoho 75mm APHE projektilu zasahujícího průzkumné vozidlo Panhard (zkrácený protokol událostí).[4] [5]
Zásah a generování střepin z pancíře Panhardu
STUG 75mm APHE round hitting panhard right hull door at 714 m/s, Energy = 1 730 949 joules, thickness 14.00 mm at 7 deg
Střela zasáhla pravou stranu korby Panharda, pod úhlem 7° a rychlostí 714 metrů za sekundu, v místě, kde jsou 14mm tlusté vstupní dveře pro posádku. Okamžitá energie střely, při dopadu, byla 1 730 949 joulů.
STUG 75mm APHE fuse started, timer = 0.0010 seconds.
Spustila se česová roznětka, projektil exploduje za 1ms.
75mm APHE hits with 120746.653868 joules to right hull door.
Projektil předává pancíři 120 746 joulů energie.
STUG 75mm APHE spalling 46 pieces of right hull door.
Z opancíře pravých dveří se generuje 46 střepin. (projektil zatím ještě nepronikl přes pancířové dveře)
Spall chunk(0) striking left side of hull of panhard at 803 m/s, Energy 641 joules, thickness 15.00 mm at 57 deg.
Spall chunk hits with 641.438818 joules to left side of hull.
Spall chunk(0) stopped in left side of hull, penetrated 0.00 mm, lost 803 m/s, speed now 0 m/s
Střepina 0 zasahuje levý pancíř (zevnitř) Panharda, pod úhlem 57° a rychlostí 803 m/s, v místě, kde je 15mm tlusté pancéřování. Předává pancíři 641.438818 joulů energie. Zastavuje se v levém pancíři trupu při proražení 0.00 mm tloušťky a ztráty veškeré rychlosti (803 m/s).
(dále se generuje 45 střepin, z nichž jsou vybrány jen ty zajímavější)
Spall chunk(3) Hits the 25mm ammo storage at 1244 m/s, Energy 1287 joules, thickness 3.00 mm at 0 deg
Damage was 1287.401488 joules to 25mm ammo storage.
Spall chunk(3) stopped in 25mm ammo storage(2) 0.01 mm, lost 1244 m/s, speed now 0 m/s
Střepina 3 zasahuje uskladnění munice v Panhardu pod úhlem 0°, rychlostí 1244 m/s a s energií 1287 joulů. Poškození uložiště 25mm náboju (2) je 1287.401488 joulů, střepina ztrácí veškerou energii za proniknutí 0,01 mm, výsledna rychlost je 0 m/s. (protokol neobsahuje, po zásahu střepiny 3, informace o explozi zasažené munice, k iniciaci tedy nedošlo)
Spall chunk(6) spalls from outside of armor.
Spall chunk(6) strikes the ground at 428 m/s
Střepina 6 letí do protisměru a zasahuje zem.
Spall chunk(7) Hits commander's legs at 1412 m/s, Energy 1833 joules, thickness 1.00 mm at 0 deg, t = 3054.615326 s
Střepina 7 zasahuje nohu velitele Panhardu.
Spall chunk(8) Hits commander's torso at 1437 m/s, Energy 1647 joules, thickness 1.20 mm at 0 deg
Střepina 8 zasahuje tělo velitele Panhardu.
Spall chunk(9) Lands in gunner's torso at 1546 m/s, Energy 93 joules, thickness 1.20 mm at 0 deg
Střepina 9 zasahuje tělo střelce Panhardu.
Spall chunk(36) hits transaxle at 445 m/s, Energy 102 joules, thickness 100.00 mm at 0 deg
Minscule damage of 101.949308 joules to transaxle.
Střepina 36 zasahuje nápravu Panharda. Poškození nestačí na zničení.
(v interiéru máme rozmetáno 45 střepin, jednu venku, z pravých vstupních dveří Panharda - nyní začíná pronikat samotný 75mm APHE projektil)
Průnik pancířem
STUG 75mm APHE penetrated right hull door 14.00 mm, lost 25 m/s, speed now 688 m/s
Při průchodu pancířem pravých dveří ztrácí 25 m/s z rychlosti.
STUG 75mm APHE slamms into commander's legs at 688 m/s, Energy 1610203 joules, thickness 1.00 mm at 0 deg
A traumatic 4398.429960 joules to commander's legs.
Rychlostí 688 m/s zasahuje nohy velitele Panhardu.
STUG 75mm APHE penetrated commander's legs 1.00 mm, lost 1 m/s, speed now 687 m/s
Po zásahu nohou velitele pokračuje střela rychlostí 687 m/s.
Detonace projektilu
STUG 75mm APHE detonating, STUG 75mm APHE explodes into 30 pieces of shrapnel
Až nyní, po uplynutí 1 ms, exploduje vystřelený projektil při současném vygenerování 30 kusů šrapnelu.
Shrapnel shard(2) Severs gunners legs at 779 m/s, Energy 39361 joules, thickness 1.00 mm at 0 deg, t = 3054.616761 s
Damage was 39360.979559 joules to gunners legs.
Shrapnel shard(2) stopped in gunners legs 0.26 mm, lost 779 m/s, speed now 0 m/s
Shrapnel shard perferates gunner's torso at 849 m/s, Energy 29655 joules, thickness 1.20 mm at 0 deg
Damage was 29655.306813 joules to gunner's torso.
Shrapnel shard(3) stopped in gunner's torso 0.19 mm, lost 849 m/s, speed now 0 m/s
Následují opětovné zásahy do různých částí těl posádky.
Tlaková vlna
Celkem bude zasaženo 90 objektů tlakovou vlnou.
STUG 75mm APHE concussive explosion
Damage of 10.913030 joules to radiator.
Poškození chladiče.
Effect of concussion to component antifreeze at 1.5 m from detonation = damage of 14.395833 joules to antifreeze.
Účinek tlakové vlny na protizámrazovém systému ze vzdálenosti 1.5m, poškození energií 14 joulů.
Effect of concussion to component driver's head ... energy 29.883825 joules to damage driver's head, threshold 40.000000 joules.
30 joulový účinek tlakové vlny na řidičově hlavě nepřesáhl limit poškození 40 joulů, řidič by tento úraz přežil, kdyby neměl zraněné ostatní části těla.
Effect of concussion to component commander's torso.
Damage of 127.093132 joules to commander's torso.
Velitelovo tělo je zraněno tlakovou vlnou 127 joulů.
Effect of concussion to component commanders arms.
Damage of 88.672264 joules to commanders arms.
Velitelovy ruce jsou zraněny tlakovou vlnou 88 joulů.
Výsledek
Veliteli a střeleci bylo způsobeno smrtelné zranění střepinami z pravých vstupních dveří Panharda a řidič by vykrvácel z ošklivého zranění hlavy - pokud by to ovšem stihl do 1 ms, kdy explodoval 75 APHE projektil a znovu smrtelně nezranil všechny členy posádky.
Strategie
K realističnosti tohoto simulátoru přispívá i velmi propracovaný strategický model. Jednotlivé brigády jsou propojeny zásobovacími trasami, přes vlastní nebo dobitá města, až k továrnám, které určují dostupnost vojenské techniky v daných lokalitách. Zničené jednotky se neobnovují ihned a automaticky, ale jejich obnovení je závislé na funkčních zásobovacích trasách a zásobování (přísun posil) probíhá se značným časovým intervalem. Je proto nutno s rozmyslem používat důležité jednotky, zejména tanky, aby nedošlo k jejich zbytečnému vyplýtvání což může mít za následek selhání při útoku, ztrátu vlastního území, či uplné zničení brigády. Zásobovací trasy lze přerušit dobytím uzlových bodů a odříznout tak třeba frontové základny od přísunu posil, čehož se využívá při dobývání strategicky výhodně položených měst. Přísun posil lze zpomalit též bombardováním továren jež simulují válečnou výrobu techniky. Každá organizovaná skupina hráčů, tkzv. squadrona musí příslušet k určité brigádě. Rozmístění brigád na mapě určuje vojenské velení jednotlivých stran. Každá brigáda má určitý počet bojové techniky a rozmisťování brigád a jejich přesuny na různé místa fronty tak představují nový takticko strategický prvek jež výrazně ovlivňuje průběh bojů. Dobývání jednotlivých částí území se děje obsazováním vlajkových budov pěchotou, která je tak nepostradatelnou hybnou silou frontového postupu. Vlajkových budov je v každé lokalitě velké množství a jejich dobytí vyžaduje součinnost všech přítomných vojenských složek - pěchoty, tanků, letectva a v určitých lokalitách i námořnictva. Dobře načasovaný útok střemhlavých bombardérů dokáže například zcela rozvrátit obranu nebo silný útok tankových jednotek a vyřadit je tak na dlouhou dobu z boje. Důležitý vliv na vývoj, dostupnost a produkci bojové techniky mají strategické továrny. Každá strana má několik továren jež se zabývají výrobou bojové techniky a jejich bombardováním lze zpomalit přísun posil na bojiště nebo oddálit zavádění novějších typů techniky do výzbroje.
Kariéra
Kariéru lze rozdělit do tří částí u všech složek armád, čtvrtá se pak vymyká všem.
V první části uživatel získává zkušenosti z bojiště a body v existujících misích, za něž je povyšován. Vyšší hodnost umožňuje využívat efektivnější bojové prostředky [(pušky, samopaly, lehké kulomety, protitankové pušky, ostřelovací pušky, minomety), (nákladní vozy, polopásová vozidla, průzkumná vozidla, protitanková děla, samohybná protitanková děla, protiletadlová děla, lehké tanky, střední tanky, těžké tanky), (stíhací letadla, stíhací-bombardovací letadla, střemhlavá bombardovací letadla, taktická bombardovací letadla, strategická bombardovací letadla), (říční čluny, nákladní lodě, torpédoborci)][6].
V druhé části kariéry nepřichází uživatel o nic z předešlého, navíc je mu umožněno zakládat mise a u pěchoty obdrží dalekohled.
Třetí část kariéry zpřístupňuje i strategickou část hry, kdy je uživateli umožněno zakládat a odvolávat útoky na strategické cíle (města, mosty), přesouvat brigády[7][8][9] na frontě a informovat podřízené přes speciální kanál vyčleněný pouze pro velení. Takový uživatel se pak nazývá "HáCéčko", High Command[10][11] - tedy vrchní velení. Struktura vrchního velení je vlastně zmenšenou kopií velení skutečné armády, má vlastní funkce včetně zpravodajských důstojníků (O.I.C.), výkonných důstojníků (XO - executive officer), velících důstojníků (CO - commanding officer) a jejich zástupců, jenž jsou pověřeni velením konkrétních brigád, divizí či armád.
Čtvrtá část kariéry se týká pouze velmi úzkého okruhu uživatelů, jedná se totiž o hlavní štáb (HQ - headquarters), který rozhoduje o celkové strategii, výzkumu, vývoji a produkci (RDP - research, development, production).
Výzbroj
Následující tabulka obsahuje přehled techniky ve výzbroji jednotlivých armád[12]:
Anglie | Francie | Německo |
---|---|---|
Tanky a obrněná vozidla |
Tanky a obrněná vozidla |
Tanky a obrněná vozidla |
Pěchotní zbraně:
Anglie | Francie | Německo |
---|---|---|
.303 inch Lee-Enfield Rifle |
Fusil MAS.36 Rifle
|
7.9mm Karabiner 98k Mauser Rifle |
Cena
$14.99 měsíčně za neomezené hraní. $ 19,95 za prvotní aktivaci včetně 1 měsíce zdarma. Předplatné na 3 měsíce: $ 44,99, 6 měsíců: $ 74,99, 1 rok: $ 129,99.
$39,95 krabicová verze s 1 měsícem hraní v ceně (v českých on-line obchodech ji lze pořídit od 99,- Kč do 350,- Kč s DPH) není nutností, hru lze stáhnout z oficiálních stránek zcela zdarma a bez registrace, či vyplňování dotazníků. (velikost instalačního souboru pro PC je 400MB a pro Mac 400MB - na PC zabere instalace zhruba 800MB )
Servery
Veřejné servery lze rozdělit do 3 kategorií podle užití. Hlavní server se spuštěnou kampaní, trénikový a historický server k volnému testování techniky, taktik a pořádání historických bitev[13] a BETA server pro testování nových verzí[14].
Reference
Češi a Slováci v Battleground Europe - World War II Online
Převážná část českých a slovenských hráčů se sdružuje v herních squadronách a brigádách na spojenecké i axis straně:
Největší diskuzní fórum pro české a slovenské hráče obou stran: Diskuzní fórum Virtualfighters
Spojenci:
- 1. československý pěší prapor ve Francii 1. československý pěší prapor ve Francii
- stíhací squadrona RAF
Axis:
- Czechoslovak Panzerbrigade (CSPB)
- CZech Panzer Abteilung (CZPA) www.battlegroundeurope.cz
Externí odkazy
- WillyTee's Comics (komix o WWIIOL a jeho hráčích, anglicky)
- WWIIOL:BE's website (oficiální stránky, anglicky)
- Battleground Europe Wiki (anglicky)
- World War II Online stránka komunity (anglicky)
- Recenze hry - Starší recenze na stránkách Tiscali (česky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |