STS-93

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Vylepšení)
Řádka 16: Řádka 16:
   následující = [[STS-103]]
   následující = [[STS-103]]
}}
}}
-
 
'''STS-93''' byla 26. mise [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]]. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře [[Rentgenová observatoř Chandra|Chandra]] na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii [[NASA]] ve funkci velitele [[Space Shuttle|raketoplánu]] žena - Eileen Collinsová.
'''STS-93''' byla 26. mise [[Space Shuttle|raketoplánu]] [[Columbia (raketoplán)|Columbia]]. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře [[Rentgenová observatoř Chandra|Chandra]] na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii [[NASA]] ve funkci velitele [[Space Shuttle|raketoplánu]] žena - Eileen Collinsová.
Řádka 28: Řádka 27:
== Přípravy na start ==
== Přípravy na start ==
 +
[[Soubor:Chandra X-ray Observatory inside the Space Shuttle payload bay.jpg|thumb|220px|Observatoř Chandra v nákladovém prostoru raketoplánu Columbia]]
Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala ''Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF)''. Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu [[Subrahmanyan Chandrasekhar|Subrahmanyana Chandrasekhara]].
Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala ''Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF)''. Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu [[Subrahmanyan Chandrasekhar|Subrahmanyana Chandrasekhara]].
-
Raketoplán columbia byl po své předcházející misi [[STS-90]] dne [[17. dubna]] 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud [[2. června]] putoval do montážní haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byl připojený k nádrži [[Space Shuttle External Tank|ET]] a motorům [[Space Shuttle Solid Rocket Booster|SRB]]. Celý komplex se [[7. června]] přesunul na rampu [[Startovací komplex 39|39-B]]. Dne [[27. června]] byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm [[Inertial Upper Stage|IUS]] a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo [[17. července]], neproběhlo však až do úplného konce.
+
Raketoplán columbia byl po své předcházející misi [[STS-90]] dne [[17. dubna]] 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud [[2. červen|2. června]] putoval do montážní haly [[Vehicle Assembly Building|VAB]], kde byl připojený k nádrži [[Space Shuttle External Tank|ET]] a motorům [[Space Shuttle Solid Rocket Booster|SRB]]. Celý komplex se [[7. června]] přesunul na rampu [[Startovací komplex 39|39-B]]. Dne [[27. června]] byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm [[Inertial Upper Stage|IUS]] a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo [[17. července]], neproběhlo však až do úplného konce.
=== Pokusy o start ===
=== Pokusy o start ===
Řádka 45: Řádka 45:
Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko [[Onizuka AFB]] v [[Kalifornie|Kalifornii]].
Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko [[Onizuka AFB]] v [[Kalifornie|Kalifornii]].
-
 
+
[[Soubor:Eileen Collins on STS-93.jpg|thumb|220px|Eileen Collinsová - první velitelka mise raketoplánu]]
Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení [[Solární panel|solárních panelů]] a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km.
Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení [[Solární panel|solárních panelů]] a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km.
-
[[Soubor:Eileen Collins on STS-93.jpg|thumb|left|Eileen Collinsová - první velitelka mise raketoplánu]]
+
 
Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování [[Měsíc]]e, [[Merkur (planeta)|Merkuru]], [[Venuše (planeta)|Venuše]] a [[Jupiter (planeta)|Jupiteru]] přístrojem SWUIS. Dne [[25. července]] se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne [[27. července]] se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů.
Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování [[Měsíc]]e, [[Merkur (planeta)|Merkuru]], [[Venuše (planeta)|Venuše]] a [[Jupiter (planeta)|Jupiteru]] přístrojem SWUIS. Dne [[25. července]] se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne [[27. července]] se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů.
Řádka 58: Řádka 58:
-
{{commonscat|STS-93}}{{Raketoplán Columbia}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Raketoplán Columbia}}{{commonscat|STS-93}}{{Článek z Wikipedie}}
{{DEFAULTSORT:STS-093}}
{{DEFAULTSORT:STS-093}}
[[Kategorie:Mise Space Shuttle]]
[[Kategorie:Mise Space Shuttle]]
[[Kategorie:1999]]
[[Kategorie:1999]]

Verze z 7. 1. 2015, 08:43


STS-93 byla 26. mise raketoplánu Columbia. Celkem se jednalo o 94. misi raketoplánu do vesmíru. Hlavním cílem bylo vynesení astronomické observatoře Chandra na oběžnou dráhu. Přes technické problémy při startu bylo vypuštění observatoře úspěšné. Při této misi byla poprvé v historii NASA ve funkci velitele raketoplánu žena - Eileen Collinsová.

Obsah

[skrýt]

Posádka

V závorkách je uvedený celkový počet letů do vesmíru včetně této mise.

Přípravy na start

Observatoř Chandra v nákladovém prostoru raketoplánu Columbia

Rentgenová observatoř Chandra se původně jmenovala Advanced X-ray Astrophysics Facility (AXAF). Původně měla obsahovat dalekohled s vysokým stupněm rozlišení, ale přehodnocení projektu v letech 1992 a 1993 zredukovalo přístrojové vybavení. Původní termín startu měl být v roce 1997, neustálé komplikace spojené se stavbou dalekohledu a testování družice však vedly k neustálým odkladům. V roce 1998 byl ještě nedokončený dalekohled pojmenovaný Chandra na počest významného amerického astrofyzika indického původu Subrahmanyana Chandrasekhara.

Raketoplán columbia byl po své předcházející misi STS-90 dne 17. dubna 1999 přesunut do hangáru OPF-1. Odtud 2. června putoval do montážní haly VAB, kde byl připojený k nádrži ET a motorům SRB. Celý komplex se 7. června přesunul na rampu 39-B. Dne 27. června byla do nákladového prostoru raketoplánu vložena observatoř Chandra i se jeho raketovým stupněm IUS a nosným prstencem ASE. Odpočítávání začalo 17. července, neproběhlo však až do úplného konce.

Pokusy o start

Odpočítávání zpočátku probíhalo hladce a počasí bylo dobré. V čase T-31 sekund předal počítač GLS řízení startu palubním počítačům Columbie. V čase T-16 sekund však technik zodpovědný za kontrolu hladiny koncentrace plynného vodíku v prostoru motorů zpozoroval, že kontrolní čidla detekují koncentraci vodíku překračující až dvojnásobně povolenou hodnotu. Jelikož hrozila exploze při zážehu hlavních motorů, byl vydán povel k přerušení startu. Odpočítávání se zastavilo v čase T-7 sekund.

Pozdější vyšetřování ukázalo, že porucha byla jen na sledovacím senzoru. Skutečná koncentrace vodíku nebezpečné hodnoty nedosáhla. Další pokus o start byl zahájen až o několik dní později - 22. července. Druhý pokus o start byl ale odvolán kvůli zhoršujícímu se počasí. Další pokus o start ale mohl proběhnout následující den. Při třetím pokusu nenastalo žádné neplánované přerušení. V čase 04:31:00 UT nastal zážeh motorů SRB a Columbia se odpoutala od startovací rampy.

Průběh letu

Už pět sekund po startu nastaly první technické problémy. V jednom ze tří rozvodů elektrické energie na palubě raketoplánu došlo ke zhruba půlsekundovému zkratu. Následkem toho vysadila jedna elektrická baterie a dvě řídící jednotky v motorech SSME. Ostatní dva rozvody naštěstí fungovaly dobře, takže let mohl pokračovat.

Dalším problém během letu bylo to, že motory SSME ukončily svoji činnost o 150 milisekund dříve, než bylo v plánu. Důvodem byl nedostatek kyslíku v hlavní nádrži ET. Vyšetřovní ukázalo, že už na rampě došlo k poškození jednoho motoru SSME. Uvolněná zátka vyražená tlakem kyslíku se dostala do motoru a narazila na stěnu jeho trysky, kde přerušila tři trubičky, kterými při startu proudí kapalný vodík jako chlazení hlavního motoru. Kvůli poškození začal vodík z trubiček unikat. Během letu tudy uteklo 1110 kg vodíku. Palubní počítače zaznamenaly víc paliva v motoru, proto přidaly do pohonné směsi víc kyslíku. Množství spotřebovaného kyslíku navíc (1808 kg) bylo větší než množství ztraceného vodíku. K motorům SSME se tak nedostalo okysličovadlo a motory tak musely ukončit svou činnost předčasně. Posádka raketoplánu byla během startu v reálném nebezpečí. Pokud by byl únik vodíku větší, raketoplán by musel přistát nouzovým manévrem RTLS, nebo by dokonce posádka možná musela opustit raketoplán na padácích nad oceánem.

V důsledku předčasného vypnutí motorů měl raketoplán o 4,5 m/s nižší rychlost, než bylo plánované (o cca 7 km nižší než bylo apogeum). Manévrem MS-2 v 05:12 UT Columbia dosáhla kruhové oběžné dráhy, která však byla asi o 10 km nižší, než stanovil plán. To však neohrozilo průběh další mise.

Po otevření dveří nákladového prostoru a obvyklých kontrolách dostala posádka zelenou pro pobyt na oběžné dráze a vypuštění observatoře Chandra. Colemanová přepnula systémy IUS na vlastní zdroj energie a krátce poté (v 11:37 UT) se odpojily kabely, spojující systém observatoře a její urychlovací rakety s raketoplánem. O pět minut později byl nosný prstenec vytočen do polohy pro vypuštění IUS (58°). V 11:47:25 UT se Chandra a její raketový stupeň oddělily od raketoplánu. Řízení observatoře v tu chvíli převzalo středisko Onizuka AFB v Kalifornii.

Eileen Collinsová - první velitelka mise raketoplánu

Piloti Columbie uskutečnili ve 12:03 UT úhybný manévr, aby byl raketoplán v době zážehu motorů IUS bezpečně daleko. K zážehu motoru došlo ve 12:47 UT. Po 117-sekundovém zážehu a odhození motoru se Chandra pohybovala po dráze ve výšce 330-72 031 km. Úspěšně proběhlo i vyklopení solárních panelů a uvedení na konečnou oběžnou dráhu 9 652-139 189 km.

Druhý den se posádka raketoplánu věnovala astronomickým pozorováním. Hawley zahájil pozorování Měsíce, Merkuru, Venuše a Jupiteru přístrojem SWUIS. Dne 25. července se posádka věnovala vědeckým experimentům. Následující den pokračovala vědecká pozorování a biochemické experimenty. Dne 27. července se posádka soustředila na hlavní prověrky lodních systémů před přistáním a ukončování experimentů.

Celý let STS-93 byl zakončen perfektním nočním přistáním na KSC 28. července 1999 v 03:21 UT (05:21 SELČ). Po přistání se však potvrdilo, že v průběhu startu došlo k prasknutí třech z mnoha ocelových trubiček, tvořících plášť trysek motoru SSME a k následujícímu úniku vodíku. Na otázku novinářů, jak vnímala technickéc problémy během startu, velitelka Collinsová odpověděla: "Vesmírný let představuje pokaždé určité riziko. Jistě, nějaké riziko existuje všude, ať už děláte cokoliv, ať pilotujete letadlo, nebo řídíte auto. Naší úlohou je riziko minimalizovat."

Externí odkazy


[skrýt] Raketoplán Columbia (OV-102)

STS-1STS-2STS-3STS-4STS-5STS-9STS-61-CSTS-28STS-32STS-35STS-40 • STS-50 • STS-52STS-55 • STS-58 • STS-62 • STS-65 • STS-73 • STS-75 • STS-78 • STS-80 • STS-83 • STS-94 • STS-87STS-90 • STS-93 • STS-109 • STS-107

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
STS-93