V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Daimler-Benz DB 601

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 16. 11. 2011, 12:58

DB 601A v řezu

Daimler-Benz DB 601 byl německý letecký motor vyráběný během druhé světové války. Šlo o kapalinou chlazený, vidlicový dvanáctiválec, montoval se např. do stíhaček Bf 109 a dalších.

Verze DB 601Aa byla licenčně vyráběna v Japonsku firmou Aiči jako Acuta a firmou Kawasaki jako Ha-40 (použita byla např. ve stíhacích letounech Ki-61 Hien) a v Itálii firmou Alfa-Romeo jako R.A.1000 R.C.41-I Monsone pro letouny Macchi MC.202 Folgore.

Obsah

Varianty

  • DB601A-1
Do 809 kW na úrovni mořské hladiny při 2 400 ot./min., do 750 kW při 2 400 ot./min. a výškou 4,5 km, palivo B4
  • DB601Aa
Do 865 kW na úrovni mořské hladiny při 2 500 ot./min., do 809 kW při 2 400 ot./min. a výškou 3,7 km, palivo B4
    • DB601B-1/Ba
Stejný jako DB601A-1/Aa, ale pro letoun Messerschmitt Bf 110 nebo bombardéry (odlišný poměr otáček vrtule/motor, 1:1,88 místo 1:1,55)
  • DB601N
Do 864 kW na úrovni mořské hladiny při 2 600 ot./min. ve výšce 4,9 km, palivo C3
Do 934 kW při 2 600 ot./min. ve výšce 2,1 km
    • DB601P
Stejný jako DB601N, ale pro letoun Messerschmitt Bf 110 nebo bombardéry (odlišný poměr otáček vrtule/motor, 1:1,88 místo 1:1,55)
  • DB601E
Do 993 kW na úrovni mořské hladiny při 2 700 ot./min., do 970 kW při 2 700 ot./min. ve výšce 4,8 km, palivo B4
Do 1 066 kW při 2 700 ot./min. ve výšce 2,1 km
    • DB601F/G
Stejný jako DB601E, ale pro letouny Messerschmitt Bf 110, Messerschmitt Me 210 nebo bombardéry (odlišný poměr otáček vrtule/motor, 1:1,875 (601F), 1:2,06 (601G) místo 1:1.685)
  • DB606
Dva motory DB601F nebo G spojeny pro pohon jedné vrtulové hřídele; používaly se v prvních letounech Heinkel He 177, výkon: 1 985 kW na úrovni mořské hladiny

Specifikace (DB 601Aa)

Technické údaje

  • Typ: Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V (60°)
  • Vrtání: 150 mm
  • Zdvih: 160 mm
  • Objem válců: 33,9 l
  • Délka: 1 722 mm
  • Suchá hmotnost: 590 kg

Součásti

  • Ventilový rozvod: Dva sací ventily a dva sodíkem chlazené výfukové ventily na jeden válec, rozvod OHC.
  • Kompresor: Jednostupňový, jednorychlostní odstředivý kompresor, poháněný přes ozubená kola
  • Palivová soustava: Vstřikování
  • Mazací soustava: Suchá kliková skříň s jedním tlakovým a dvěma odsávacími čerpadly
  • Chladicí soustava: Chlazení kapalinou

Výkony