Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Jakovlev Jak-17
Z Multimediaexpo.cz
(+ šablona FLICKR) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 29. 4. 2014, 14:21
Jakovlev Jak-17 | ||
Jak-17UTI v Polském leteckém muzeu | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | červen 1947 | |
Zařazen | 1948 | |
Vyřazen | počátek 60. let | |
Výroba | 1948-1949 | |
Vyrobeno | 430 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Jakovlev Jak-17 (rusky: Як-17, americké špionáži původně znám jako Type-16, v kódu NATO Feather) byl jeden z prvních sovětských proudových stíhacích letounů. Byl odvozen ze svého předchůdce Jaku-15.
Jak-17 byl vyvinut v roce 1947. Prototyp označený Jak-15U, konvertovaný z Jaku-15, poprvé vzlétl v červnu 1947. Nejviditelnějším rozdílem byl nový příďový podvozek. Méně viditelnou změnou oproti dřevěnému Jaku-15 byl vyšší podíl kovů v konstrukci. V březnu 1948 byl vydán příkaz k sériové výrobě a označení bylo změněno na Jak-17. Nový typ byl poprvé představen veřejnosti v roce 1949 na Sovětském leteckém dni v Tušinu. Vyráběny byly pouze dvě varianty: jednomístný stíhač Jak-17 a dvoumístný cvičný letoun Jak-17UTI. Celkem bylo v letech 1948 až 1949 vyrobeno 430 kusů.
Jak-17 jako jeden z prvních sovětských proudových letounů trpěl mnoha neduhy. Mezi něž patřila relativně nízká rychlost a dolet a nespolehlivý motor (založený na německém motoru Junkers Jumo 004) s komplikovaným startem. Na druhou stranu jeho ovládání bylo velmi jednoduché a podobné ovládání rozšířených pístových stíhačů Jak-3 a Jak-9, díky čemuž byl skvělým přechodovým typem na novou proudovou techniku.
Varianty
- Jak-17UTI (Type-26/Magnet) (také známý jako Jak-17V) – dvousedadlová cvičné verze poprvé představená veřejnosti v roce 1949 na Sovětském leteckém dni v Tušinu.
Uživatelé
- Čína
- Československo: byl zkoušen 1 stroj (výrobní číslo IS-10001) pod označením S-100.[1]
- Polsko: používalo 3 Jaky-17 a 1 Jak-17UTI od roku 1950. Ze služby byly vyřazeny v roce 1955. Poslední Jak-17 s civilním označením SP-GLM byl používán při testování v letech 1957-1960.
- Rumunsko
- Sovětský svaz: Používal Jaky-17 od roku 1948 do začátku 50. let.
Specifikace (Jak-17)
Technické údaje
- Osádka: 1 pilot
- Rozpětí: 9,20 m
- Délka: 8,70 m
- Výška: 2,30 m
- Nosná plocha: 14,9 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 2 081 kg
- Vzletová hmotnost : 2 890 kg
- Max. vzletová hmotnost : 3 240 kg
- Pohonná jednotka: 1x proudový motor Tumanskij RD-10 A
- Tah pohonné jednotky: 8,9 kN
Výkony
- Maximální rychlost: 748 km/h
- Dolet: 395 km
- Dostup: 12 750 m
- Stoupavost: 12 m/s
Výzbroj
- 2x kanón Nudelman-Suranov NS-23 ráže 23 mm s 60 náboji každý
Reference
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |