V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Gnome-Rhône 14N

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 7. 7. 2012, 16:59

Gnome-Rhône 14N byl čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor navržený a vyráběný společností Société des Moteurs Gnome-et-Rhône ve Francii. Motor byl vyvinut z předválečného motoru Gnome-Rhône 14K a byl používán na několika typech francouzských a německých letadel během 2. světové války.

Obsah

Vývoj a popis

Spolehlivost motorů 14K byla často kritizována, a proto společnost Gnome-Rhône provedla podstatné vylepšení svého čtrnáctiválcového motoru, přičemž použila různé materiály pro písty a ventily. Byl zvětšena i plocha pro chlazení motorů o 39%.

Nový motor 14N byl zaveden v roce 1937 a byl rychle uplatněn u několika typů letounů. V roce 1939 provedla společnost Gnome-Rhône další vylepšení tohoto typu motorů, když byl zvětšen kompresní poměr z 6,1:1 na 6,8:1, což vedlo ke zvýšení výkonů vojenských letounů vyráběných pro očekávaný válečný konflikt.

Dalším vývojem motoru 14N vzniknul motor označený Gnome-Rhône 14R, který byl vybaven dvoustupňovým kompresorem. Tento typ však do konce 2. světové války nedosáhl podstatnějšího rozšíření, protože výroba vylepšených motorů byla zakázána podmínkami v příměří mezi Francií a Německem po pádu Francie v roce 1940.

Motor byl znám pro svůj poměrně malý průměr a byl dodáván jak v pravotočivé verzi (umísťovala se zpravidla na levou stranu letounu), tak i v levotočivé verzi (umístění obvykle na pravé straně letounu).[1]

Použití

Specifikace (14N 48/49)

Data pocházejí z publikace "Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Francie a Polska".[1]

Technické údaje

  • Typ: čtrnáctiválcový dvouřadý vzduchem chlazený hvězdicový motor
  • Vrtání: 146 mm
  • Zdvih: 165 mm
  • Zdvihový objem: 38,6 l
  • Délka: 1,48 m
  • Průměr: 1,29 m
  • Hmotnost: 620 kg

Součásti motoru

  • Ventilový rozvod: dva sací a dva výfukové ventily OHV na každý válec
  • Kompresor (dmychadlo): jednostupňový jednorychlostní kompresor
  • Palivový systém: Strombergův karburátor
  • Palivo: letecký benzín, 87 oktanů
  • Chlazení: vzduchem chlazený motor

Výkony

  • Výkon: 1 155 k (849 kW) při 2 400 otáčkách za minutu při vzletu
  • Poměr výkonu a zdvihového objemu: 22,45 kW/l
  • Kompresní poměr: 6,8:1
  • Poměr výkonu a hmotnosti: 1,4 kW/kg

Literatura

  • Danel, Raymond and Cuny, Jean. L'aviation française de bombardement et de renseignement 1918-1940 Docavia n°12, Editions Larivière
  • SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-45: Stíhací a bombardovací letadla Francie a Polska. Plzeň : Nakladatelství FRAUS, 2003. 127 s. ISBN 80-7238-284-5. Kapitola 4, s. 30. (česky) 

Podobné motory

Reference

  1. 1,0 1,1 Schmid 2003, str. 30.

Externí odkazy