Schwerer Panzerspähwagen
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení...2 x VIDEO !!) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:SdKfz232-8rad-ardennes-france-1940.png|thumb| | + | [[Soubor:SdKfz232-8rad-ardennes-france-1940.png|thumb|220px|SdKfz 232 ve Francii ]] |
Označení '''Schwerer Panzerspähwagen''' (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá [[obrněné vozidlo|obrněná vozidla]] [[Třetí říše]], používaná během [[druhá světová válka|druhé světové války]]. | Označení '''Schwerer Panzerspähwagen''' (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá [[obrněné vozidlo|obrněná vozidla]] [[Třetí říše]], používaná během [[druhá světová válka|druhé světové války]]. | ||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
== 6-kolé== | == 6-kolé== | ||
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely). | Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety [[1932]] až [[1937]]. Označení '''SdKfz''' znamená ''Sonderkraftfarhzeug'' (vozidlo pro speciální účely). | ||
- | [[Image:SdKfz 232.jpg|thumb|SdKfz. 232]] | + | [[Image:SdKfz 232.jpg|thumb|220px|SdKfz. 232]] |
===SdKfz. 231=== | ===SdKfz. 231=== | ||
Řádka 18: | Řádka 18: | ||
== 8-kolé == | == 8-kolé == | ||
- | [[Image:SdKfz231(8-Rad)-1.jpg|thumb|Zničené osmikolové vozidlo SdKfz231]] | + | [[Image:SdKfz231(8-Rad)-1.jpg|thumb|220px|Zničené osmikolové vozidlo SdKfz231]] |
===SdKfz. 231 === | ===SdKfz. 231 === | ||
===SdKfz. 232 === | ===SdKfz. 232 === | ||
Řádka 32: | Řádka 32: | ||
=== SdKfz. 234=== | === SdKfz. 234=== | ||
- | [[Image:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|SdKfz234]] | + | [[Image:Munster SdKfz234 4 side (dark1).jpg|thumb|220px|SdKfz234]] |
Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3. | Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3. | ||
Řádka 46: | Řádka 46: | ||
==== SdKfz. 234/4 ==== | ==== SdKfz. 234/4 ==== | ||
Další varianta z 8-kolých, ale s protitankovým kanonem [[PaK 40|7,5 cm PaK 40 L/48]]. | Další varianta z 8-kolých, ale s protitankovým kanonem [[PaK 40|7,5 cm PaK 40 L/48]]. | ||
+ | |||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=sanWQr9ByeI}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz 233 (anglicky)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=zKwPKcPB__0}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Schwerer Panzerspahwagen SdKfz 234 Puma (anglicky)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
==Související odkazy== | ==Související odkazy== | ||
Řádka 52: | Řádka 65: | ||
==Externí odkazy== | ==Externí odkazy== | ||
* [http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2056 Obrněný automobil SdKfz 231-232-233] | * [http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2056 Obrněný automobil SdKfz 231-232-233] | ||
+ | * [http://www.panzernet.net/panzernet/stranky/obrnenavozidla/234.php Panzernet.net – SdKfz 234] | ||
Řádka 57: | Řádka 71: | ||
[[Kategorie:Obrněné automobily]] | [[Kategorie:Obrněné automobily]] | ||
[[Kategorie:Německé obrněné automobily]] | [[Kategorie:Německé obrněné automobily]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Verze z 16. 2. 2014, 15:39
Označení Schwerer Panzerspähwagen (těžké obrněné vozidlo) zahrnuje 6 a 8-kolá obrněná vozidla Třetí říše, používaná během druhé světové války.
V německé armádě byly obrněné vozy používány pro důležitou průzkumnou roli, kdy byly vysílány před tankové jednotky a zjištovali údaje o nepříteli.
Obsah |
6-kolé
Všechy 6-kolé verze se vyráběly mezi lety 1932 až 1937. Označení SdKfz znamená Sonderkraftfarhzeug (vozidlo pro speciální účely).
SdKfz. 231
První z německých obrněných vozidel mělo základ na podvozku 6x4 z náklaďáku. SdKfz 231 byl vyzbrojen kanonem 2 cm KwK 30 L/55 a kulometem Maschinengewehr 13. V zadu mělo druhého řidiče a tak mohlo být řízeno relativně snadno jak dopředu tak nazpátek. Do služby nastoupilo roku 1932 a nahrazeno bylo roku 1937, kdy je německá armáda nahrazovala 8-kolými. I když byly nahrazovány, tak se ještě používaly v pruzkumných jednotkách během invaze do Polska a v bitvě o Francii, poté byly staženy a zařazeny jako cvičné. Posádka se skládala z velitele, střelce, řidiče a obsluhy rádia (zadní řidič).
SdKfz. 232
Tato verze přepravovala rádio Fu. Ger.11 SE 100 středního dosahu a Fu. Spr. Ger. "a" krátkého dosahu. Tento typ byl rozpoznetelný díky anténě, která byla přes celou korbu vozidla a vypadala jako kostra postele.
SdKfz. 263
Radiový vůz "Funkspähwagen" byl opatřen zvláštní radiovýbavou a další obsluhou. Kvůli zvláští výbavě byla věz pevná a nemohla otáčet
8-kolé
SdKfz. 231
SdKfz. 232
The SdKfz. 232 (8-kolé) bylo vyráběno od r. 1938.
Výroba 8-kolých SdKfz. 232 byla zastavena roku 1943 a nahrazena vozy SdKfz. 234/2 "Puma". SdKfz 232 ze služby staženy nebyly; mnoho starých vozů bylo vybaveno zvláštním radiovým vybavením, kdy dostaly novější anténu místo té co vypadla jako "kostra postele". Tyto vozy jsou obvykle uváděny jako SdKfz. 232 (Fu) (8-rad) (Fu; Funkapparat; radio, Rad;kolo). Vyzbrojeny byly kanonem 2 cm KwK 30 L/55, který měl počateční rychlost střely 899 m/s; vozy 232 také přepravovaly kulomet MG 34.
SdKfz. 233 "Stummel"
Šlo o přestavěné vozy 232, kdy jim byl přidán kanon 7.5 cm KwK 37 L/24 a otevřená nástavba. V továrně Büssing-NAG jich bylo mezi prosincem 1942 a říjnem 1943 vyrobeno 109. Dalších 10 bylo přestavněno v říjnu 1942 z podvozků 231/232. Tyto varianty do služby začaly vstupovat během roku 1942 a sloužily až do konce války. Četa šesti vozů podporovala pruzkumný prapor.
SdKfz. 263
8-kolá verze s pevnou nástavbou a jedním kulometem MG 34, ráže 7,92 mm. Šlo o zvlástní radiový vůz s anténou jako kostra postele. Založen byl na sériích SdKfz. 232/3.
SdKfz. 234
Všechny tyto 8-kolé verze SdKfz. byly podobné velikosti a objevili se po sériiích SdKfz. 232/3, které nahradily. Nejvíce viditelný rozdíl byl blatník z jednoho kusu ve srovnání s blatníky ze dvou kusů na sériích 232/3.
SdKfz. 234/1
SdKfz. 234/1 byl vybaven kanonem 2 cm KwK 38 L/55 a spřaženým kulometem MG 34 ráže 7,92 mm v otočné, šestiboké otevřené věži (proti granátům byla věž chráněna sítí).
SdKfz. 234/2 "Puma"
Tato verze byla vyzbrojena kanonem 5 cm KwK 39/1 L/60. Její hmotnost byla okolo 12 t, ale dosahovala rychlosti až 85 km/h. Byl to jeden z nejlepších obrněných vozů, který byl k mání; s jeho kanonem, dost silným na obrněné vozidlo, se byl schopen utkat s některými lehkými tanky a pěchotou.
SdKfz. 234/3 "Stummel"
Tato verze, jako SdKfz. 233, přepravovala 7.5 cm KwK 37 L/24 kanon v otevřené a vyvýšené nástavbě.
SdKfz. 234/4
Další varianta z 8-kolých, ale s protitankovým kanonem 7,5 cm PaK 40 L/48.
YouTube
Schwerer Panzerspähwagen Sd.Kfz 233 (anglicky) |
Schwerer Panzerspahwagen SdKfz 234 Puma (anglicky) |
Související odkazy
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |