V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Kajaba Ka-1

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)

Verze z 23. 1. 2014, 00:25

Kajaba Ka-1
Základní charakteristika
Určení vírník
Výrobce Kajaba Seisakušo K.K.
Konstruktér
První let 26. květen 1941
Zařazen 1941
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno až 270
Varianty Ka-1 KAI
Ka-2
Uživatel Japonsko

Kajaba Ka-1 (japonsky: カ号観測機, Kagó kansokuki) byl japonský vírník vyráběný firmou Kajaba Seisakušo Kabušiki Kaiša (萱場製作所), který byl používán za druhé světové války. Byl vyvinut pro průzkum, řízení dělostřelecké palby a protiponorkový boj.

Obsah

Vývoj

Projekt vycházel z konstrukce amerického vírníku Kellett KD-1A, který byl do Japonska zakoupen v roce 1938. Prototyp poprvé vzlétl 26. května 1941 a ještě téhož roku začala sériová výroba, která do konce války dala až 240 kusů pozorovacích a 30 protiponorkových Ka-1.[1]

Vírník poháněl řadový osmiválec Argus As 10C, který roztáčel dvoulistou vrtuli a při vzletu i třílistý nosný rotor. Posádka byla dvoučlenná, složená z pilota a pozorovatele. Ti seděli v nekrytých kokpitech, přičemž pozorovatel byl vpředu.

Nasazení

Typ byl pozitivně hodnocen pro krátký start a snadnou údržbu. Mohl vzlétnout už na ploše o délce 30 m. Během války japonské císařské námořnictvo postavilo dvě malé eskortní letadlové lodě, Akicu Maru a Nigicu Maru, které byly určeny pro boj proti ponorkám v pobřežních vodách Japonska. Ka-1 byly pro službu na nich upraveny tak, že byl vypuštěn pozoroval a místo něj byly neseny dvě malé hlubinné pumy. Ka-1 operovaly také z pobřežních základen. Samotné eskortní nosiče Akicu Maru a Nigicu Maru byly za války potopeny ponorkami.

Pokusy o další vývoj

Byl vyroben prototyp verze Ka-1 KAI s raketovými motory na koncích listů rotoru, pro zvýšení výkonů, ale neosvědčil se.[2] Během války byl testován prototyp vylepšeného typu Ka-1 s hvězdicovým motorem Jacobs L-2, který byl označený jako Ka-2. Dále se ovšem jeho vývoj nedostal.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1-2
  • Průměr rotoru: 12,2 m
  • Délka: 9,2 m
  • Výška: 3,6 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 775 kg
  • Vzletová hmotnost: 1170 kg

Pohonná jednotka

  • 1× zážehový čtyřdobý vzduchem chlazený invertní (s uspořádáním válců do tvaru obráceného písmene V) osmiválec Argus As 10C, 240 hp (176,5 kW)

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 165 km/h
  • Cestovní rychlost: 115 km/h
  • Dostup: 3 500 m
  • Stoupavost: 5 m/s
  • Dolet: 280 km

Výzbroj

  • 2x 60 kg hlubinná puma

Externí odkazy




Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.