Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Northrop T-38 Talon
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení...4 x VIDEO !!) |
||
Řádka 22: | Řádka 22: | ||
T-38 má konvenční koncepci s jednoduchou ocasní plochou, malým, tenkým křídlem a příďovým podvozkem. Pilot a instruktor sedí pod společným překrytem v tandemu. Letoun pohánějí dva motory, které mají vstupy vzduchu v kořenech křídel. Pro své vysoké výkony, byl letoun přezdíván ''bílá raketa'' a v roce [[1962]] vytvořil několik rekordů ve stoupavosti. | T-38 má konvenční koncepci s jednoduchou ocasní plochou, malým, tenkým křídlem a příďovým podvozkem. Pilot a instruktor sedí pod společným překrytem v tandemu. Letoun pohánějí dva motory, které mají vstupy vzduchu v kořenech křídel. Pro své vysoké výkony, byl letoun přezdíván ''bílá raketa'' a v roce [[1962]] vytvořil několik rekordů ve stoupavosti. | ||
- | Nejrozšířenější variantou letounu je '''T-38A''', přičemž menší množství jich bylo upraveno pro cvičné střelby. Tyto letouny, označené '''AT-38B''' dostaly střelecký zaměřovač a závěšníky pro podvěšení výzbroje. V roce [[2003]] americké letectvo stále provozovalo 562 Talonů, které jsou průběžně modernizovány na standard '''T-38C'''. Počítá se s tím, že budou vyřazeny až někdy okolo roku 2020. T-38C se liší průhledovým displejem HUD, instalací [[GPS]] a dalších systémů. Strategické letectvo používalo letouny T-38 pro kondiční lety především u druhých pilotů strategických bombardérů. | + | Nejrozšířenější variantou letounu je '''T-38A''', přičemž menší množství jich bylo upraveno pro cvičné střelby. Tyto letouny, označené '''AT-38B''' dostaly střelecký zaměřovač a závěšníky pro podvěšení výzbroje. V roce [[2003]] americké letectvo stále provozovalo 562 Talonů, které jsou průběžně modernizovány na standard '''T-38C'''. Počítá se s tím, že budou vyřazeny až někdy okolo roku [[2020]]. T-38C se liší průhledovým displejem HUD, instalací [[GPS]] a dalších systémů. Strategické letectvo používalo letouny T-38 pro kondiční lety především u druhých pilotů strategických bombardérů. |
Dalšími uživateli letounu jsou německá [[Luftwaffe]], [[Portugalské letectvo]], [[Turecké letectvo]], [[Letectvo Korejské republiky]], [[Tchaj-wanské letectvo]] a [[US Navy]]. Americká NASA a firma Boeing používají T-38 jako pokusný letoun. NASA je používá i k cvičným letům svých astronautů. Malé množství letounů je v soukromých rukou. | Dalšími uživateli letounu jsou německá [[Luftwaffe]], [[Portugalské letectvo]], [[Turecké letectvo]], [[Letectvo Korejské republiky]], [[Tchaj-wanské letectvo]] a [[US Navy]]. Americká NASA a firma Boeing používají T-38 jako pokusný letoun. NASA je používá i k cvičným letům svých astronautů. Malé množství letounů je v soukromých rukou. | ||
- | Lehká stíhací varianta projektu N-156 byla nakonec také realizována a vznikl tak blízký příbuzný T-38, typ Northrop F-5 Freedom Fighter. Mnoho letounů F-5 bylo po vyřazení zpětně přestavěno na cvičné T-38. Nejpokročilejší variantou typu byl [[Northrop F-20 Tigershark]]. | + | Lehká stíhací varianta projektu N-156 byla nakonec také realizována a vznikl tak blízký příbuzný T-38, typ [[Northrop F-5 Freedom Fighter]]. Mnoho letounů F-5 bylo po vyřazení zpětně přestavěno na cvičné T-38. Nejpokročilejší variantou typu byl [[Northrop F-20 Tigershark]]. |
== Hlavní technické údaje == | == Hlavní technické údaje == | ||
Řádka 34: | Řádka 34: | ||
* '''Délka:''' 14,14 m | * '''Délka:''' 14,14 m | ||
* '''Výška:''' 3,92 m | * '''Výška:''' 3,92 m | ||
- | * '''Nosná plocha:''' 16 | + | * '''Nosná plocha:''' 16 m<sup>2</sup> |
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 270 kg | * '''Hmotnost prázdného letounu:''' 3 270 kg | ||
* '''Vzletová hmotnost:''' 5 360 kg | * '''Vzletová hmotnost:''' 5 360 kg | ||
Řádka 47: | Řádka 47: | ||
* 2× [[proudový motor]] s forsáží [[General Electric J85|General Electric J85-5A]] | * 2× [[proudový motor]] s forsáží [[General Electric J85|General Electric J85-5A]] | ||
** '''Tah motoru:''' 17,1 kN | ** '''Tah motoru:''' 17,1 kN | ||
+ | |||
+ | == YouTube video == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=LZIsv5YLmmI}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Northrop T-38 "Talon" takeoff and flight scenes''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=lctWvzep9DM}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''T-38 Training Flight Over the Gulf of Mexico (HD)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=TLC-qZ-_Xyw}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''T-38 Talon II, The Commitment Continues (2009)''' | ||
+ | |} | ||
+ | {| border="4" width="442" align="right" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=W4hE6Gn4VLo}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''Perfect Day in the T-38A (anglicky)''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
Řádka 56: | Řádka 80: | ||
[[Kategorie:Americká cvičná letadla]] | [[Kategorie:Americká cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Northrop]] | [[Kategorie:Letadla Northrop]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 25. 11. 2013, 17:10
T-38 Talon | ||
Northrop T-38A přelétává nad Texasem (2001) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | cvičný letoun | |
Výrobce | Northrop | |
Konstruktér | Edgar Schmued | |
První let | 10. březen 1959 | |
Zařazen | 17. březen 1961 | |
Vyřazen | ve službě | |
Výroba | 1961–1972 | |
Vyrobeno | 1 187 | |
Varianty | Northrop F-5 Freedom Fighter | |
Uživatel | USAF | |
NASA, Luftwaffe, Turecké letectvo |
Northrop T-38 Talon je americký nadzvukový proudový cvičný letoun. Byl prvním nadzvukovým cvičným letounem vůbec a stal se v této kategorii i nejrozšířenějším. Letouny T-38 jsou stále provozovány řadou letectev, včetně USA, které jich dosud provozují nejvíce. Z konstrukce T-38 vychází lehké stíhací letouny Northrop F-5 Freedom Fighter a typy z něj odvozené.
Obsah |
Konstrukce a vývoj
Typ T-38 Talon byl firmou Northrop vyvíjen od poloviny 50. let 20 století jako cvičná varianta lehkého stíhacího letounu označeného N-156. Velení letectva v té době nemělo o lehké stíhací letouny zájem, ale postrádalo náhradu za svůj hlavní cvičný letoun Lockheed T-33 Shooting Star, což o osudu letounu rozhodlo. První ze tří postavených prototypů vzlétl 10. března 1959. Vývoj letounu pokračoval rychle a už v roce 1961 vstoupil typ do služby, kde doplnil letoun pro základní výcvik Cessna T-37. V následujících letech pak bylo postaveno 1 187 sériových kusů T-38. Předpokládá se, že na letounu bylo za dobu jeho služby vycvičeno na 50 000 pilotů. Americké letectvo je jedním z mála, které v současnosti provozuje nadzvukové cvičné letouny.
T-38 má konvenční koncepci s jednoduchou ocasní plochou, malým, tenkým křídlem a příďovým podvozkem. Pilot a instruktor sedí pod společným překrytem v tandemu. Letoun pohánějí dva motory, které mají vstupy vzduchu v kořenech křídel. Pro své vysoké výkony, byl letoun přezdíván bílá raketa a v roce 1962 vytvořil několik rekordů ve stoupavosti.
Nejrozšířenější variantou letounu je T-38A, přičemž menší množství jich bylo upraveno pro cvičné střelby. Tyto letouny, označené AT-38B dostaly střelecký zaměřovač a závěšníky pro podvěšení výzbroje. V roce 2003 americké letectvo stále provozovalo 562 Talonů, které jsou průběžně modernizovány na standard T-38C. Počítá se s tím, že budou vyřazeny až někdy okolo roku 2020. T-38C se liší průhledovým displejem HUD, instalací GPS a dalších systémů. Strategické letectvo používalo letouny T-38 pro kondiční lety především u druhých pilotů strategických bombardérů.
Dalšími uživateli letounu jsou německá Luftwaffe, Portugalské letectvo, Turecké letectvo, Letectvo Korejské republiky, Tchaj-wanské letectvo a US Navy. Americká NASA a firma Boeing používají T-38 jako pokusný letoun. NASA je používá i k cvičným letům svých astronautů. Malé množství letounů je v soukromých rukou.
Lehká stíhací varianta projektu N-156 byla nakonec také realizována a vznikl tak blízký příbuzný T-38, typ Northrop F-5 Freedom Fighter. Mnoho letounů F-5 bylo po vyřazení zpětně přestavěno na cvičné T-38. Nejpokročilejší variantou typu byl Northrop F-20 Tigershark.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 2
- Rozpětí: 7,7 m
- Délka: 14,14 m
- Výška: 3,92 m
- Nosná plocha: 16 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 270 kg
- Vzletová hmotnost: 5 360 kg
- Max. vzletová hmotnost: 5 670 kg
- Nejvyšší rychlost: Mach 1,3 (1381 km/h)
- Dostup: 15 240 m
- Stoupavost: 170,7 m/s
- Dolet: 1 835 km
- Plošné zatížení: 340 kg/m²
Pohonná jednotka
- 2× proudový motor s forsáží General Electric J85-5A
- Tah motoru: 17,1 kN
YouTube video
Northrop T-38 "Talon" takeoff and flight scenes |
T-38 Training Flight Over the Gulf of Mexico (HD) |
T-38 Talon II, The Commitment Continues (2009) |
Perfect Day in the T-38A (anglicky) |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |