V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Seznam ekonomických pojmů

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 6. 9. 2010, 12:26

Broom icon.png Tento článek potřebuje úpravy. Můžete Multimediaexpo.cz pomoci tím, že ho vylepšíte.
Jak by měly články vypadat, popisují stránky Vzhled a styl a Encyklopedický styl.
Broom icon.png

Toto je seznam základních ekonomických pojmů.

Obsah

Základní ekonomické pojmy

Ekonomie – je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika

Ekonomika – ekonomická praxe

Makroekonomie – ekonomie státu, zkoumá fungování ekonomiky jako celku, zabývá se například nezaměstnaností, inflací, národním důchodem…

Mikroekonomie – zkoumá ekonomický subjekt, analyzuje chování jednotlivých prvků nějakého celku (odvětví firem, domácností), zabývá se cenami, daněmi, konkurencí..

Potřeba – je pociťovaný nedostatek, každý člověk á jiné potřeby, potřeby jsou nekonečné, uspokojení jedné vytváří další potřeby

Potřeby členíme

  • hmotné (fyzické) – jsou dány biologickou podstatou člověka, např. jídlo, oblékání
  • nehmotné (duševní) – jsou dány rozvojem myšlení, např. přátelství, láska, kulturní zážitek

Spotřeba

uspokojená potřeba

Potřeby jsou uspokojovány pomocí statků a služeb

Statky – jsou to hmotné (chleba, boty, dům) a nehmotné (počítačový program) předměty

Služby – jsou to cizí činnosti, které uspokojují potřeby

Služby jsou

  • věcné (oprava, doprava) – týkají se několika lidí
  • osobní (návštěva kadeřníka)

Výrobní faktory

vše co potřebujeme k tomu, abychom mohli vyrábět

Produkt

má 4 úrovně

  • Uspokojování potřeby
  • Způsob uspokojování potřeb
  • Rozšíření možností produktů
  • Psychologické vnímání produktu

Životní cyklus produktu

  • Zavádění- Produkt se objevuje na trhu.Prodej je nízký, náklady vysoké.
  • Růst- Prodej roste a tím i zisk.
  • Zralost- Prodej je nevyšší a růst již malý.
  • Útlum – pokles prodeje, ceny, zisku

Inovace = je to výrobek vylepšený, pozměněný tzn.INOVOVANÝ

Zboží – výrobek který lidé nakupují k uspokojování svých potřeb
Vlastnosti: užitné (těmi jsou potřeby uspokojovány)

Metody zkoumání

Subjektivní metoda - posouzení smyslovými orgány
Objektivní metoda- provádí se za předepsaných podmínek v laboratoři

Jakost zboží

souhrn užitných vlastností

Úrovně jakosti

  • Technická
  • Ekonomická
  • Estetická
  • Hygienická
  • Ekologická

Cena

je hodnota zboží vyjádřena v penězích

Metody stanovení ceny:
Nákladová metoda- provedeme kalkulaci ceny
Poptávková metoda- tato metoda se obrací přímo k zákazníkovi

Druhy ceny

  • Prodejní a nákupní
  • Světové a domácí
  • Konkurenční a monopolní
  • Obchodní marže = obchodní přirážka
  • Přepravné

Složky tržní ceny - náklady podniku+zisk
Životní úroveň - ukazatel úrovně dané země

Ukazatelé ŽÚ:

  • Národní produkt, domácí produkt
  • Zaměstnanost, kvalifikace
  • Úrovně uspokojování potřeb
  • Osobní spotřeba, společenská spotřeba

Hospodaření

účelné a efektivní využívání zdrojů, způsob jak nakládat s prostředky, které máme k dispozici, abychom dosáhli nějakého užitku

Efektivnost

porovnávání vynaložených prostředků a vzniklého výsledku

Práce

cílevědomá činnost člověka, která vytváří nové hodnoty (statky a služby)

Cena práce- mzda:
nominální (vydělal si ji zaměstnanec – určitá částka)
reálná (vyjadřuje to, co si za svoje peníze zaměstnanec může koupit)

Pracovní síla- souhrn fyzických a duševních vlastností člověka
Produktivita práce- poměr mezi objemem výkonu a množstvím vynaložené práce
Pracovní předmět- všechno co člověk opracovává, přetváří
Pracovní prostředek- všechno čím člověk přetváří pracovní předmět

Pracovní předmět + pracovní prostředek = výrobní prostředky