V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Tatra 613

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)

Verze z 30. 3. 2009, 16:33

Tatra 613 coupe Vignale
Tatra 613-2/I
Tatra 613 Kabrio
Tatra 613-4 Mi Long
Sanitka Tatra 613 SV
Hasičská Tatra
Motor Tatra 613-4 Mi

Tatra 613 je automobil vyšší třídy, vyráběný automobilkou Tatra v období let 19741995 jako nástupce druhé generace Tatry 603. První prototypy byly postaveny už v roce 1969.

Tatra 613 patří k automobilovým legendám a je výjimečná jak svou konstrukcí, tak i historií. Vůz byl vyvinut v Československu jako reprezentační a pohodlný automobil, určený hlavně pro nejvyšší státní úředníky a funkcionáře vládnoucí komunistické strany. Používali ho prezidenti, členové vlád a ředitelé státních podniků. Vůz nebyl volně dostupný; byl vyráběn v pobočném závodě Tatra v Příboře v regulovaných malých sériích, i proto byla jeho malosériová výroba s vysokým podílem ruční práce drahá.

Ve výrobě osobních automobilů přinesla Tatra 613 odklon od doposud pro firmu typických aerodynamických karosérií, používaných u vozů vyšší třídy od roku 1933 (Tatra 77). Koncepce vzduchem chlazeného motoru V8 v zadní části karosérie však zůstala zachována. Při konstrukci byla využita mnohá řešení podvozkových skupin prototypu Tatra 603X. To spolu s umístěním motoru nad zadní nápravou mělo velký vliv na mimořádně dobré jízdní vlastnosti. Karosérie typu T-613 byla dílem renomované italské firmy Carrozzeria Vignale. První vozy byly karosovány přímo v Itálii a do Československa byly dodány začátkem roku 1969. Auto se dostalo do výroby až po ukončení vývoje v roce 1973 a v modernizované podobě se vyrábělo až do roku 1995, kdy bylo nahrazeno z něj technicky odvozeným posledním osobním vozem značky – Tatrou 700. Během doby došlo k několika modernizacím jak motoru, tak i interiéru a karosérie. Označení typů se po modernizaci měnila. Nejdůležitějšími modely byly T613-2, T613-3, T613-4 a T613-S.

Tatra 613 byla známá jako rychlé, prostorné a pohodlné vozidlo s pružným karburátorovým motorem 2x2 OHC objemu 3,5 l s výkonem 168 koní, s kterým jezdila až 190 km/h. Později se v malých počtech objevily i výkonnejší motory s vyšším zdvihovým objemem, ke konci výroby i motory se vstřikováním a výkonem až 200 koní. Tyto vozy dosahovaly rychlosti až 230 km/h. Převodovka byla nejprve čtyřstupňová, u posledních vozů pětistupňová. Karosérie byla u vetšiny vozidel typu sedan, existovala však i jiná provedení (kupé, long s prodlouženým rozvorem, dvoumístná speciální vozidla pro záchranáře a hasiče, sanitky a montážní vozy, policejní vozy, speciální přehlídkové kabriolety ap.).

V běžném provedení byla T 613 pětimístná, zadní sedadlo však bylo tvarováno pro pohodlné sezení dvou osob s vyvýšenou střední částí sedáku a se sklopnou opěrkou. Pozdější luxusnější verze (Tatra 613 Special) byly i přes rozvor prodloužený o 150 mm určeny jen pro čtyři osoby s důrazem na co nejvyšší pohodlí cestujících. Ve středu zadního opěradla byl umístěn minibar. Verze označené T 613 MiLong se mohly výrazně odlišovat v použité vnitřní výbavě podle přání zákazníků. To mělo samozřejmě za následek značné rozdíly v cenách jednotlivých vozů.

Na bázi technických skupin Tatry 613 byly postaveny i mnohé sportovně karosované prototypy; nejznámějším z nich je MTX Tatra V8 z roku 1991. Pokusem o modernizaci modelové řady byl prototyp Tatra Prezident.

Celkově bylo vyrobeno jen okolo deseti tisíc vozů všech verzí, to dělá z Tatry 613 společně s její originální technickou koncepcí určitý punc výjimečnosti. Vozidla jsou dnes vyhledávaným objektem automobilových sběratelů. S Tatrou 613 se běžně můžeme setkat na srazech milovníků automobilů. Díky slabé antikorozní ochraně karosérie a horší dostupnosti náhradních dílů je však udržování vozů v dobrém technickém stavu náročnější.

Charakteristika Tatra 613

  • Motor: osmiválec s válci do „V“ objem válců 3,49 l; visuté ventily; výkon 121 kW (165 k) při 5200 ot./min
  • Pohon: zadní náhon; čtyřstupňová převodovka
  • Rozměry: rozvor 2,98 m; rozchod 1,52 m; hmotnost 1650 kg
  • Výkon: maximální rychlost 180 km/h

Verze

  • 1974 - 1980 Tatra 613
  • 1980 - 1984 Tatra 613-2
  • 1980 - 1992 Tatra 613 S (special)
  • 1984 - 1984 Tatra 613 K (kabriolet)
  • 1984 - 1985 Tatra 613-2/I
  • 1985 - 1991 Tatra 613-3
  • 1991 - 1996 Tatra 613-4 a Tatra 613-4 Long
  • 1991 - 1996 Tatra 613 RZP (sanita, nejdelší podvozek, cca 20 ks)
  • 1993 Tatra 613-4 MiLong Mobicom (1 ks)
  • 1993 - 1994 Tatra 613-4 MiLong Elektronic (15 ks)
  • 1993 - 1996 Tatra 613-4 Mi a Tatra 613-4 MiLong
  • 1995 - 1996 Tatra 613-4 MiLong Model 95 (18 ks)

Externí odkazy