V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Eurocopter AS 355

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
m (Nahrazení textu „Aérospatiale“ textem „Aérospatiale“)
 
Řádka 19: Řádka 19:
[[Soubor:EurocopterAS350Écureuil ILA2006.jpg|thumb|Eurocopter AS 355 F1]]
[[Soubor:EurocopterAS350Écureuil ILA2006.jpg|thumb|Eurocopter AS 355 F1]]
[[Soubor:Rmp-squirrel.jpg|thumb|Eurocopter AS 355 N královské [[Malajsie|malajské]] [[policie]]]]
[[Soubor:Rmp-squirrel.jpg|thumb|Eurocopter AS 355 N královské [[Malajsie|malajské]] [[policie]]]]
-
'''Eurocopter AS 355 Ecureuil 2''' ('''Twin Squirrel''') je lehký dvoumotorový víceúčelový [[vrtulník]] s třílistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím tlačným [[rotor]]em. Původně jej vyráběla [[společnost]] [[Aérospatiale]], která se později stala součástí [[Eurocopter Group]]. V [[Severní Amerika|Severní Americe]] byl na trh uveden pod označením '''Twin Star'''. Jednomotorová verze vrtulníku nese označení [[Eurocopter AS 350|Eurocopter AS 350 Ecureuil]].
+
'''Eurocopter AS 355 Ecureuil 2''' ('''Twin Squirrel''') je lehký dvoumotorový víceúčelový [[vrtulník]] s třílistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím tlačným [[rotor]]em. Původně jej vyráběla [[společnost]] Aérospatiale, která se později stala součástí [[Eurocopter Group]]. V [[Severní Amerika|Severní Americe]] byl na trh uveden pod označením '''Twin Star'''. Jednomotorová verze vrtulníku nese označení [[Eurocopter AS 350|Eurocopter AS 350 Ecureuil]].
== Vývoj ==
== Vývoj ==
Jednomotorová verze vrtulníku byla vyvíjena od počátku 70. let, aby ve výrobě nahradila stroj [[Aérospatiale Alouette II]]. První let proběhl [[27. červen|27. června]] [[1974]]. Dvoumotorová verze označená jako Ecureuil 2, Twin Squirrel nebo v Severní Americe Twin Star, vzlétla poprvé [[28. srpen|28. srpna]] [[1979]].<ref>TAYLOR, Michael. Jane's All The World's Aircraft 1988-89. Coulsdon : Jane's Defence Data, 1988. ISBN 0 7106-0867-5. Strana 61.  
Jednomotorová verze vrtulníku byla vyvíjena od počátku 70. let, aby ve výrobě nahradila stroj [[Aérospatiale Alouette II]]. První let proběhl [[27. červen|27. června]] [[1974]]. Dvoumotorová verze označená jako Ecureuil 2, Twin Squirrel nebo v Severní Americe Twin Star, vzlétla poprvé [[28. srpen|28. srpna]] [[1979]].<ref>TAYLOR, Michael. Jane's All The World's Aircraft 1988-89. Coulsdon : Jane's Defence Data, 1988. ISBN 0 7106-0867-5. Strana 61.  

Aktuální verze z 24. 7. 2022, 09:26

Eurocopter AS 355 Ecureuil 2
HNK AS355F2 JA6718 Maishima 20081018-001.jpg
Eurocopter AS 355 v japonské Ósace
Základní charakteristika
Určení lehký víceúčelový užitkový vrtulník
Výrobce Eurocopter
Konstruktér
První let 28. srpna 1979
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty Eurocopter AS 350
Eurocopter Fennec
Eurocopter EC 130
Uživatel Bhútán
a další
Eurocopter AS 355 F1
Eurocopter AS 355 N královské malajské policie

Eurocopter AS 355 Ecureuil 2 (Twin Squirrel) je lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník s třílistým nosným a dvoulistým vyrovnávacím tlačným rotorem. Původně jej vyráběla společnost Aérospatiale, která se později stala součástí Eurocopter Group. V Severní Americe byl na trh uveden pod označením Twin Star. Jednomotorová verze vrtulníku nese označení Eurocopter AS 350 Ecureuil.

Obsah

Vývoj

Jednomotorová verze vrtulníku byla vyvíjena od počátku 70. let, aby ve výrobě nahradila stroj Aérospatiale Alouette II. První let proběhl 27. června 1974. Dvoumotorová verze označená jako Ecureuil 2, Twin Squirrel nebo v Severní Americe Twin Star, vzlétla poprvé 28. srpna 1979.[1] I přes pozdější zavedení moderního vrtulníku Eurocopter EC 130, který vycházel koncepčeně ze stroje AS 350, zůstala produkce vrtulníků AS 350 a AS 355 vysoká. Jednomotorové i dvoumotorové verze vrtulníků byly licenčně vyráběny brazilským závodem Helibras.

Varianty

  • AS 355 : První dvoumotorový prototyp označený jako Ecureuil 2 nebo Twin Squirrel.
  • AS 355 E : První výrobní verze poháněná dvěma turbohřídelovými motory Allison 250. Ve Spojených státech a Kanadě byl vrtulník znám pod označením Twin Star.
  • AS 350 F: Vylepšená varianta s modernější hydraulikou a novějšími rotorovými listy.
  • AS 350 F1: Verze poháněná dvěma motory Allison C20F. Maximální vzletová hmotnost činila 2500 kg.
  • AS 350 F2 : Verze poháněná dvěma turbohřídelovými motory Allison C20F, maximální vzletová hmotnost byla zvýšená na 2540 kg.
  • AS 350 M : První vojenská verze vrtulníku AS 355 F1.
  • AS 350 M2 : Vojenská verze vrtulníku AS 355 F2. Ve výrobě nahrazena později vrtulníky Eurocopter AS 355 Fennec 2.
  • AS 350 N Ecureuil 2 : Verze vybavená dvěma výkonnějšími motory Turbomeca Arrius 1A a systémem FADEC. Maximální vzletová hmotnost byla zvýšená na 2600 kg.
  • Eurocopter NP Ecureuil 2: Verze vrtulníku představena v roce 2007. Vrtulník je poháněn dvěma motory Turbomeca Arrius 1A1 a má zvýšenou maximální vzletovou hmotnost na 2800 kg. Využívá modernější převodovku z jednomotorové verze AS 350 B3.[2]
  • HB.355F Esquilo Bi: Licenčně vyráběné vrtulníky brazilským závodem Helibras.
  • HB.355N Esquilo Bi : Licenčně vyráběné vrtulníky brazilským závodem Helibras.
  • Heli-Lynx 355FX1
  • Heli-Lynx 355FX2
  • Heli-Lynx 355FX2R
  • Starflex AS355F1R
  • Starflex AS355F2R

Vrtulníky AS 355 v Česku

Vrtulník Eurocopter AS 355 F2 s imatrikulací OK-BIC na heliportu liberecké stanice letecké záchranné služby Kryštof 18 v roce 2002

Vrtulníky Eurocopter AS 355 Ecureuil 2 se v Československu objevily poprvé v roce 1992.[3] Využívány byly pro potřeby letecké záchranné služby. Prvním provozovatelem byla slovenská společnost ATE, která provozovala od roku 1992 dva kusy (imatrikulace OK-WIQ, OK-MIQ). Vrtulník s imatrikulací OK-WIQ se v roce 1996 dostal i do Česka. V Česku se začaly vrtulníky objevovat od roku 1996.[3] Jejich uživatelem se stala společnost DSA, která začala ve službě nahrazovat staré vrtulníky Mil Mi-2. Její partnerská společnost Alfa Helicopter se vydala jinou cestou; staré vrtulníky Mi-2 nahrazovala stroji Bell 206. DSA měla v provozu celkem šest těchto strojů. Vrtulníky sloužily od druhé poloviny 90. let na základnách letecké záchranné služby v Ostravě (Kryštof 05), Liberci (Kryštof 18) a Ústí nad Labem (Kryštof 15). Od 29. prosince 2003 do ledna 2005 se vrtulník AS 355 objevil také ve službách letecké záchranné služby v Brně (Kryštof 04).[4] Později došlo ke změně provozovatele, stanici převzala Letecká služba Policie ČR a do služby nasadila moderní vrtulníky Eurocopter EC 135. 3. února 2003 představila společnost DSA nový vrtulník Eurocopter EC 135. Ten se v průběhu následujících týdnů představil na všech základnách LZS, které DSA provozovala. Poté byl trvale nasazen do služby v Ostravě a nahradil tak ve službě vrtulník AS 355. V roce 2005 byly zakoupeny další vrtulníky EC 135 a docházelo tak k postupnému ukončování provozu vrtulníků AS 355. Od roku 2005 neslouží u letecké záchranné služby v Česku již žádný vrtulník AS 355. Některé vrtulníky společnost DSA odprodala do zahraničí. V současnosti (2011) má ve službě společnost DSA stále tři kusy AS 355, avšak zdravotnickou zástavbu již vrtulníky nemají slouží k natáčení filmů, k leteckým pracem a dalším účelům.[3]

Seznam vrtulníků AS 355 u DSA

Vrtulník AS 355 F2 s imatrikulací OK-AIB havaroval 16. května 1998 u Horních Životic

Data podle vrtulnik.cz[3]

Varianta Imatrikulace Zařazen Vyřazen
AS 355 F2 OK-WIQ 30. července 1996 2006
AS 355 F2 OK-AIA 12. ledna 1996 v provozu
AS 355 F2 OK-AIB únor 1996 16. května 1998
AS 355 F2 OK-BIC 20. listopadu 1996 v provozu
AS 355 F2 OK-MIA 6. října 1998 leden 2007
AS 355 N OK-DSN v provozu

Specifikace (AS 350 F2)

Vrtulník Eurocopter AS 355 N uruguayského námořnictva
Čtyři vrtulníky AS 355

Data podle Jane's All The World's Aircraft 1988-89[5]

Technické údaje

  • Posádka: 1 pilot
  • Užitečná zátěž: 6 pasažérů
  • Průměr rotoru: 10,69 m
  • Délka trupu: 12,94 m
  • Výška: 3,14 m
  • Plocha rotoru: 89,75 m²
  • Prázdná hmotnost: 1305 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 2600 kg
  • Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor Allison 250-C20F, každý o výkonu 313 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 150 KIAS (278 km/h)
  • Cestovní rychlost: 121 KIAS (224 km/h)
  • Stoupavost u země: 6,5 m/s
  • Praktický dostup: 3400 m
  • Dolet: 703 km

Související články

Reference

  1. TAYLOR, Michael. Jane's All The World's Aircraft 1988-89. Coulsdon : Jane's Defence Data, 1988. ISBN 0 7106-0867-5. Strana 61. (anglicky)
  2. Eurocopter Group – Eurocopter upgrades its most affordable twin, the AS355 Ecureuil/TwinStar – EASA Certification granted on February 15, 2007, Deliveries to commence in May (anglicky)
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Vrtulnik.cz – Eurocopter (Aérospatiale) AS 355 F a F2 Ecureuil 2
  4. Vrtulnik.cz – Provoz LZS v Brně
  5. TAYLOR, s. 60-62 (anglicky)

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Eurocopter AS 355